کد خبر: ۳۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴

آژیر قرمز افت فروش خودرو به صدا درآمد

برخی از کارخانه‌های خودروسازی قصد دارند فعالیت خود را مجددا شروع کنند اما به احتمال زیاد با کمبود خریداران روبه‌رو هستند.
به گزارش خودروکار، این روزها شیوع ویروس کرونا تا حدودی همه کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این میان یکی از صنایع مهم یعنی خودروسازی نیز به شدت از این مسئله آسیب دیده و در نتیجه فروش خودرو کاهش یافته است. بسیاری از مردم تمایلی به بیرون رفتن از خانه ندارند و خودروسازان نیز فعلا دست نگه داشته‌اند تا شیوع ویروس کاهش یابد.

کاهش شدید فروش خودرو در اروپا

بر اساس داده‌های منتشر شده هفته گذشته یکی از اولین نشانه‌های خسارت اقتصادی ناشی از قفل شدن بازار خودرو مشخص شد. فروش خودروهای اروپایی در ماه مارس به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است.

صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع در اروپا به شمار می‌رود که تاثیر گسترده‌ای در وضعیت اقتصادی این قاره دارد. ۲.۶ میلیون نفر یا ۹ درصد از کارگران اروپا در صنعت خودرو مشغول هستند. اما با توجه به آمار فروش خودرو در ماه مارس به نظر می‌رسد که شرایط سختی نه تنها در انتظار کارگران بلکه برای اوپا و اقتصاد آن است.

انجمن تولیدکنندگان خودرو در اروپا گفت: ثبت‌نام برای خرید خودروهای جدید تقریبا نصف سال گذشته شده و از ۱.۳ میلیون نفر به ۵۷۰ هزار نفر رسیده است. حداقل از سال ۱۹۹۰ این بدترین وضعیت بازار خودروی اروپا تاکنون است. قبل از آن تاریخ نیز خیلی اهمیت خاصی ندارد زیرا بازار خودروی اروپا به خوبی فعال نشده بود. آمار ثبت‌نام جدید حتی ممکن است از آنچه به نظر می‌رسد نیز بدتر باشد. تقریبا در اواسط ماه گذشته بود که بیشتر فروشندگان خودرو در اروپا فعالیت خود را متوقف کرند و کارخانه‌ها نیز دیگر خودرو تولید نکردند.

ایتالیا در بدترین وضعیت

ایتالیا از لحاظ فروش خودرو بیشترین میزان کاهش را داشته است. در ماه مارس میزان فروش خودرو در ایتالیا ۸۵ درصد کاهش یافت. این موارد نشان می‌دهد که آسیب به صنعت خودروی اروپا حتی در ماه آوریل می‌تواند شدیدتر باشد.

خودروسازان مشتاق هستند دوباره خطوط مونتاژ و تولید خودرو را راه‌اندازی کنند. برخی از خودروسازان نظیر ولوو، فولکس‌واگن و دایملر در حال حاضر با احتیاط تولید خودرو را انجام می‌دهند. می‌توان گفت این شرکت‌ها اساسا در حال انجام آزمایش بزرگی هستند که آیا امکان دارد کارخانه بزرگی را بدون قرار دادن کارگران در معرض شیوع ویروس اداره کنند.

هاکان ساموئلسون مدیر اجرایی برند ولوو روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: بهترین کاری که می‌توانیم برای کمک به جامعه انجام دهیم یافتن راه‌هایی برای فعالیت مجدد شرکت به روش ایمن است. خطوط مونتاژ توسط کارگرانی با ماسک و لباس محافظ راه‌اندازی شده است. تغییرات شیفت‌ها نیز به حداقل رسیده تا تعداد افرادی که با دیگران در تماس هستند در کمترین حالت ممکن باشد.

افت ۷۰ درصدی فروش PSA

گروه پژو سیتروئن نیز که فروش آن محدود به بخش جنوبی اروپاست با کاهش فروش شدید مواجه شده است. فروش محصولات این خودروساز در فرانسه و اسپانیا تقریبا ۷۰ درصد افت کرده است. در همین حال خودروسازان آلمانی از جمله ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و دایملر نیز حدود ۵۰ درصد افت فروش را تجربه کرده‌اند. فولکس‌واگن که قبلا تولید محدودی را در برخی از کارخانه‌های خود آغاز کرده بود قصد دارد دو کارخانه جدید نیز در آلمان و اسلواکی افتتاح کند. ب‌ام‌و نیز در حال آماده شدن برای بازگشایی کارخانه‌های خود است اما آنطور که اعلام شده تولید آن‌ها از قبل آوریل شروع نخواهد شدد

لازم به ذکر است که نمایشگاه‌ها نیز بازگشایی خواهند شد. حال سوال بزرگ این است که سرعت فروش خودرو دوباره به حالت قبل از شیوع کرونا باز می‌گردد؟ با تمام این تفاسیر به احتمال زیاد بسیاری از افراد بالاخره از قرنطینه بیرون می‌آیند زیرا شغل خود را از دست داده یا با افت شدید درآمد مواجه شده‌اند.


منبع: گسترش نیوز

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار