به گزارش خودروکار، از زمان معرفی خودروی جنسیس G۸۰ در سال ۲۰۱۶ (البته از نظر فنی تاریخچه این خودرو به سال ۲۰۰۸ و اولین نسل هیوندای جنسیس معروف بازمی گردد)، یکبار دیگر کرهایها به فکر رقابت با سدانهای میان سایزی همچون بامو سری ۵، مرسدس بنز E کلاس و آئودی A۶ افتادهاند.
اگرچه G۸۰ از نظر میزان فروش یا حتی محبوبیت در فضای مجازی به پای رقبای تثبیت شده آلمانی نرسیده، اما در برابر خودروهایی همچون کادیلاک CTS، ولوو S۹۰، لکسس GS و یا جگوار XF عملکرد سورپرایز کننده و خوبی داشته است.
این خودرو در سال پیش فروش ۷۰۹۴ دستگاهی در آمریکا داشته که بهتر از فروش ۶۹۶۵ دستگاهی کادیلاک CTS یا فروش ۳۳۷۸ دستگاهی لکسس GS بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع دلیلی برای نادیده گرفتن نسل جدید G۸۰، ۲۰۲۱ وجود ندارد حتی اگر افراد بسیار معدودی انتظار به چالش کشیده شدن سه رقیب محبوب آلمانی را داشته باشند. بد نیست بدانید بامو سری ۵ سال پیش فروش حدود ۳۹ هزار دستگاهی در آمریکا داشته است.
بررسی دو نسل جنسیس G ۸۰
اما ما اینجا میخواهیم نسل جدید و قدیم این خودروی لوکس کرهای را باهم مقایسه کنیم و فعلاً کار را با طراحی ظاهری انجام میدهیم، زیرا جنسیس دگرگونی عظیمی در نسل جدید G۸۰ به وجود آورده است.
نسل جدید G۸۰ هماکنون از "ظرافت قهرمانانه” استفاده میکند. همهچیز از نمای جلو با جلوپنجره خاص و چراغهای چهارتایی گرفته تا کاپوت طویل و خط شانه گیرا تغییر کرده است.
در بخش عقب است که احتمالاً G۸۰ را خودرویی فست بک خواهید دانست، زیرا بسیار شبیه چنین خودروهایی شده است. البته این خودرو هنوز هم یک سدان چهار درب است و این جای تعجب دارد، زیرا بخش عقب خودرو طراحی کاربردیتری میتوانست داشته باشد.
نسل پیشین G۸۰ نمیتواند ما را متقاعد کند که خوشتیپتر از نسل جدید بوده است. شاید این خودرو کمی اسپورتتر به نظر برسد، اما طراحی آن در مقایسه با برخی رقبای آلمانی، سوئدی یا بریتانیایی از مد افتاده به نظر میرسد.
با این وجود ما کاملاً مطمئن نیستیم که G۸۰ جدید را همه دوست بدارند. این خودرو طراحی سنتیای نداشته، اما هنوز مشخص نیست که این امر تأثیر مثبت یا منفی روی فروش سدان کرهای بگذارد.
از نظر ابعاد این خودرو طویلتر، پهنتر و کم ارتفاعتر از نسل پیشین میباشد. فاصله بین محوری، اما تغییری نکرده است.
بیایید نگاهی هم به داخل کابین G۸۰ داشته باشیم؛ اما آیا این موضوع جای بحث دارد؟ جنسیس کابین G۸۰، ۲۰۲۱ را کاملاً دگرگون کرده و همهچیز جدید است. متریال بهتری بکار رفته و تکنولوژیهای آن نیز مدرنتر هستند. صندلیها نیز به لطف سلولهای هوایی که بسته به حالت رانندگی تنظیم میشوند راحتتر از قبل هستند.
دو صفحهنمایش وجود دارد که پیش چشم راننده از نوع ۱۲.۳ اینچی بوده و از تکنولوژی سهبعدی بدون نیاز به عینک مخصوص سود میبرد. صحه نمایش دیگر نیز از نوع ۱۴.۵ اینچی بوده و از بهروزرسانی از راه دور، اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند.
از دیگر ویژگیهای قابلتوجه کابین مدل جدید میتوان به هدآپ دیسپلی، نورپردازی خاص، شیفتر چرخان و تکنولوژیهای گسترده ایمنی همچون کروز کنترل تطبیقی جدید با تکنولوژی یادگیری اشاره کرد. ظاهراً این سیستم سبک رانندگی شما را یاد گرفته و میتواند آن را تکرار کند. از نظر فضا نیز فضای پا و سر بیشتری وجود داشته و میدان دید نیز بهبود یافته است.
اما وضعیت G۸۰ از نظر قوای محرکه چگونه است؟ اگر به کاتالوگ نسل قبلی این خودرو نگاه کنید بیشک متوجه نسخه پرچمدار ۸ سیلندر ۵ لیتری ۴۲۰ اسب بخاری خواهید شد. یک پله پایینتر نیز پیشرانههای ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری ۳۱۱ اسبی و ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری توئین توربوی ۳۶۵ اسب بخاری قرار دارند.
اما قوای محرکه G۸۰ جدید تغییرات اساسی را تجربه کردهاند. هماکنون پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو با قدرت ۳۰۰ اسبی و گشتاور ۴۲۱ نیوتون متری عرضه شده و پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توربو با خروجی ۳۷۵ اسبی و گشتاور ۵۳۰ نیوتون متر در دسترس هستند. موضوع جالبتر اینکه شما در خارج از آمریکا میتوانید این خودرو را با پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلیای که قدرت ۲۰۷ اسبی و گشتاور ۴۴۱ نیوتون متری دارد سفارش دهید.
این خودرو به دو صورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک عرضه شده، اما هنوز مشخصات شتاب گیری و مصرف سوخت آن اعلام نشده است. البته وزن G۸۰ جدید ۱۱۰ کیلوگرم کمتر از قبل شده و بنابراین ما حدس میزنیم هر سه پیشرانه قدرت کافی برای ایجاد شتاب مناسب را خواهند داشت.
نسل فعلی جنسیس G۸۰ قیمت پایه ۴۲۵۵۰ دلاری برای مدل ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری داشته، اما مدل جدید احتمالاً گرانتر خواهد بود، ولی از زیر ۵۰ هزار دلار شروع خواهد شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/