کد خبر: ۳۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

​ويروسي كه نقاط آسيب پذير را آشكار كرد

رانندگان تاكسي هاي اينترنتي در كشورهاي مختلف دنيا از مزاياي كارگران يا كارمندان و قوانين كار بهره مند نيستند و در بحران هايي مانند گسترش و انتشار ويروس كرونا، كه عادت هاي مردم در جابه جايي و حمل ونقل دچار تغيير شديد مي شود، لطمه شديدي متحمل مي شوند.
به گزارش خودروکار، حالا كه بخش هاي مهمي از اقتصاد كشورها با توقف مواجه شده، رانندگان تاكسي هاي اينترنتي و سرويس شركت ها از جمله رانندگان اوبر و ليفت در آمريكا با مشكل جدي مواجه اند و مشكل اصلي آنها نوع قرارداد رانندگان با اين شركت ها است.

در حال حاضر در ايالات متحده 1.3 ميليون راننده وجود دارد كه فقط در تحويل غذا فعاليت مي كنند. شركت اوبر هم بحران كرونا را فرصتي مناسبي ديده كه براي احقاق حقوق اين رانندگان و بهره مند شدن آنان از قوانين كار و تغيير مدل هاي قرارداد آنها با قانون گذاران  وارد مذاكره شود.

دارا خسروشاهي، مدير عامل اوبر، از قانونگذاران آمريكا خواسته است كه با توجه به بحران اخير، فرصت را غنيمت شمرده و تغييراتي را در قوانين فعلي به وجود آورند و نام پيشنهاد خود را «راه سوم» در وضعيت بين كارفرما و كاركنان قراردادي نامگذاري كرده است.

هفته پيش، لايحه اي با رقم 2 هزار ميليارد دلار براي جبران خسارت كارگران و كاركنان در آمريكا به تصويب رسيد تا در دوران توقف چرخ اقتصاد حين گسترش ويروس بتوانند از مزاياي بيكاري موقت بهره مند شوند، كه اين مبلغ شامل حال رانندگان تاكسي هاي اينترنتي و خدمات تحويل غذا و كالا نمي شود.

جالب اين جا است كه اتحاديه هاي كارگري در آمريكا با «راه سوم» پيشنهادي اوبر، مخالفت شديد كرده اند و به آن انتقاد دارند.

آرت پولاسكي، مدير خزانه داري فدراسيون كار كاليفرنيا مي گويد: «راه سوم فقط يك واژه زيبا براي يك وضعيت بسيار نامطلوب است چون قشر جديدي از كارگران را به وجود مي آورد كه از حداقل حقوق كارگري و محافظت هم برخوردار نخواهند شد.»

نگاهي به پيشنهاد اوبر هم نشان مي دهد كه مزايايي كه براي اين رانندگان در نظر گرفته شده، شامل بيمه بيكاري نمي شود. در حالي كه اين يكي از مهمترين درخواست هاي رانندگان است. يعني در حقيقت با مدل پيشنهادي اوبر، رانندگان و كارگران اين صنف كه در اصطلاح به آن gig workers مي گويند به مزاياي كارگران و كاركنان عادي نمي رسند.

يك گروه فعال حمايت از رانندگان در  نيويورك هفته گذشته درخواست كرد، شركت هايي مثل اوبر و ليفت، به رانندگان خود پولي تحت عنوان «حق بيكاري اضطراري» پرداخت كنند.

اوبر در مورد اين كه در پيشنهادش، بيمه بيكاري لحاظ نشده، اظهار نظر نكرده است و فقط مي گويد مدلي پيشنهادي، يك وضعيت بينابيني است كه در آن «مزايا براي كارگران و كاركنان قراردادي كمي بسط يافته است».

از طرف ديگر ليفت مي گويد، اكثريت كاركنان اين تاكسي اينترنتي كمتر از 10 ساعت در هفته براي اين شركت كار مي كنند و 80 درصد از آنها شغل تمام وقت يا نيمه وقت دارند و مي خواهند از ساعت هاي اضافه خود براي افزايش درآمد استفاده كنند. ليفت همچنين مي گويد كه از طرف رانندگانش مي جنگد تا از 2 هزار ميليارد دلاري كه حكومت آمريكا براي عبور از اين بحران تصويب كرده، بهره مند شوند. ليفت در مورد تلاش اوبر براي تغيير قوانين كار يا تغيير استخدام هاي قراردادي اظهار نظر نمي كند.

در برخي از شهرهاي آمريكا، سفرهاي درون شهري با تاكسي هاي اينترنتي تا 70 درصد هم كاهش داشته است. حتي خيلي از رانندگان تاكسي هاي اينترنتي خودشان از كار كردن پرهيز مي كنند و مي گويند نمي خواهند به اين ويروس مبتلا شوند يا عامل ابتلاي ديگران باشند.

بحران شيوع كرونا، آسيب پذيري مشاغلي مثل تاكسي هاي اينترنتي را به وضوح روشن كرد. البته درست است كه مردم خودشان سفرهاي درون شهري را به حداقل رسانده اند اما به گفته اوبر، در هفته هاي گذشته، تقاضا براي تحويل غذا به درب منازل دو برابر شده است.

اوبر و ليفت صندوقي تشكيل داده اند كه تا 14 روز قرنطينه رانندگاني كه به ويروس COVID-19 مبتلا شده اند جبران مي كند. اما از ذكر جزئيات خودداري مي كنند. همچنين اين دو شركت فعال در حمل و نقل اينترنتي در آمريكا مي گويند براي سلامت رانندگان، در ميان آنها مواد شوينده و ضدعفوني كننده توزيع كرده اند. اما كانون هاي تجمع رانندگان را تعطيل كرده اند و رانندگان حالا حتي جايي براي رفته به دستشويي ندارند و نمي دانند مواد ضدعفوني كننده را از كجا بايد دريافت كنند.

براي آن كه رانندگان تاكسي هاي اينترنتي از مزاياي بيمه بيكاري برخوردار شوند لازم است كه در قوانين كار و بندهاي قرارداد بين كارفرما و كارگر تجديد نظر شود كه مستلزم قانون گذاري در مجلس آمريكا است.


منبع: سایپا نیوز 

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار