به گزارش خبرنگار خودروکار، همزمان با ورشکستگی خودروسازان و افزایش زیان انباشته این شرکت ها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها در دستور کار قرار گرفت. از تیرماه امسال که در مجامع خودروسازان این موضوع مورد تاکید قرار گرفت، ۹ زمان برد تا در نهایت خودروسازان در روزهای پایانی سال نسبت به انجام این امر اقدام و زمینه لازم برای عملیات اجرایی اینموضوع را فراهم کنند.
در این میان این پرسش مطرح می شود که آیا خروج پارس خودرو و سایپا و همچنین ایران خودرو در آینده نزدیک از شمول ماده ۱۴۱ می تواند در سال آینده منجر به رشد سهام خودرویی ها شود؟
مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که تجدید ارزیابی از محل افزایش سرمایه یکی از اقدامات شرکت ها برای خروج از زیان دهی است،می گوید: از آن جا که یکی از راهکارهای افزایش سرمایه خودروسازان، تجدید ارزیابی از محل دارایی ها است سایپا و پارس خودرو نیز نسبت به انجام این کار اقدام کرده اند که این امر خروج آن ها از شمولیت ماده ۱۴۱ را به همراه داشته است.
وی می افزاید: هیچ کار عملی در این زمینه انجام نشده و تنها اقدامات انجام شده در شرکت های خودروسازی بر روی کاغذ بوده از این رو بعید به نظر می رسد که در رشد سهام و قیمت سهام خودروسازان در سال جدید اثرگذار باشد اما اگر اقدامات اجرایی انجام شده بود، این امکان وجود داشت که در سال آینده شاهد رشد سهام این گروه باشیم.
حاجی وند اظهار می کند: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از آن جا امکان دریافت تسهیلات برای خودروسازان را فراهم می کند، شکی نیست که می تواند در رشد تولید آن ها اثرگذار باشد و این امر عاملی برای رشد سهام خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که چه عواملی منجر به رشد سهام خودروسازان خواهد شد، تصریح می کند: از آن جا که هرساله کشور با تورم سنتی روبرو است این تورم بر سهامخودرویی ها نیز اثرگذار است از این رو در سال آینده در کنار اخبار مثبت حوزه صنعت خودرو نظیر رشد تولید و اقدامات مثبت خودروسازان، تورم می تواند بر قیمت سهام خودروسازان اثرگذار باشد و منجر به رشد سهام آن ها شود.
وی یادآور می شود: ورود شریک خارجی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد سهامخودروسازان است اما در شرایط فعلی به دلیل مشکلات ایجاد شده امکان انتخاب شریک خارجی وجود ندارد که براین اساس یکی از عوامل اثرگذار بر رشد سهام در دسترس نخواهد بود.
به گزارش خودروکار، این اظهارات در حالی مطرح می شود که شرکت های خودروساز واگذاری شرکت های تابعه و زیرمجموعه خود را در دستور کار قرار داده تا با تکیه بر درآمدهای حاصل از واگذاری روند مالی خود را تا اندازه زیادی بهبود ببخشند. آن ها امیدوارند با این اقدامات چرخه نقدینگی در مسیر افزایش تولید قرا گیرد.
انتهای پیام/