کد خبر: ۳۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
معاون ایران خودرو خبر داد:

عرضه ۹ محصول جدید ایران خودرو طی سه سال آینده/ دنای برقی از سال آینده وارد بازار می شود

معاون مدیرعامل گروه صنعتی ایران از عرضه ۹ محصول جدید این گروه صنعتی در سه سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کیانوش پرمجیب در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این خبر با اشاره به پروژه جدید پلتفرم lkp1 که از آن‌تحت عنوان پروژه k132 یاد می شود، گفت: در سال آینده سدان این پلتفرم، در سال ۱۴۰۰ کراس اوور و در سال ۱۴۰۱ هاچ بک این پروژه وارد بازار خواهد شد.

وی می افزاید: این خودروها ضمن پاس کردن استانداردهای هشتاد و پنج گانه، استایل به روزی دارند و نخستین پیشرانه Ec5 با گیربکس دستی و اتومات در دستور کار است. همچنین در حال انطباق موتور EF7 و موتور EF7 توربوشارژ بر روی این‌ خودرو هستیم.

پورمجیب با بیان این که کراس اوور این پلتفرم در کلاس B ابعادی عرضه خواهد شد ، تصریح کرد: هاچ بک این خودرو نیز مجهز به موتور EC7 خواهد بود که استایلی جذاب و به روز خواهد داشت.

معاون مدیرعامل ایران خودرو در تحقیقات، طراحی و تکوین محصول عرضه ۵ محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهينه، دناپلاس اتوماتيك و ۲۰۷ پانوراما را از دیگر برنامه های توسعه محصول ایران خودرو براي سال آينده اعلام و تصریح کرد: هاچ بک K121، کراس اوور K133 و سدان K132 و همچنين دناي برقي نيز از بهمن سال ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱عرضه خواهد شد.

پورمجیب با بیان این که تجهيز محصولات به گيربكس اتوماتيك نيز بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای براي محصولات جاری است، گفت: طراحي پلتفرم اختصاصی ايران خودرو با پوشش حداكثری استانداردها و الزامات به روز و قوانين داخلی و حتی بازارهاي صادراتي خواهد بود.

پورمجيب اقدامات توسعه‌اي ايران‌خودرو در شرايط تحريم را سبب حفظ رونق توليد و مقابله با اثرات تحريم صنعت خودرو دانست و درباره توسعه محصولات جاري ايران‌خودرو تاكيد كرد: اين توسعه همراه با ارتقاي كيفيت و استاندارد و منطبق با الزامات قانوني خواهد بود. تجهيز محصولات به گيربكس اتوماتيك نيز بخشي از برنامه‌هاي توسعه‌اي براي محصولات جاري است.

وی با بیان این که پلتفرم ايران خودرو ضمن دارا بودن قابليت انطباق با قواي محركه، عمق ساخت داخل بالايي داشته و كيفيت توليد آن در سطح كلاس جهاني است، تصریح کرد: این پلتفرم قابليت پوشش سگمنت هاي مختلف خودرويي شامل سدان، وانت، هاچ بک و كراس اوور را خواهد داشت.

وي از توليد انبوه محصولات برمبناي پلتفرم جديد از سال 1400 خبر داد و گفت: از سرمايه گذاري‌هاي صورت گرفته استفاده بهينه خواهيم كرد بر این اساس نقشه راه اين خودروساز به عنوان پيش‌نياز توسعه محصولات آينده در حوزه‌هاي موتور، گيربكس، خودروهاي برقي و هيبريدي، تكنولوژي و محصولات جديد تدوین شده ئ در اين مسير، پروژه‌هاي توسعه‌ای جديدي را تعريف كرده‌ايم که طراحي، توسعه و بومي‌سازي پلتفرم مطابق با اهداف استراتژيك و نقشه راه توسعه محصول و پلتفرم ايران‌خودرو و همچنين پيشرانه‌هاي جديد مطابق با نقشه راه قواي محركه و مطالعات امكان‌سنجي توسعه محصولات هيبريدي و برقي از آن جمله است.

وي اضافه كرد: براي توسعه خانواده قواي محركه كم مصرف نيز برنامه‌هاي گسترده‌اي را درنظر گرفته‌ايم، كاهش تعداد سيلندرها به سه عدد، كاهش حجم موتور و به‌كارگيري سيستم توربو، به‌كارگيري سيستم‌هاي الكتريكي و توسعه ميكروهيبريد بخشي از آن است.

پورمجيب درباره توسعه قواي محركه هيبريد و برقي نيز گفت: محصولات رانا و دناپلاس را براي توليد در اين بخش توسعه داده‌ايم، همچنين برنامه‌ريزي توسعه محصولات جديد با قواي محركه هيبريدي و برقي نيز به منظور پوشش حداكثري نيازمندي‌هاي زيست محيطي را در دستور كار قرار گرفته است.

وي طراحي و توسعه گيربكس دستي شش دنده و آغاز توليد آن در سال 1400 و همچنين طراحي و توسعه گيربكس دوكلاچه اتوماتيك و توليد از سال 1402 را از جمله برنامه‌هاي ايران‌خودرو در بخش توسعه گيربكس محصولات دانست.

معاون تحقيقات، طراحي و تكوين ايران‌خودرو توسعه و بهبود قواي محركه جاري كاهش مصرف سوخت و آلايندگي را از برنامه‌هاي مهم و موثر اين گروه خودروسازی عنوان كرد و گفت: بازنگري و بهبودهاي قابل ملاحظه اي در طراحي سيستم‌هاي موتور به منظور كاهش مصرف سوخت انجام شده است. فرآيند كاليبراسيون مديريت موتور و ارتقاي استاندارد آلايندگي و توسعه سيستم‌هاي كاتاليزور جديد نيز بخشي از برنامه‌هاي اجرا شده است.

پورمجيب توسعه موتورEF7  پلاس كه سهم بالايي در محصولات ايران‌خودرو دارد را بخشي از برنامه‌هاي توسعه‌اي در بخش موتور برشمرد و گفت: براساس الزامات قانوني ارتقاي سطح آلايندگي خودروهاي تجاري با موتور ملي به سطح يورو 5 و كاهش ميزان مصرف سوخت خودروهاي جاري با موتور ملي تا يك ليتر در سيكل تركيبي نسبت به حالت فعلي سبب توسعه موتور خانواده اي.اف شده است. اين اقدام با حفظ مشخصه‌هاي موتوري مثل توان و گشتاور و دارا بودن پتانسيل توسعه بازار صادرات صورت گرفته است.

پورمجيب طراحي و توسعه موتور EC5 با سطح بالاي داخلي‌سازي را از جمله دستاوردهاي ايران خودرو در شرايط تحريمي و قطع همكاري‌هاي بين‌المللي دانست و گفت: اين موتور قابليت انطباق بر روي محصولات ايران‌خودرو را داشته و به ميزان 5 درصد مصرف سوخت كم‌تري نسبت به موتور تي.يو.5 دارد. همچنين با توليد اين موتور علاوه بر حفظ سرمايه‌گذاري خط توليد موتور تي.يو.5، امكان دستيابي به استاندارد آلايندگي يورو5 براي محصولات جاري فراهم شده است.

وي از اجراي پروژه نصب موتور XU5 در محصولات پارس، سمند بنزيني و دوگانه سوز و 405 دوگانه‌سوز خبر داد و گفت: اين اقدام علاوه بر ارتقاي كيفي، كاهش مصرف سوخت و ارتقاي سطح آلايندگي محصولات به يورو 5 را به دنبال خواهد داشت.

پورمجيب از به كارگيري فرمان برقي در محصولات پژو 207 و دناپلاس خبر داد و گفت: اين اقدام سبب بهينه‌سازي مصرف سوخت و آلايندگي، افزايش راحتي و ايمني و همچنين حذف روغن هيدروليك خواهد شد.

وي ضمن اشاره به پروژه بهينه‌سازي سيستم دوگانه سوز محصول سمند گفت: از اجراي اين پروژه دستيابي به اهداف پيمايش دست كم 300 كيلومتر، به حداكثر رساندن فضاي صندوق عقب به دست كم 350 ليتر، بهبود ايمني و رفتار ديناميكي خودرو و تعميم اين پروژه به خودروهاي گازسوز ديگر را دنبال مي‌كنيم.

وی در خصوص میزان جلوگیری از خروج ارز با طراحی این پلتفرم و تولید خودروهای مرتبط با آن گفت: در خودرویی که بهمن سال آینده از خانواده طراحی شده بر روی این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد، بالغ بر ۹۲ درصد خودکفایی به چشم می‌خورد که این عدد بی‌سابقه است و تا به حال هیچ محصولی در ایران تولید نشده که در شروع لانچ آن، این درصد از خودکفایی حاصل شده باشد.

پورمجیب تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر پک خودروهای وارداتی ۶۰۰۰ یورو ارزبری دارد و از این کمتر برای هیچ خودروی وارداتی نمی‌توان متصور بود بنابراین ۹۲ درصد خودکفایی نشانگر جلوگیری از خروج مقدار قابل توجهی ارز دارد.

این مقام مسئول در صنعت خودرو خاطرنشان کرد: محصول آتی که بر روی این پلتفرم طراحی شده با کمتر از ۱۰۰۰ دلار ارزبری وارد بازار خواهد شد که ارزش بالایی را برای کشور به لحاظ جلوگیری از خروج ارز حاصل خواهد کرد.

پورمجیب با بیان اینکه در شرایط خاص کشور، مقوله ارز یک عامل تعیین‌کننده در تولید به شمار می‌رود، گفت: اگر ارزبری تولید خودرو را مدیریت نکنیم، تداوم تولید دچار ابهام خواهد شد بنابراین حداکثر داخلی‌سازی در دستور کار قرار دارد.





انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار