به گزارش خودروکار، علی امام با اعلام خبر تصویب اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی درون شهری برای پایتخت پس از انقلاب، اظهار کرد: همچنین طراحی پایه خط ۱۰ و طراحی اولیه ۳ خط دیگر تا یک سال آینده محقق میشود که امیدواریم تا سال آینده عملیات اجرای خط ۱۰ آغاز شود.
وی افزود: در دهه ۵۰ اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت تصویب که پس از آن طرحهای مختلفی مطرح شد اما در نهایت در سال ۸۵ مطالعات طرح جامع ریلی تهران صورت گرفت و در سال ۸۷ تقریباً نیمی از آن حذف شد.
امام ادامه داد: در حالی که برای افق ۱۴۰۴ طرح جامع متروی تهران با ۹ خط درون شهری و ۴ خط اکسپرس طراحی شده بود عملاً در تصویب نهایی طرح به دلیل مخالفتهای دولت وقت با توسعه مترو، فقط ۷ خط مورد تصویب قرار گرفت؛ لذا این طرح دیگر جامعیت خود را از دست داد.
وی با بیان اینکه آنچه از سال ۸۷ تاکنون اجرا میکردیم اجرای ۷ خط بود، تاکید کرد: با حذف ۴ خط اکسپرس و ۲ خط درون شهری، این طرح دیگر یک طرح جامع برای افق ۲۰ سال آینده نبود، لذا به دلیل اینکه در طرح جدید، ۴ خط پیشنهادی درون شهری و نیز ۲ خط اکسپرس با تمام جزئیات به تصویب رسیده، میتوان گفت تهران اکنون دارای طرح جامع ریلی شهری (مترو) شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این که طرحی که ۳۰ بهمن ماه جاری تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت به تصویب رسید نتیجه برنامهریزی است که از سال ۹۵ آغاز شد، گفت: ۱۴ ماه قبل این طرح به شورای عالی ترافیک ارسال شد، پس از برگزاری جلسات فنی متعدد در شهریور ماه گذشته در شورای عالی ترافیک استان تهران به تصویب رسید و در نهایت در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه، شورای عالی ترافیک کشور نیز این طرح جامع را با ۱۱ خط درون شهری و ۲ خط اکسپرس به تصویب رساند.
وی تصریح کرد: در نتیجه اجرای طرح جامع ریلی شهری برای تهران دسترسی ۸۸ درصد مردم به ایستگاههای مترو و حمل و نقل عمومی به فاصله ۸۰۰ متر از درب منزل کاهش پیدا میکند، همچنین برای پوشش حومه شهر تهران نیز شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران (رجا) تکمیل شبکه ریلی خود را به سمت خطوط اکسپرس موجود در طرح جامع توسعه خواهد داد.
امام با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی خطوطی که به تازگیبه تصویب رسیده تکمیل پوشش شبکه قطار شهری در پایتخت است، عنوان کرد: طرح فعلی اجرا شده متروی تهران یک طرح مرکز گرا است که خطوط آن به صورت ضربدری با یکدیگر تقاطع دارند و در حال حاضر تنها خطوط ۶ و ۷ متروی تهران هستند که با یکدیگر یک حلقه کوچک را تشکیل دادهاند.
وی خاطرنشان کرد: با افزوده شدن ۴ خط جدید ۳ حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه میشود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکزگرا به شکل شبکه کامل درآیند، ایجاد این شبکه موجب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد.
امام در توضیح این مطلب عنوان کرد: خطوط ۸ و ۹ حلقه دوم، خطوط ۹ و ۱۱ حلقه سوم و خط ۱۰ با سایر خطوط حلقه چهارم را برای شبکه مترو تهران در پایان اجرای طرح جامع قطار شهری پایتخت ایجاد میکند.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری مناقصه انتخاب مشاور طراح ۴ خط جدید و ۲ خط اکسپرس انجام میشود، خاطرنشان کرد: همچنین تا یک سال آینده طراحی پایه خط ۱۰ توسط مشاور به پایان میرسد که این خط نسبت به ۳ خط دیگر پوشش ریلی کاملتر و فرصتهای بیشتری را فراهم میکند.
وی ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده عملیات اجرای خط ۱۰ آغاز شود، گفت: همچنین تا یک سال آینده طرح اولیه ۳ خط دیگر نیز تکمیل میشود و تا ۲ سال دیگر طراحی پایه تمام خطوط فوق به پایان رسیده است.
تهران در حال حاضر دارای ۷ خط فعال مترو به طول ۲۴۶ کیلومتر با ۱۲۷ ایستگاه است و طبق برنامه توسعه، این تعداد به ۱۱ خط افزایش خواهد یافت.
شمار واگنهای فعال در مترو تهران هم اکنون یک هزار و ۲۳۰ واگن، برابر ۱۵۷ قطار است که روزانه بهطور میانگین بیش از ۲ میلیون مسافر را جابهجا میکنند.
اولین خط مترو تهران یعنی خط ۵ در سال ۱۳۷۷ میان تهران و کرج راه اندازی شد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/