به گزارش خودروکار، بازار خودرو کشورمان دوباره رنگ و بوی تنش به خود گرفته است؛ موج گرانی دوباره به جان بازار خودرو افتاده و تغییرات قیمتی باورنکردنی به همراه داشته و بار دیگر افزایش قیمت بازار خودرو را به نقل تمام بحثها تبدیل کرده است؛ طی یک هفته گذشته قیمت خودروها رکورد قبلی خود را شکستند و وارد سطوح جدید قیمتی شدند، از پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ با افزایش قیمت حدود ۵ میلیونی و سراتو اتومات با افزایش قیمت ۶۵ میلیون تومانی گرفته تا دنا تیپ یک با بیش از ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.
این چندمین بار است که بازار خودرو کشور به راحتی تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته و جهشی عجیب را تجربه میکند؛ بازار کم عمق و انحصاری به راحتی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر میکند؛ قیمت خودرو مدتهاست که شیب سعودی به خود گرفته و هر روز بیشتر از روز قبل میشود، سیاست پیش گرفته شده برای ثابت نگه داشتن قیمت خودرو در درب کارخانه نه تنها چندان اثربخش نبوده بلکه شرایط را برای فعالیت دلالان و خریداران غیر مصرف کننده فراهم کرده است که برای سود شخصی بازار را تحت تاثیر قرار میدهند.
بازار خودرو در ایران عمق ندارد
میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو درباره علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: متاسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی سادهتر عرضه کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت سازی بسیار راحتتر باشد؛ با توجه به تعداد محدودی که از عرضه کنندهها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آنها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم میشود.
او با اشاره به تاثیر وجود سایتهای خرید و فروش بر انجام این کار گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تاثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودروها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آنها میتواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.
جو روانی ایجاد شده در بازارها، مخرب تر از خود FATF
بیگی تصریح کرد: ورود کشور ما به لیست سیاه FATF، هرچند از نظر اقتصادی بیتاثیر باشد، از نظر روانی مردم میتواند امکان افزایش قیمت را در اذهان عمومی ایجاد کند؛ از طرفی نواسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث میشود همه این تغییرات را بپذیرند.
این کارشناس خودرو تصریح کزد: ممکن است گسترش کرونا باعث ایجاد اضطراب از کاهش تولید در بین مردم شده و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد. اگر چه هر سال از اوایل بهمن تا ۱۵ اسفند با روند سعودی در قیمت مواجه میشویم، اما امسال تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا با افزایش ناگهانی قیمت مواجه باشیم.
او بیان کرد: حدود یک سال و نیم است که قیمت به سازمان حمایت سپرده شده و هنوز ساختار تعیین قیمت این سازمان مشخص نیست؛ فاصله قیمت بازار و کارخانه بیشتر و بیشتر شده و تقاضاهای غیر مصرفی را افزایش میدهد. هنوز فرمول و راهکار قیمت گذاری از طرف این سازمان مشخص نشده است.
بیگی تاکید کرد: پیش بینیها بسیار تابع تصمیمات سازمان حمایت خواهد بود؛ اگر چه بسیاری از قطعات مورد استفاده در صنعت خودرو داخلی سازی شده است، اما هنوز برای تامین بسیاری از مواد اولیه به واردات وابسته هستیم. زیان انباشته خودروسازها در حال افزایش است و فاصله قیمت کارخانه و بازار بیشتر میشود. در اغلب موارد چنین فضایی ادامه دار نیست و بازار را به سمت رکود حرکت میدهد.
او تاکید کرد: با این وجود مدیران حوزه خودرو اعتقاد دارند که بار آرام، و تغییرات قیمتی تاثیرات کاذب فضای مجازی است، تفاوت قیمت چند میلیون تومانی به راحتی میتواند سود و ضرر سنگینی برای افراد مختلف به همراه داشته باشد.
سعید مؤتمنی درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: هم اکنون بازار خودرو آرام است و طی ۴ روز گذشته قیمتها به صورت کاذب بالا رفته است.
رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در ادامه از قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار خبر داد و گفت: اکنون پراید ۱۱۱، ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱، ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۵۱، ۶۷ میلیون تومان، سمند ال ایکس، ۱۰۴ میلیون تومان، دنا تیپ ۱، ۱۶۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵، ۹۶ میلیون تومان، پژو دوگانه سوز، ۱۱۶ میلیون تومان، دنا تیپ ۱، ۱۵۰ میلیون تومان، دنا پلاس، ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده، ۱۰۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ فول، ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار فول ۱۲۹ میلیون تومان، سراتو ۴۳۲ میلیون تومان، سانتافه ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸، ۴۶۸ میلیون تومان، النترا ۶۳۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.
مؤتمنی اظهار کرد: به نظر میرسد که در روزهای آینده قیمت خودرو در بازار، روند کاهشی به خود بگیرد.
حرکت بازار به سمت رکود و ایجاد روند کاهشی در بازار خودرو چندان دور از انتظار نیست اما این کاهش قیمت تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، آیا روند کاهشی تفاوت قیمت چند ده میلیون تومانی خودروها را جبران خواهد کرد؟ شاید زمان آن رسیده مدیران حوزه خودرو قیمت گذاری دستوری، سیستم غرقآبی و کنترل با رکود را کنار گذاشته و به فکر راهکاری تازه باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/