دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو اعلام کرد:
امکان کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت تمام شده خودروها/ارایه پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه با منشا داخلی به وزیر صمت
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: برآوردهای کارشناسی این انجمن نشان داده به طور میانگین این امکان وجود دارد که قیمت کارخانهای هر خودروی داخلی تا ۱۰ میلیون تومان کاهش یابد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مازیار بیگلو در یک نشست خبری با اشاره به پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه با منشا داخلی به وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیران عامل دو خودروساز گفت: تاکید ما بر عرضه مواد اولیه به قیمت تمام شده به خودروسازان و قطعه سازان اهلیتدار است در همین حال به اعتقاد ما فروش مواد اولیه با نرخ دلار به سازندگان داخلی، بزرگترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه سازی وارد کرده در حالی که نباید اقتصاد کشور به دلار وابسته باشد.
وی افزود: در یک ماه اخیر به فولاد مبارکه اجازه ۱۵ درصد افزایش قیمت داده شد، همچنین رشد ۱۰ درصدی قیمت آلومینیوم ایرالکو، مس و محصولات پتروشیمی نیز در حالی رخ داده که قیمت تمام شده مواد اولیه در کشورمان بسیار پایین تر از قیمت های جهانی است.
بیگلو صورت های مالی منتشره شرکت های تولید کننده مواد اولیه در بورس که گاهی اوقات تا ۵۰ درصد فروش خود را به عنوان سود اعلام می کنند، گواه این موضوع دانست و تصریح کرد: این شرایط در کشور ما در حالیست که در کشورهایی نظیر کره جنوبی، چین و ترکیه مواد اولیه تولید داخل با یارانه به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعلق می گیرد.
دبیر انجمن قطعه سازان با بیان این که اگر قرار است قیمت مواد اولیه جهانی باشد، اما از نظر نرخ سود بانکی در صدر کشورها باشیم و فشارهای بیمه ای و مالیاتی بر تولیدکنندگان باشد، دیگر فضایی برای رقابت باقی نمی ماند، اظهار کرد: پایه قیمت گذاری مواد اولیه در بورس بر مبنای نرخ های جهانی است و همین مساله سبب شده مواد اولیه با ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده به دست قطعه سازان برسد.
به گفته بیگلو، این نحوه قیمت گذاری براساس فرمولی است که در سال ۹۰ در بورس کالا ارائه شده و قطعه سازان هم اکنون خواستار تعدیل این قانون هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بالا بودن قیمت خودرو را دلیلی برای تعویق برنامه های اسقاط خودروها اعلام کرد و گفت: با این حال و در شرایط کنونی اگر بزرگترین خودروسازان هم که امروز با کشورمان مقایسه می شوند با تحریم مواجه می شدند، قادر به تولید فرغون هم نبودند، اما ما در این شرایط سخت، خودروهایی با آپشن ها و امکانات مناسب تولید می کنیم.
دبیر انجمن قطعه سازان هدف اصلی را جلب رضایت مردم و همچنین رقابت پذیر کردن قطعه سازان برای صادرات محصولات دانست چرا که به اعتقاد وی می توان به برنامه صادرات ۶ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴ دست یافت.
انتهای پیام/