به گزارش خودروکار، برات قبادیان از گسترش طرحهای پژوهشی در حوزه موتورهای درون سوز خبر داد و اظهار کرد: موتورهای درون سوز شامل موتورهای بنزینی و دیزلی میشوند که از گذشته در حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی و در موتورهای ثابت از جمله پمپهای آب و مولدهای تولید برق مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت با تاکید بر نقش اساسی موتورهای درون سوز در صنایع مختلف کشور ادامه داد: بعد از مدتی موتورهای گاز سوز هم به عنوان موتور درون سوز پا به عرصه صنعت گذاشتند و امروزه کاربرد بسیاری در صنایغ مختلف پیدا کردهاند.
قبادیان گفت: شرکتهای بسیاری که اغلب با خودروسازهای برتر کشور مرتبط هستند به طراحی و تولید موتورهای داخلی میپردازند؛ از جمله این موتورهای میتوان به موتور EF۷ اشاره کرد که بعدها نمونههای دیزلی و پایه گاز سوز آن هم پا به عرصه موتورهای درون سوز گذاشتند.
او درباره عملکرد موتورهای پایه گاز سوز تشریح کرد: همانطور که میدانید با تبدیل موتورهای پایه دیزل یا پایه بنزین به موتورهای گاز سوز راندمان لازم را دریافت نمیکنیم بنابراین استفاده از موتورهای پایه گاز سوز در صنعت خودروی کشور میتوانند بسیار مفید باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد: تا پیش از دهه ۷۰ تعداد متخصصین حوزه خودرو بسیار اندک بود که همراه شدن آنها انجمن علمی موتور ایران را تاسیس کرد. با گسترش آموزش در کشور تعداد متخصصین حوزه مکانیک در سه دهه اخیر رشد مناسبی پیدا کرده است که اغلب آنها امروز اساتید دانشگاههای کشور هستند.
قبادیان گفت: یازدهمین همایش تخصصی خودرو تا چند روز آینده برگزار خواهد شد تا به بررسی تخصصی در این حوزه بپردازد خوشبختانه امروز کشور ما وضعیت بسیار مناسبی از نظر منابع انسانی متخصص در حوزه موتور، گیربکس و اکسل دارد که مجموعه آن را قوای محرکه مینامیم.
او بیان کرد: در سالهای پیشین ما به عنوان سازنده موتور فعالیت کمتری داشتیم و قوای محرکه در صنعت خودرو اغلب از طریق واردات تامین میشد؛ ساخت موتور از علوم هایتک محسوب میشود که نیاز به مطالعه و تحقیق بسیاری دارد. به عمل رسیدن یک طرح تولید خودرو به حداقل سه سال زمان نیاز دارد و این موضوع دشواری تولید آن را نشان میدهد. از سال ۱۳۷۰ تلاشهای بسیاری در این حوزه صورت گرفته است که یکی از دستاوردهای آن تولید موتور EF۷ با نگاه ملی است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد: نسل موتورهای درون سوز هم ثابت نمانده وبا پیشرفت تکنولوژی به سمت پیشرفت حرکت میکند به طوری که موتورهای بنزینی و دیزلی که در سال ۱۹۰۰ و بازدهی حرارتی ۴ و ۵ درصد تولید شد امروز به توان ۳۰ و ۴۰ درصد رسیده است.
قبادیان گفت: همایش پیش رو محلی برای ارائه نتایج تحقیقات دو سال اخیر متخصصان این حوزه است؛ برای این همایش ۱۲۰ مقاله دریافت کردهایم که ۷۰ درصد آن توسط دانشگاهیان و ۳۰ درصد مابقی توسط فعالان صنعتی تهیه شده است و این نشان از همکاری مناسب دانشگاهیان و فعالان صنعتی در این حوزه وجود دارد.
او ادامه داد: با توجه به تحریمهای ظالمانهای که این روزها کشورمان با آن دست و پنجه نرم میکند، ورود نخبگان برای بومی سازی و تامین قطعات مورد نیاز تولید کنندگان موتورهای درون سوز میتواند گامی بلند برای حفظ اقتدار کشور باشد همچنین در نظر داریم با برگزار کردن میزهای تخصصی مقایسهای بین تولیدات داخلی و سطح تولید جهانی داشته باشیم تا بتوانیم برای کاهش فاصله با استاندارهای جهانی برنامه ریزی کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت صمت درباره برنامههای وزارت صمت برای ساخت قوای محرکه جدید اظهار کرد: حدود ۲ سال پیش موتور ساخته شده توسط شرکت سایپا و یک شرکت خارجی رونمایی شد؛ طرحهای بسیاری برای همگام شدن با دغدغههای جهانی از جمله استفاده از سوختهای جایگزین، خودروهای هیدروژنی و خودروهای تمام الکتریکی در دست بررسی داریم و امیدوار هستیم که به زودی وارد عرصه خودروسازی شوند.
قبادیان گفت: تمرکز امروز ما بر ساخت قطعات و تامین نیازهای داخلی کشور است اما تمام توان مهندسان برای ورود به عرصه تولید خودروهای جدید هیبریدی و الکتریکی به کار گرفته شده است و به زودی میتوانیم شاهد تولید این خودروها در کشور باشیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام /