به گزارش خودروکار، عباس تابش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که افزایش 4 درصدی تورم بر اساس افزایش نرخ بنزین مطالعه شده و منطقی است افزود: بررسی قیمت 100 صد قلم کالای اساسی در 10 روز بیش از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تا 10 روز پس از اجرای این طرح نشان میدهد افزایش بهای بنزین تأثیر چندانی بر قیمتها نداشته است.
وی گفت: بر اساس آنالیز قیمتی که رانندگان تاکسی اعلام کرده اند سهم بنزین در کرایه آنان 9 درصد است و اکنون که بنزین 50 درصد افزایش قیمت داشته است حدود 4 و نیم درصد در افزایش کرایهها اثر میگذارد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی اعمال نکردن اثر واقعی افزایش بهای بنزین بر قیمتها نیست بلکه تلاش میکند از افزایش قیمتها به دلیل اثر روانی افزایش بهای بنزین جلوگیری کند.
تابش گفت: اگر تورم 10 درصد بود تورم 4 درصدی افزایش بهای بنزین آن را به 40 درصد تبدیل میکرد، اما اکنون که تورم جامعه بالاست تورم 4 درصدی اثر کمتری بر آن دارد.
وی افزود: کالاهایی که در شبکه توزیع قرار دارد و با قیمت قبل حمل و نقل شده است نباید افزایش قیمتی داشته باشد، اما برای آینده پذیرفته ایم که کالاها 4 درصد افزایش قیمت داشته باشد و این اثر منطقی گرانی بنزین است.
تابش گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان 2 هزار و 350 بازرس در کل کشور دارد و هزار و 500 بازرس نیز مربوط به اصناف هستند که قیمتها را کنترل میکنند، اما با همکاری بسیج اصناف 500 هزار نفر بازار را رصد میکنند.
وی افزود: وزارت صمت منکر تغییرات قیمت کالاها و خدمات نیست، اما همه تغییرات قیمت در بازار مربوط به افزایش قیمت بنزین نیست.
وی افزود: با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودروها کاهش یابد و اینکه قیمت خودروها در این مدت گران شده به دلایل دیگری است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.
تابش گفت: هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی نداریم و گران فروشی لوازم یدکی خودروها نیز تخلف است.
وی افزود: اکنون به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو برخی دلالها به قیمتها دامن میزنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایهای تغییر کرده است.
سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران نیز گفت: تا این لحظه افزایش قیمت نداشته ایم و اگر کسی قیمتها را افزایش داده متخلف است.
وی افزود: لوازم یدکی خودروها در بازار بسیار زیاد و قیمت آنها رقابتی است و نیاز به نظارت بر قیمتها وجود ندارد.
کاظمی گفت: این اتحادیه فقط در تهران فعال است و افزایش قیمت در شهرستانها به این اتحادیه مربوط نیست.
وی افزود: مردم از کسانی خرید کنند که جواز کسب فروش لوازم یدکی داشته باشند.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور نیز در این برنامه گفت: در سامانه رسمی هیچگونه افزایش قیمتی وجود نداشته است، اما مسافربران شخصی که سامانه غیررسمی هستند ممکن است کرایههای خود را افزایش داده باشند.
وی افزود: سرویسهای مدرسه ساماندهی شده اند و سهمیه بنزین مشخصی دارند و افزایش قیمت نداشته اند.
ضامنی گفت: اگر سرویسهای ساماندهی شده مدارس قیمت خود را افزایش داده باشند متخلف هستند.
ضامنی گفت: معمولاً تخلفها در بخش غیر ساماندهی شده و سرویسهایی است که خانوادهها شخصاً با آنها توافق کرده اند و خودروهای شخصی هستند.
داوود محمدی رئیس اتحادیه صنف وانت بار و پیک موتوری تهران نیز گفت: از مسئولان انتظار داشتیم پیش از گرانی سوخت نظر اتحادیهها نیز پرسیده میشد البته اکنون نیز نظر اتحادیهها را نمیپرسند و سهمیه اختصاص یافته به وانت بارها اصلاً کافی نیست.
وی افزود: از 200 لیتر بنزینی که به وانت بارها اختصاص یافته 60 لیتر متعلق به خانواده وی است و ما نمیتوانیم بگوییم راننده وانت بار همه 200 لیتر را فقط برای کار استفاده کند.
محمدی گفت: مسئولان به جای ارائه شاخص از تاکسیرانی باید از اتحادیههای صنفی دیگر درباره تأثیر گرانی بنزین بر هزینهها شاخص ارائه کنند.
وی افزود: برای پیک موتوریها نیز هیچ سهمیههای دیده نشده و این مسئله آنان را با مشکل روبرو کرده است.
محمدی گفت: اگر تاکسیهای اینترنتی افزایش قیمت ندارند به دلیل آگاهی آنها پیش از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت از این طرح بوده است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/