کد خبر: ۳۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مطرح کرد

پای لنگ حمل و نقل عمومی/محل هزینه کرد منابع حاصل از افزایش نرخ سوخت کجاست؟

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، از ضرورت اختصاص منابع حاصل از افزایش نرخ سوخت به توسعه حمل و نقل عمومی خبر داد.
به گزارش خودروکار، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به اولویت‌های مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر تهران، گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری دوره پنجم دور کردن شهر تهران از مسیر شهرفروشی و خارج کردن شهر از این ریل گذاری بوده تا در مسیر انسان مداری پیش برویم.


وی با بیان اینکه شهر تهران مانند همه شهر‌های دنیا در منطقه سرزمینی با محدود ظرفیت‌های زیستی و اکولوژیکی است، افزود: در تهران جمعیتی باید ساکن باشد که این ظرفیت اکولوژیکی پاسخگوی آن باشد.


سالاری با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته شاهد افزایش بی رویه بارگذاری به مفهوم ساخت و ساز و ایجاد سکونت گاه‌های مسکونی در شهر تهران و شهر‌های اقماری و کانون‌های جمیعیتی منطقه کلانشهری شهر تهران بوده ایم، تصریح کرد: امروزه مهم‌ترین چالش شهر تهران از منظر شهروندان طبق نظرسنجی آلودگی هوا و ترافیک بوده که برای رفع این دو معضل یکی از رویکرد‌های درست توسعه حمل و نقل همگانی است.

منابع درآمدی شهر تهران کاهش یافته است

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه منابع درآمدی شهر تهران که عمدتا از محل شهرفروشی به مفهوم فروش تراکم متخلفانه، خارج از طرح تفضیلی و یا فروش املاک و اراضی ارزشمند شهر بوده اکنون به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است، گفت: کاهش منابع درآمدی در این حوزه به این دلیل است که املاک ارزشمند شهر اساسا تمام شده و در فرآیند اجرای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس یا اتوبان‌های درون شهری هزینه شده از این رو ظرفیت درآمدزایی از محل طرح تفضیلی به مفهوم صدور پروانه نیز به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.


وی با اشاره به اینکه شهر تهران از حیث همکاری بخش خصوصی در جهت ساخت و ساز و سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ مقیاس همچون مال، مگامال و انواع پاساژ‌ها اشباع شده است، افزود: رویکرد بلند مرتبه سازی نیز اساسا در این دوره متوقف شده به لحاظ اینکه شهر تهران خط قرمز جمعیت پذیری است.


سالاری با تاکید بر اینکه دولت باید به وظایف قانونی خود که در قوانین مصوب مجلس و برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد عمل کند، تصریح کرد: در همین رابطه آسیب شناسی که در شورای شهر تهران صورت گرفته نشان می‌دهد که تعداد واگن‌های مترو به نسبت خطوط ساخته شده موجود به شدت پایین است و در صورتی که واگن‌ها افزایش یابد میزان جابه جایی مسافر نیز سه برابر خواهد شد.


وی ادامه داد: با افزایش تعداد واگن‌ها به طور حتم ضمن بیشتر شدن میزان جابه جایی مسافران کاهش ترافیک و آلودگی هوا را شاهد خواهیم بود.

فرسودگی اکثر اتوبوس های شهری

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت اتوبوس‌های شهر تهران نیز به علت عدم حمایت دولت‌های گذشته و دولت فعلی وضعیت نامناسبی است، گفت: اتوبوس‌ها عمر استانداردی دارند که اکنون از ۵ سال به ۱۱ سال نیز رسیده و تعدادی از آن‌ها هم از رده خارج شده اند.


سالاری با اشاره به نامه رییس شورای شهر تهران به معاون اول رییس جمهور، افزود: ریاست شورای شهر تهران بر اساس دغدغه در این حوزه نامه نگاری‌های بسیاری داشته و اعلام کرده که وضعیت حمل و نقل عمومی در حوزه ریلی، واگن و اتوبوس رانی مناسب نیست.


وی با بیان اینکه نامناسب بودن شرایط حمل و نقل عمومی استقبال مردم از این شقوق حمل و نقل را کاهش داده است، گفت:در نتیجه این کم کاری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی جابه جایی سفر با خودرو‌های شخصی و تاکسی‌های اینترنتی صورت می‌گیرد.


این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تذکرش نسبت به محل هزینه کرد افزایش قیمت بنزین، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف اصل به روزرسانی قیمت سوخت استفاده از منابع درآمدی آن برای توسعه حمل و نقل عمومی است، اما تاکنون در هیچ جا در خصوص پرداخت منابع درآمدی برای توسعه حمل و نقل همگانی صحبتی نشده که این وضعیت حمل و نقل را بدتر می‌کند.


رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یادآور شد: باید جلسه فوری با هدف اختصاص منابع حاصل از افزایش نرخ سوخت به بخش حمل و نقل عمومی برگزار شود.


منبع: میزان


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار