به گزارش خبرنگار خودروکار، رییس سازمان ملی استاندارد همواره بر موضوع نظارت بر استاندارد بنزین تاکید داشته و معتقد است که این سازمان با تدوین استانداردهای ملی ، کار بررسی آلایندگی بنزین را مورد رصد قرار داده و جواب آزمایش های انجام شده ، عدم آلایندگی را تایید می کند.
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که بارها بر این موضوع تاکید شده که در چندین مورد کیفیت استاندارد بنزین با استانداردهای تدوین شده سازمان ملی استاندارد مورد آزمایش قرار گرفته و مشکلی در این زمینه وجود نداشته است، می گوید: بدون شک در بحث آلودگی هوا تنها بحث بنزین مطرح نیست و پارامترهای زیادی در این میان وجود دارد که باید مواظب آن ها باشیم.
وی می افزاید: مولفه هایی نظیر موتورخانه های دستگاه های تجاری و یا واحدهای تولیدی نیز از جمله مواردی است که در آلودگی هوا تاثیرگذار است که از سوی سازمان ملی استاندارد مدنظر قرار گرفت.
پیروزبخت با بیان این که پس از در نظر گرفتن این موارد در نهایت باید همسانی و همخوانی خودرو با بنزین مورد توجه قرار گیرد، تصریح می کند: نباید آلودگی هوا را تنها از چشم بنزین دید چرا که در بنزین تولید داخلی مشکلی وجود ندارد.
رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این که بنزین داخلی با چه استانداردی مورد بررسی قرار می گیرد، می افزاید: هم اکنون استاندارد ملی برای بررسی بنزین وجود دارد که استاندارد یورو 4 در آن نهفته است بنابراین اگر بنزینی با استاندارد سازمان انطباق داشته باشد، به طور قطع با استاندارد یورو 4 نیز قابل انطباق خواهد بود.
وی با اشاره به اجرایی شدن استاندارد یورو 4 بنزین در کلان شهرها اظهار می کند: در زمینه استاندارد یورو 5 بنزین نیز مذاکراتی انجام شده و وزارت نفت در حال پیگیری است اما آن چه مسلم است، استاندارد تدوین شده از سوی این سازمان برای بنزین، استاندارد یورو 5 را نیز جواب می دهد چرا که شاخص های مختلفی تعریف شده ضمن آن که استاندارد یک موضوع ایستا نیست و پویا است.
پیروزبخت یادآور می شود: اگر ارتقای استاندارد یورو 4 مدنظر باشد سازمان ملی استاندارد به سرعت قابلیت تجدیدنظر در استانداردهای خود را خواهد داشت چرا که در استانداردهای پیش بینی شده سازمان ، استاندارد یورو 4 و 5 قید شده است.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که چندی پیش مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ضمن رد شایعهها درباره بالا بودن گوگرد بنزین توزیعی در سطح شهر تهران ، کیفیت سوخت توزیعی در این کلانشهر را مطابق یورو۴ عنوان کرده بود.
کرامت ویسکرمی درخصوص افزایش گوگرد بنزین توزیعی در سطح شهر تهران تا سه برابر حد مجاز در نمونهگیریهای ثانویه نیز اظهار می کند که نه تنها گوگرد هیچ کدام از نمونهها به عدد ۵۰ پیپیام (حد مجاز گوگرد) نمیرسید، بلکه در بسیاری از موارد این عدد از این رقم نیز کمتر بود که نتایج و مستندهای آزمایشگاهی آن نیز به سازمانهای مربوطه ارسال شده است.
وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز با تاکید بر این که بر اساس نمونهبرداریهای انجام شده توسط سازمان ملی استاندارد، مقدار گوگرد در بنزین توزیعی تهران در حد مجاز است، می گوید که براساس نمونه برداری و آزمایشهای انجام شده توسط سازمان ملی استاندارد، مقدار گوگرد در بنزین تهران ۲۴.۹ بوده که از نظر ما مجاز تلقی میشود.
به گزارش خودروکار، بررسی آمارها نشان می دهد میزان گوگرد در بنزین توزیعی تهران در سال ۹۳ به ۵۰ ppm ، سال ۹۴ به ۴۲ ppm، سال ۹۵ به ۳۲ ppm، سال ۹۶ به دلیل مشکلات پالایشگاه شازند به ۶۹ ppm - و سال گذشته به ۳۴ ppm کاهش یافت. میزان گوگرد در بنزین توزیعی کل کشور نیز در سال ۹۳ به ۱۰۲.۴، در سال ۹۴ به ۵۸، سال ۹۵ به ۴۸، سال ۹۶ به ۶۰ و پارسال به ۴۷ ppm رسید. حال باید دید مذاکرات این دو نهاد و سازمان متولی بر سر استاندارد بنزین و حتی ارتقای آن به کجا خواهد رسید.
انتهای پیام/