به گزارش خبرنگار خودروکار، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش نمایشگاه واردات شانگهای تاکید کرد در صورتی که شرکتهای چینی منافع ایران را تامین کنند، آنها میتوانند جانشین برخی شرکتهای خارجی در ایران شوند که سالیان سال حضور داشتهاند.
در همین حال فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که اصلی ترین چالش و مانع همکاری ایران و چین به موانع بانکی بازمیگردد، می گوید: چینی ها به واسطه داشتن برنامه بلندمدت برای دسترسی به بازارهای بین المللی در حال تولید محصولاتی هستند که قابلیت فروش در این بازارهای سخت نظیر آمریکا و اروپا را داشته باشند.
وی می افزاید: یکی از اصلی ترین موانع و یا توقف همکاری ایران با چینی ها همین امر است و در دوره ای که چینی ها با ایرانی ها با وجود تحریم ها و تهدیدها در حال همکاری بودند به این دلیل بود که برنامه ای برای ورود به این کشورها نداشتند.
زاوه با بیان این که حال شرایط متفاوت شده و چینی ها در حال فراهم کردن زیرساخت ها برای ورود به بازارهای بین المللی هستند، ادامه می دهد: این زیرساخت ها با هدف فروش خودرو در بازارهای بین المللی در حال آماده سازی است این در حالیست که در زمینه خودروهای برقی اقدامات گسترده ای از سوی چینی ها فراهم شده و حتی از اروپایی ها نیز بیشتر پیشرفت داشته اند بنابراین با در نظر گرفتن این موارد بعید به نظر می رسد چینی ها بازار های بزرگ خارجی را رها کنند و به بازار ایران بپیوندند.
وی در پاسخ به دلایل کوتاهی چینی ها در زمینه فراهم کردن زیرساخت های همکاری با ایران در سال های تحریم اظهار می کند: به طور قطع تولید خودروی چینی در خطوط تولید ایرانی اتفاقی نیست زیرا قطعات منفصله وارداتی است و به طور قطع از شرکت مادر تامین شده و اگر خودروی کامل وارد می شد این احتمال و ادعا وجود داشت که از طریق واسطه ها وارد شده باشد بنابراین عدم همکاری با ایران در زمان تحریم ها ادعای بیهوده ای است و نمی توان پوشش حقوقی مناسبی برای آن پیدا کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: با وجود تحریم ها شرکت های چینی قادر به همکاری با ایران هستند که شرکت ها درجه ۲ و یا ۳ باشند که برنامه کوتاه مدتی برای ورود به بازارهای خارجی نداشته باشند.
به گزارش خودروکار، این اظهارات در حالی مطرح است که در تازه ترین اظهارات، وزیر صمت در چین بر این موضوع تاکید کرده که ما به رابطه برد- برد بین دو طرف نگاه میکنیم و در حوزههایی ظرفیت هایی وجود دارد که اگر بتوانیم تجارت سنتی را با همکاریهای جدید همانند ظرفیتهای خودروسازی تلفیق کنیم، چین میتواند جانشین برخی شرکتهای خارجی در ایران شود که سالیان سال است در ایران حضور دارند. حال باید با توجه به اعلام آمادگی ایرانی ها منتظر اقدامات چینی ها در زمینه توسعه همکاری ها باشیم.
انتهای پیام/