کد خبر: ۲۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
یادداشت/

صنعت موتورسیکلت و مشکلات توسعه آن

برای موفقیت در هر امری باید دید شروع کار با چه اهداف و برنامه‌هایی آغاز شده و در ادامه چقدر از آن اهداف محقق شده است.
به گزارش خودروکار، آیا در ادامه مسیر روند ناصواب اصلاح شده یا دیوار کج به حال خود رها شده و ادامه یافته است. زنجیره تامین تولید، برای تامین نظر سازندگان مکلف هستند یک سلسله از مولفه‌ها را رعایت کنند. به‌عنوان مثال، قطعه‌سازان حوزه موتورسیکلت ملزم به رعایت شاخص‌هایی در امر کیفیت و استاندارد هستند که البته درصد استانداردهای اجباری قطعات موتورسیکلت نسبت به خودرو بسیار کمتر است.

الزام استانداردها زمینه‌ساز راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه می‌شود. این درصدها در واحدهای تولید صنعتی موتورسیکلت و قطعات آن مشخص نیست و هر واحدی مبلغی را به این امر اختصاص داده اما به‌طور معمول کارخانه قطعه‌سازی که دارای تنوع محصول است حدود ۵ درصد از فروش خود را به این امر اختصاص می‌دهد. در این‌باره نیاز است تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند تا بتوانند خود را با فناوری روز جهان بروزرسانی کنند.

هر چه در بخش تحقیق و توسعه فعال‌تر عمل شود به همان نسبت در امر تولید محصولات باکیفیت و فناوری شده موفق‌تر خواهیم بود. صنعت موتورسیکلت هنوز به معنای واقعی به سوی داخلی‌سازی قطعات حرکت نکرده و لازم است تولیدکنندگان برای حمایت از ظرفیت‌های موجود داخلی به این سو حرکت کنند. ورود انواع موتورسیکلت‌ها کمکی به پیشرفت و توسعه نمی‌کند، بلکه مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کننده به‌دنبال دارد.

بارها عنوان شده حرکت تنوع موتورسیکلت برعکس داخلی‌سازی است و به کما رفتن این امر باعث ضعف در خدمات پس از فروش قطعات آن خواهد شد. امری که امروز در بازار موتورسیکلت شاهد آن هستیم. در کنار صنعتگران، اگر مدیران دولتی مربوطه نگاهی که به صنعت خودرو کشور دارند برای صنعت موتورسیکلت نیز اعمال کنند می‌توان امیدوار بود فرصت‌های شغلی در کشور از بین نرفته و برعکس زمینه اشتغال فراهم‌تر شود.

ماشاالله قاسمی‌نژاد/رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت


منبع:صمت

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار