کد خبر: ۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

۲ تکیه‌گاه صنعت قطعه در معرض آسیب

در حالی که بیش از ۷۰درصد ساخت خودرو مربوط به فعالیت قطعه‌سازان بوده اما این صنعت همچنان با مشکلاتی مواجه است.


به گزارش خودروکار،تعرفه، سود بانکی، مطالبات معوقه، بیمه، مالیات و... از چالش‌های اساسی بیرونی است که جدا از مشکلات فعلی بوده و در داخل واحدهای تولیدی به شکل منفرده وجود دارد. برای نمونه گفته می‌شود ارگان‌ها و نهادهای مربوط با قطعه‌سازی که مشغول روزآمد کردن ماشین‌آلات خود است در تامین نیازهای انرژی با وی همراهی و همکاری نمی‌کنند یا به دلیل رکود بازار و افت میزان تولید بعضی از کارخانه‌ها ناگزیر به تعدیل نیرو هستند؛ نیروهای کار ماهری که آموزش آنها هزینه‌بر و زمان‌بر بوده است یا به‌دلیل وضعیت نامناسب کاری در صنعت قطعه برخی از نیروهای کار، خود ترجیح به تغییر شغل می‌دهند.

 از این رو امروز که تولیدکننده با فضایی به نسبت مناسب برای ادامه کار مواجه شده نیاز دارد زمانی را برای ترمیم این بخش از خلأها صرف کند. در گزارش حاضر برخی از قطعه‌سازان ضمن اشاره به توان تولید خود از چالش‌های فعالیت در تولید گفته‌اند که تاثیر زیادی در میزان تولید آنها داشته است.

۳ شرکت فعال در صنعت قطعه در مجموعه‌ای بزرگ
احسان نعمت‌بخش، مدیر دفتر هلدینگ بخش خودرو شرکت گیتی‌پسند، ابتدا از کالاهای تولید این شرکت به گسترش صنعت گفت و عنوان کرد: گروه صنایع «گیتی‌پسند» هلدینگی شامل چندین شرکت بوده که در زمینه‌های مختلف در حال فعالیت است و بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به صنعت خودرو با نام شرکت «کیمیاجاوید سپاهان» بوده که بزرگترین تولیدکننده کامپاندهای پلیمری است.

او در پاسخ به این پرسش که ظرفیت تولید این شرکت چقدر است؟ گفت: ظرفیت تولید سالانه این شرکت حدود یک هزار و ۲۰۰ تن است. این فعال صنعت قطعه ادامه داد: شرکت دیگری از این هلدینگ که در صنعت قطعه با مدولارهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت سایپا در حال همکاری است، شرکت سپهرفوم اسپادانا است که تولیدکننده فوم‌های پی‌ای(PE)، ایکس‌پی‌ای (XPE) و ایکس‌پی‌اس (XPS) برای تامین نیاز خودروسازان داخلی است.

 نعمت‌بخش به فعالیت شرکتی دیگر از این مجموعه بزرگ در امر صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: شرکت «زرین‌سازان امید گیتی‌پسند» از دیگر شرکت‌هایی است که به تولید قطعات پلیمری پرداخته و با نشان «گیدکو» عرضه می‌شود. این واحد تولیدی بالای ۸۴ دستگاه تزریق از اندازه کوچک تا هزار تنی در اختیار دارد که با شرکت ساپکو و سازه‌گستر قرارداد همکاری دارد و به تامین قطعات پلیمری موردنیاز آنها می‌پردازد.

او درباره سهم شرکت‌ها در صنعت خودرو کشور به درصدها اشاره کرد و گفت: این شرکت در زمینه قطعه حدود ۱۵ تا ۲۰درصد سهم بازار اما در زمینه کامپاندهای پلیمری در صنعت خودرو بالای ۷۵درصد را در اختیار دارد. لازم به یادآوری است که این ۳ شرکت تنها در بخش OEM (تامین قطعات مورد نیاز خط تولید خودروسازان) فعالیت دارند.

نقدینگی و سرمایه در گردش
احسان نعمت‌بخش درباره چالش تولید برای قطعه‌سازان، به سرمایه در گردش و نقدینگی اشاره کرد و گفت: نقدینگی مشکلی است که تمام قطعه‌سازان با آن درگیر هستند و باید گفت نخستین تهدید این صنعت، در بحث نقدینگی آنهاست و مشکلاتی که قطعه‌سازان در برگشت سرمایه خود در قالب هزینه محصولات خود دارند. وی افزود: البته قرار است بر اساس تصمیم‌های دولتی اموال منقول و غیرمنقول خودروسازان برای فروش گذاشته شود تا بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند. به طور نمونه طلب این شرکت بالای ۱۸۰ روز است که هنوز پرداخت نشده و به تازگی بدهی سال گذشته صفر شده است.

نرخ تعرفه یکسان
 مسیب ناصری، مدیر مهندسی محصولات رول محورسامان از تعرفه‌ها گفت که تاثیر مستقیمی بر تولید و سهم بازار آنها دارد.

 ناصری یکی از دلایل عمده بالا بودن قیمت تمام شده قطعات ایرانی را نرخ تعرفه‌ها دانست و گفت: امروز این شرکت فعال در بلبرینگ برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود همان درصد تعرفه پرداخت می‌کند که اگر یک تاجر آن را به شکل بلبرینگ کامل وارد کند. به این ترتیب یک بلبرینگ چینی با مواد اولیه مورد نیاز یک شرکت تولیدکننده بلبرینگ در ایران یک نرخ تعرفه دارند و این عدد ۱۰درصد است.

 شنیده می‌شود نرخ تعرفه‌ها بر اساس میزان تولید داخل و نیاز بازار تعیین می‌شود. ناصری در پاسخ به این پرسش که آیا مواد اولیه مورد نیاز این شرکت در داخل تولید دارد؟ اظهار کرد: خیر، با شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه زیادی در داخل صحبت شد و تاکنون شرکتی نتوانسته این مواد را برای رول محورسامان تامین کند. این امر (نرخ تعرفه) یکی از چالش‌های بزرگ تولیدکننده ایرانی است.

دیرکرد پرداختی‌ها و آسیب به قطعه‌سازان
وی در ادامه به نقدینگی به‌عنوان دومین چالش قطعه‌سازان ایرانی اشاره کرد و گفت: در امر تولید، برگشت سرمایه بسیار شاخص مهمی است زیرا تامین نقدینگی برای ادامه حیات واحدهای تولیدی ضروری است اما هنگامی که قطعه‌ساز قطعات مورد نیاز خودروسازان را تحویل می‌دهد زمان زیادی طول می‌کشد تا هزینه این محصولات به واحدهای تولیدی برگردد که پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: این در حالی است که تولیدکننده برای آزادسازی مواد خام خود از گمرک باید به‌طور دائم جریمه بپردازد و تمام این مشکلات به نبود سرمایه در گردش بازمی‌گردد.

ناصری در نهایت اظهار کرد: اگر این دو چالش (تعرفه و نقدینگی) رفع شود به راحتی می‌توان ظرفیت تولید در کشور را افزایش داد زیرا نیروی کار ماهر و دستگاه‌های مورد نیاز روزآمد در اختیار ماست و سیستم مدیریتی کشور بر این مبناست که از تولید داخلی حمایت کند و چرخ تولید را برای خودکفایی و استقلال کشور به حرکت درآورد. کم‌کم به پایان سال نزدیک می‌شویم و هنوز قطعه‌سازان از پرداخت نشدن مطالبات خود در مدت‌زمان طولانی می‌گویند.

 در گزارش‌های پیشین آمده بود که قطعه‌سازان برای کمک به چالش‌های موجود بین خود و خودروسازان یک بسته ۵ بخشی پیشنهاد داده‌اند.

 این ۵ بخش شامل چک مشتریان خرید خودرو بوده و قرار بود خودروهایی که به‌صورت اقساطی فروخته می‌شوند بخشی از مطالبات با این چک‌ها پرداخت شود. خرید دین بخش دیگری بود که با دادن چک از سوی خودروسازان، قطعه‌سازان آن را به بانک بدهند و در ازای آن وام بگیرد. در واقع قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به بانک معرفی شوند و با اعتبار آنها وام دریافت کنند اما اصل و فرع اقساط آن را خودروساز بپردازد. بخشی نیز مربوط به انتقال املاک، اموال و سهام خودروساز بود که قابل معامله در بورس باشد.

 بخش دیگر مربوط به سبد خودرو بود و اینکه قطعه‌سازان در انتخاب مدل خودرو در قبال مطالبات خود آزاد باشند. و در نهایت پرداخت نقدی بود. اما هنوز برخی از قطعه‌سازان از دیرکرد ۱۸۰ روز هزینه‌های قطعات تامینی خود برای خودروسازان می‌گویند و اینکه این امر آسیب بسیاری به واحدهای صنعتی وارد می‌کند.

منبع:گسترش صنعت
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار