فراری
SF۹۰ استراداله همانند لافراری یک هیولای هیبریدی است؛ اما برخلاف این
هایپرکار اسطورهای، SF۹۰ از پیشرانهی بنزینی کوچکتر، توانایی شارژ
پلاگین هیبریدی، سیستم چهار چرخ محرک و اسبهای بیشتر سود میبرد. با قدرت
شگفتانگیز ۹۸۶ اسب بخاری، SF۹۰ عنوان (قویترین خودروی جادهای تاریخ
فراری) را یدک میکشد.
نیروگاه
آهنین ۸ سیلندر ۴ لیتری توربوشارژ به تنهایی قدرت ۷۶۹ اسب بخاری و گشتاور
۸۰۰ نیوتون متری دارد. همین پیشرانه بهخودیخود قویترین قلب آهنین ۸
سیلندر تاریخ فراری محسوب میشود. فراری از سه پیشرانهی الکتریکی و باتری
لیتیوم-یونی هم استفاده کرده است. یکی از پیشرانههای الکتریکی در اکسل عقب
و دوتای دیگری در اکسل جلو جا خوش کردهاند و ۲۱۷ اسب بخار قدرت دارند.
خروجی کل این مجموعه هیجانانگیز به ۹۸۶ اسب بخار و گشتاور نیز به ۸۰۰
نیوتون متر میرسد.
همهی
این قدرت عظیم از طریق یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به چرخها میرسد و برای
اولین بار در تاریخ فراری، یک محصول اسپورت این برند (GTC۴Lusso را حساب
نکنید!) از سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد. همهی تلاشهای مهندسان
مارانللو باعث شده شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۵ ثانیهای، شتاب صفر
تا ۲۰۱ کیلومتر در ساعت ۶.۷ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعتی
ایجاد شود. SF۹۰ در پیست تست فیورانو رکورد حدود ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیهای را
ثبت کرده و جالب اینکه رکورد لافراری در این پیست نیز ۱ دقیقه ۱۹.۷۰ ثانیه
بوده است.
اما
برای رانندگانی که علاوه بر هیجان نیمنگاهی هم به راندمان خودرو دارند
باید گفت SF۹۰ از حالت رانندگی الکتریکی هم سود میبرد. برد الکتریکی ۲۵
کیلومتری و حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر در ساعت جزو ویژگیهای این حالت
رانندگی بوده و با اسب رقصان و جذاب فراری میتوان آرامش را هم در مارانللو
حکمفرما کرد!
اگرچه
طراحی بدنهی SF۹۰ ویژگیهای رادیکالی را نشان میدهد، اما از نظر
آئرودینامیکی هم مباحث را دوباره تعریف کرده است. شاسی خودرو در بخش جلو ۱۵
میلیمتر بالاتر از مرکز آن است. این امر باعث شده جریان هوا از
ژنراتورهای ورتکس عبور کند. با وجود چنین ویژگیهای آئرودینامیکی
پیشرفتهای، SF۹۰ استراداله داون فورس ۳۹۰ کیلوگرمی را در سرعت ۲۵۰ کیلومتر
در ساعت تولید میکند. فراری میگوید این رقم سنگ محکی جدید از نظر داون
فورس و راندمان در خودروهای جادهای پرفورمنس میباشد.
کابین
SF۹۰ هم دارای استایل جدیدی بوده و از ویژگیهای متمایز و برجسته آن
میتوان به صفحه HD شانزده اینچی، هدآپ دیسپلی پیشرفته و کاکپیت الهام
گرفته از فرمول ۱ اشاره کرد. غربیلک فرمان هم جای چهار حالت رانندگی
eDrive، هیبرید، پرفورمنس و کوالیفای میباشد. دو حالت اول از قدرت باتری
تغذیه میکنند. در حالت eDrive شاهد خاموشی کامل پیشرانه ۸ سیلندر و تکیه
بر برد ۲۵ کیلومتری پیشرانههای الکتریکی خواهیم بود. در حالت هیبریدی نیز
شاهد پاسکاری بین پیشرانههای بنزینی و الکتریکی خواهیم بود. این پاسکاری
هوشمند و خودکار با استفاده از اطلاعاتی همچون فشار پدال گاز و شرایط
رانندگی صورت میگیرد.
پیشرانهی
۸ سیلندر در حالت پرفورمنس و کوالیفای هنرنمایی خواهد کرد. در حالت
پرفورمنس از خروجی بالای پیشرانه برای کمک به شارژ پیشرانههای الکتریکی
استفاده شده درحالیکه حالت کوالیفای همهی ۹۸۶ اسب خشمگین خودرو را آزاد
خواهد کرد. این حالت برای پیست مناسب است. وزن SF۹۰ استراداله تنها ۱۵۷۰
کیلوگرم است که حدود ۱۳ کیلوگرم سبکتر از لافراری میباشد. شاسی نیز ۲۰
درصد سفتتر بوده و استحکام پیچشی آن نیز ۴۰ درصد بیشتر از پلتفرمهای
پیشین شده و تمامی این موارد در حالی انجام شده که وزن خودرو افزایش نداشته
است. در کل باید گفت فراری SF۹۰ استراداله یک جادوی تکنولوژیک است. قیمت و
جزئیات عرضهی این خودرو فعلاً در دسترس نیست، اما انتظار میرود
هایپرهیبرید ایتالیاییها سال جاری وارد میدان شود؛ و البته انتظار میرود
بسیار هم گرانقیمت باشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/