به گزارش خبرنگار خودروکار مازیار بیگلودر یک نشست خبری با تاکید بر این که خصوصی سازی در کشور کارنامه درخشانی نداشته و شرکت های خصوصی سازی شده یا با بحران کارگری و یا مالی روبرو بوده اند که اگر قرار است با وضعیت قبلی نسبت به خصوصی سازی صنعت خودرو اقدام شود موافق این موضوع نخواهیم بود.
وی تاکید کرد: قطعه سازان بهترین خریداران سهام خودروسازان هستند و بهترین اهلیت به آن ها تعلق دارد اما این سهام باید به ارزش واقعی واگذار شود زیرا سازمانی که سال ها از تجدید ارزیابی آن می گذرد و سند آن نیز با مشکل مواجه است شایسته واگذاری نیست.
بیگلو با بیان این که واگداری باید به قیمت روز انجام شود، گفت: خواهش ما از دولت خواهش اینست که قبل از واگذاری نسبت به تجدید ارزیابی و احراز اهلیت خریدار اقدام شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو میزان مطالبات دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعه سازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص یابیم.
وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید ملی اظهار کرد: نمایشگاه ساخت داخل نمایشی از وفاق ملی بود و بازدید مسئولان در طول برگزاری نمایشگاه و روز آخر نیز برای قطعه سازان جالب بود چرا که فرصت خوبی برای قطعه سازان که پرچمدار خودکفایی بودند، به شمار می رفت. در این راستا ضروری است با همدلی میان قطعه سازان به سمت کاهش ارزبری حرکت کنیم چرا که اگر این نهضت زودتر شروع شده بود هم اکنون شاهد این تعداد خودروی ناقص نبودیم.
بیگلو در ادامه از تداوم این نهضت ازسوی وزارت صنعت را خواستار شد و گفت: انجمن قطعه سازان نیز پیگیر این موضوع خواهد بود.
این فعال صنعت قطعه با اشاره به ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو نیز گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد زیرا این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمت گذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباخ قیمت ها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد.
وی با بیان این که اظهاراتی مبنی بر ارزان شدن ارز مطرح می شود این در حالیست که این ارزانی برای صنعت قطعه نبوده، افزود:قطعه سازان مجاز به استفاده از ارز سنا نیستند و ارز مورد نیاز آن ها از طریق ارز نیمایی تامین می شود که امروز در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته این در حالیست که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته بنابراین نه تنها ارز برای قطعه سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: بنابراین اگر سازمان حمایت و یا شورای رقابت وارد حوزه قیمت گذاری می شود باید به این موضوع توجه داشته باشد که چرا مواد اولیه داخلی به قیمت ارزی فروخته می شود در همین حا انجمن قطعه سازان نیز درخواست خود را مبنی بر عدم محاسبه قیمت مواد اولیه داخلی و پتروشیمی به قیمت دلار اعلام کرده است و امیدوار است این شورا وارد حوزه قیمت گذاری نشود مگر با فرمول و محاسبات واقعی.
بیگلو در ادامه با بیان این که پژو 301 با 60 درصد خودکفایی کار خود را آغاز کرده و به راحتی تا پایان سال به 80 درصد می رسد، اظهار کرد: هم اکنون 300 قطعه ساز در 60 درصد داخلی سازی مشارکت دارند که با افزایش میزان داخلی سازی این میزان افزایش می یابد. این در حالیست که این خودرو قطعه مشترکی با خودروهای قبلی ندارد و فناوری بالاتری از خودروهای قبلی دارد که امیدواریم تولید این خودرو با قطعات ایرانی تجربه موفقی باشد.
وی از تحویل نمونه اولیه قطعات از شهریور ماه به خودروساز خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا بهمن ماه تمام قطعات به تاییدیه نهایی برسد.
بیگلو در خصوص تولید ECU نیز اظهار کرد: این قطعه هم اکنون سه تامین کننده اصلی دارد که به دلیل های تک بودن این قطعات وابستگی زیادی به خارج کشور وجود دارد که در قرارداد با صنایع دفاع با شرکت های داخلی از جمله صا ایران آی سی های مورد نیاز که بر روی برد این قطعات نصب می شود، داخلی سازی خواهد شد که پیش بینی می شود تولید این دسته از قطعات در سال جاری با عمق بالا داخلی سازی شود.
انتهای پیام/