کد خبر: ۲۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
خودروکار بررسی کرد؛

تیراژ اندک تولید مانعی برای پویش داخلی سازی/تحقق داخلی سازی در گرو تعاملات بین المللی

پویش داخلی سازی قطعات در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از اصلی ترین رئوس کاری این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر به دلیل نبود و یا کمبود قطعات های تک، تکمیل خودروهای ناقص با چالشی اساسی مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به گفته فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با راه اندازی این پویش بیش از ۸۵ درصد قطعات داخلی سازی خواهند شد. وی همچنین تاکید کرده که داخلی سازی همه قطعات حتی با وجود عدم صرفه اقتصادی در دستور کار قرار دارد. در این میان این پرسش مطرح می شود که آیا این اقدام در شرایطی که صنعت خودرو با چالشنقدینگی مواجه است، اقدامی منطقی خواهد بود یا خیر؟


رضا رضایی، یکی از فعالان صنعت قطعه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با اشاره به خروج شرکای خارجی صنعت قطعه اظهار می کند: «همزمان با آغاز تحریم های دوباره ایران و با وجود قراردادهای جوینت ونچر میان شرکای خارجی و فعالان صنعت قطعه، این شرکت ها بدون در نظر گرفتن حقوق مالکیت مادی و معنوی قراردادها ایران را ترک کرده و با وجود قرارداد با قطعه سازان در خصوص تولید قطعه ای خاص، اقدام به عقد قرارداد با سایر کشورها کردند.»

وی با بیان این که در این شرایط که قطعه سازان همواره به دنبال کسب دانش و فناوری به روز با هدف ارتقای داخلی سازی بودند، این شرایط زیان سنگینی را به قطعه سازان تحمیل کرد، می افزاید: «حال پویش ملی ساخت داخل با هدف خودکفایی صددرصدی در صنعت قطعه راه اندازی شده که به نظر می رسد تفکر چندان درستی نیست.»

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: «راه اندازی این پویش همانند کشیدن دیوار دور یک کشور و استان با هدف رسیدن به خودکفایی است که امکانپذیر نیست زیرا این اتفاق در تعاملات بین المللی رخ می دهد.»

رضایی با اشاره به تیراژ اندک تولید خودرو در کشور تصریح می کند: «با این میزان تیراژ در صورت تحقق خودکفایی در تولید همه قطعات باز هم شاهد کیفیت پایین این قطعات خواهیم بود زیرا در تولید انبوه شکل نگرفته و این در حالیست که امروز دنیا با علم و فناوری روز به سرعت پیش می رود و بخشی به خلاقیت و بخشی به پشتیبانی و حفط نوآوری و پیش بردن آن مرتبط است که به طور قطع بخش دوم مهم تر از بخش نخست است.»

این کارشناس صنعت قطعه می گوید: «دانش و فناوری همانند مد روز عمل می کند و اگر در دنیا به روز نباشید از غافله عقب خواهید ماند که این بروز بودن نیازمند توان نواندیشی در کنار فناوری است در غیر این صورت همانند دنیای مد یک یا دو سال آینده از صحنه حذف خواهید شد.»

وی می افزاید: این شرایط در حالیست که توان حفظ وبه روز کردن نوآوری، داستان طولانی است که در شرایط فعلی چندان مقدور نیست چرا که اگر راحت بود در 40 سال گذشته بر روی آن اقدامی انجام می شد.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که خودکفایی صددرصدی قطعات با وجود هزینه بر بودن و قیمت بالای آن اقدامی منطقی نیست، تصریح می کند: «بهتر است در این طرح خودکفایی اکثریت قطعات مدنظر قرار گیرد چرا که نه تنها منطقی تر است بلکه در کشور نیز توان بالقوه آن وجود دارد .»


رضایی با بیان این که دنیا به هم وابسته است و شرایط تعامل ایران با سایر کشورها نیز این گونه باقی نخواهد ماند و دوباره مراوداتی برقرار خواهد شد، اظهار می کند: صنعت خودرو برای عملکرد رقابتی در دنیا 60 درصد قابلیت دارد و تعاملات بین المللی می تواند به داخلی سازی کمک کند بنابراین پویش داخلی سازی همه قطعات و یا به عبارت بهتر بیشتر قطعات، ایده خوبی است اما بدون شک رسیدن به آن راحت نیست.

گزارشگر خودروکار؛میترا ممسنی


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار