چرا توافقنامه ایدرو و رنو، قرارداد نمی شود؟
در حالی که به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، قرار بود توافقنامه این سازمان با رنوی فرانسه، اوایل آذر ماه امسال به قرارداد تبدیل شود، فعلا هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نشده و مشخص نیست این قرارداد چه زمانی امضا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سازمان گسترش و رنو مهرماه امسال در حاشیه نمایشگاه بین المللی خودرو پاریس با یکدیگر توافقنامه همکاری مشترک امضا کردند.
طبق این توافقنامه که البته فعلا جزئیات زیادی از مفاد آن منتشر نشده، قرار است رنو با حمایت مادی و معنوی سازمان گسترش، فعالیتی مستقل را در خودروسازی ایران آغاز کرده و به نوعی رقابت با ایران خودرو و سایپا را داغ کند.
اگرچه منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش چندی قبل اعلام کرد توافقنامه با رنو در اوایل آذر ماه به قرارداد تبدیل خواهد شد، با این حال فعلا هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نشده است.
اهمیت این موضوع از آن جهت است که تا وقتی توافقنامه موردنظر به قرارداد تبدیل نشود، عملا هیچ اتفاق عملی در راستای اجرای مفاد آن رخ نخواهد داد. به عبارت بهتر، حضور مستقل رنو در خودروسازی ایران زمانی کلید خواهد خورد که سازمان گسترش و این خودروساز فرانسوی، توافقنامه فی مابین را به قرارداد تبدیل کنند.
در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، رنو پس از پژو دومین خودروساز اروپایی خواهد بود که پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، فعالیت جدید خود را در ایران آغاز خواهد کرد. این شرکت قرار است عملیات تولید خود را در سایت بن رو که هم اکنون در اختیار سایپا قرار دارد و طبق توافقنامه مربوطه، به رنویی ها واگذار خواهد شد، آغاز کرده و در اولین قدم، دو محصول یعنی سیمبول و داستر جدید را راهی بازار ایران کند.
به گفته برخی منابع آگاه، مدل های جدید سیمبول و داستر قرار است تنها در ایران به تولید رسیده و به برخی بازارهای رنو صادر شوند. رنو البته تولید رنو کوئید در ایران را نیز در دستور کار قرار دارد که البته مایل است این محصول را یا در ایران خودرو و یا در سایپا به تولید برساند.
با این حال ظاهرا هیچکدام از دو خودروساز بزرگ کشور به دلایلی از جمله قیمت بالای کوئید، انگیزه و میل چندانی به تولید این محصول ندارند و بنابراین ممکن است خودروساز فرانسوی، این محصول را نیز به صورت مستقل در بن رو به تولید برساند.
انتهای پیام/