کد خبر: ۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

نکات مهم در نگهداری از باتری خودرو

تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت می‌زنید، خودرو روشن نشود؟ به نشانگر سوخت خودرو نگاه می‌کنید که نشان از کافی بودن بنزین در باک خودرو دارد.در این حالت اولین فکری که به ذهن هر متخصص خودرویی خطور می‌کند، خرابی باتری است.
به گزارش خودروکار، در تماس با امداد خودرو نیز نشانه‌ها را که توضیح می‌دهید علت اصلی را خرابی باتری خودرو عنوان می‌کند و بنابراین مجبور به شارژ باتری برای حرکت دوباره هستید.

در چنین مواقعی تنها راه‌حل برای راه‌اندازی دوباره خودرو، باتری به باتری کردن است که می‌تواند مشکل را حل کند، اما این راهکار نیز موقتی است و باید باتری خودرو را تعویض کنید. هر چند نقص فنی در قطعات خودرو به مرور زمان یک موضوع عادی است اما کارشناسان معتقدند راه‌های زیادی برای جلوگیری از خرابی برخی قطعات وجود دارد که این موضوع نیازمند نگهداری خوب از خودرو است.

باتري نیز یکی از قطعاتی است که توجه زیادی را از سوی راننده مي‌طلبد؛ زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعه‌ای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، بنابراین نگهداری از آن می‌تواند بر عمر این قطعه بیفزاید و شما را از دردسر در راه ماندن حفظ کند.

بنا به گفته کارشناسان، باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. بنابراین یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. علامت دیگر کم شدن پی‌در‌پی آب خانه‌های باتری است.

نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع می‌توانید از عمر باتری خود آگاه شوید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد می‌کنند، اینکه درب خانه‌های باتری را باز کنید و به‌وسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانه‌های باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) به‌طور اصولی انجام نمی‌شود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.

موضوع مهم دیگر تشخیص نوع باتری خودرو است. آنگونه که کارشناسان می‌گویند، دو نوع باتري برای خودروها وجود دارد، باتري‌های «تر» یا باتري‌های اسیدی که در دسته باتري‌هاي قدیمی قرار مي‌گیرند و باتري‌هاي اتمی یا باتري‌هاي پیل‌خشک که امروزه بیشتر استفاده مي‌شوند.

داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما یکی از راه‌های تشخیص خرابی در باتری اتمی را چراغ هشداری می‌داند که در صفحه پشت فرمان تعبیه شده است. درصورتی‌که رنگ سبز این چراغ خاموش شده باشد، یعنی عمر باتری شما رو به اتمام است. باتری‌‌های اسیدی نیز که درونش صفحه‌های سربی وجود دارد چون به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند؛ بنابراین باتری متورم و دچار زنگ‌زدگی می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده خراب شدن باتری خودرو است.

اما برای تشخیص سلامت باتري خودرو در نوع تر آن، مي‌توانید سطح الکترولیت یا آب باتري را کنترل کنید. میزان آب باتري موجود در محفظه باتري باید 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد، در غیر این صورت نیاز به رسیدگی دارد.

نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکه‌هاي زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکه‌ها مربوط به باتري خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتري خودرو دارد. این قطره‌هاي اسیدی مي‌تواند قطعات خودرو را دچار خوردگی و به آنها آسیب‌هاي فراوانی وارد کند. نکته مهم دیگر در باتری‌های «تر»،این است که اگر باتري به آب احتیاج دارد حتما به آن آب مقطر اضافه کنید.

با این وجود اسماعیلی معتقد است که عمر مفید باتري خودرو یک تا دو سال است و بسته به شرایط آب و هوایی، میزان رسیدگی به باتري یا میزان استفاده از خودرو عمر آن کم و زیاد مي‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند اگر مي‌خواهید باتري خودرويتان عمر زیادی داشته باشد و طی زمانی که از آن استفاده مي‌کنید دچار مشکل نشوید، باید به رابطه چراغ‌ها و باتري خودرو توجه زیادی داشته باشید،

برای مثال مواردی مانند نصب چراغ‌هاي مه شکن یا چراغ‌هاي اضافی برای خودرو مي‌تواند فشار زیادی به باتري بیاورد و عمر آن را کم کند؛ بنابراین وقتی خودرو خاموش است و هنگامی که مي‌خواهید دوباره استارت بزنید حتما چراغ‌هاي خودرو را خاموش کنید، زیرا استارت زدن هنگامی که چراغ‌ها روشن هستند فشار زیادی به باتري خودرو وارد می‌کند.

اسماعیلی توصیه می‌کند در ترافیک‌هاي سنگین که موتور خودرو روشن است، بهتر است چراغ‌هاي بزرگ را خاموش کنید. با این کار علاوه‌بر کاهش مصرف سوخت، دوام لامپ‌ها هم افزایش پیدا مي‌کند و از فشار وارده بر دینام هم کاسته مي‌شود.

یکی دیگر از موضوعات اثرگذار بر باتری خودرو استفاده بیش از حد از کولر خودرو است که برای باتري مضر است؛ بنابراین تابستان فصلی است که به علت استفاده زیاد از کولر خودرو، باتری میزان بیشتری مصرف دارد و دچار استهلاک می‌شود.

داوود اسماعیلی در این رابطه مي‌گوید: وقتی کولر روشن مي‌شود چند موتور الکتریکی در خودرو همزمان شروع به کار مي‌کنند که آسیب‌پذیرترین اینها پمپ بنزین است که همیشه کار مي‌کند و فشار زيادي متحمل مي‌شود، بنابراین ممکن است باعث سوختن پمپ بنزین ‌شود.وی علت این موضوع را نوسانات برق در خودرو می‌داند بنابراین اگر مي‌خواهید از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است باتري و دینام خودرويتان دارای آمپر بالایی نباشد.

وی با اشاره به اینکه گرما و سرمای زیاد هم برای باتري خودرو ضرر دارد، می‌گوید: گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه‌هاي داخل باتري و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی مي‌شود که در نهایت باعث ضعیف شدن باتري و در نتیجه فرسودگی زودرس آن مي‌شود. سرمای زیاد هم مي‌تواند عمر باتري را کم کند. نکته دیگری که بسیاری از رانندگان خودرو باید به آن دقت کنند، توجه به قطب‌های باتري است.

به اعتقاد کارشناسان همیشه باید به‌صورت چشمی قطب‌های باتری بررسی شوند. در صورتی که مواد سولفاته روی قطب‌ها وجود داشته باشد آن را با آب جوش تمیز کنید و مقداری گریس بر روی آن بمالید.


منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار