معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران
فعلا خبری از بنزین یورو 5 نیست/ تفاوت بنزین یورو 5 و 4 در میزان گوگرد آن است
معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان اینکه بالاترین درجه کیفی بنزین در جهان یورو5 است، گفت: به دلیل قیمت بالاتر بنزین یورو 5 نسبت به بنزین یورو 4 و تکلیف قانونی مبنی بر تکمیل و توزیع بنزین یورو 4 در سطح کشور، هدف و اولویت اصلی عرضه بنزین یورو4 است.
به گزارش خبرنگار خودروکار،شاهرخ خسروانی
اظهار کرد: در سطح جهان بنزینی باکیفیت یورو ۶ وجود ندارد، لفظ یا معیار
یورو ۶ در حقیقت استاندارد گازهای خروجی از اگزوز خودرو بوده و این در حالی
است که در سطح جهان بالاترین کیفیت بنزین، استاندارد یورو ۵ است.
وی
در رابطه باکیفیت بنزین باکیفیت یورو ۵ که در سطح اروپا توزیع میشود،
بیان کرد: بنزین یورو ۵ دارای سطح گوگرد10ppm و تنها تفاوت بنزین یورو ۴ و
یورو ۵ در مقدار گوگرد آن است که در بنزین یورو ۴ سطح گوگرد در حدود 50ppm
است.
معاون
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پاسخ به این سؤال که چرا
در حال حاضر سطح کیفیت مورد نظر بنزین در ایران بنزین یورو ۴ در نظر گرفته
شده است، تأکید کرد: بر اساس تکلیف قانونی، توزیع و تکمیل سراسری بنزین
یورو ۴ در سطح کشور در دستور کار است.
وی
تصریح کرد: قیمت بنزین یورو ۵ نسبت به بنزین یورو ۴ به دلیل کیفیت آن
گرانتر است و در کنار آن به دلیل تکلیف قانونی مبنی بر تکمیل توزیع گسترده
یورو ۴ در کشور، هدف و اولویت اصلی در توزیع بنزین، عرضه بنزین یورو ۴
است.
خسروانی
اظهارات برخی از واردکنندگان مبنی بر تأثیر سوء کیفیت بنزین یورو ۴ بر
خودرو باکیفیت آلایندگی و بنزین یورو ۶ را رد کرد و گفت: خودرویی باکیفیت
بنزین یورو ۶ در کشور وجود ندارد و خودروهای اروپایی که باکیفیت یورو ۶
تولید و به کشورهای دیگر همچون ایران صادر میشوند، دارای استاندارد بنزین
یورو ۵ است و تنها کیفیت خروجی گاز با استاندارد یورو ۶ برای آنها در نظر
گرفتهشده است.
وی
با اشاره به اینکه واردات و توزیع بنزین یورو ۵ در کشور در حال حاضر
موضوعیتی ندارد، گفت: تکلیف شرکت توزیع بنزین یورو ۴ است و به صورت
رفتهرفته بنزین یورو ۴ در کل کشور توزیع خواهد شد.
انتهای پیام/