کد خبر: ۲۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

اجاره قطعات خودرو برای قبولی در معاینه فنی

وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی مردودی‌های بزرگ تست معاینه فنی هستند و جالب است بدانید مگان بیشترین نمره قبولی را در تست‌های معاینه فنی گرفته است.
به گزارش خودروکار، «شهروند» در ادامه نوشت: جالب‌تر اینجاست که ضریب قبولی این خودرو حتی بالاتر از مزدا ٣ و کمری است. جزئیات نتایج تست‌های معاینه فنی نشان می‌دهد چرخ‌های تیبا بیشتر از سایر خودروها تراز نیست و ترمز ٤٠٥ حتی بدتر از پراید است.

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران می‌گوید: «گران‌شدن قطعات خودرو، تقلب در معاینه فنی را زیادتر از گذشته کرده است و رانندگان برای قبولی در معاینه فنی قطعات گرانقیمت را از تعمیرگاه‌ها اجاره  می‌کنند!»

اشکال فنی خودروهای ایرانی سه برابر میانگین جهانی

بر اساس گزارش انجمن اقتصاد شهری سالانه ٣٤ ‌هزار میلیارد تومان به دلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می‌شود؛ خسارتی که خودروها متهمان اصلی آن هستند و براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به‌طور متوسط ٤,٦ درصد خودروها به دلیل ایراد فنی در سه‌ماهه نخست تاریخ تولیدشان به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند. این در حالی است که متوسط این عدد در دنیا ١.٥ درصد است. در واقع خودروهای ایرانی حدود سه‌ برابر خودروهای خارجی دچار مشکل فنی می‌شوند. از این گذشته، گزارش‌های شهرداری نشان می‌دهد خودروهای نویی که صاحب کمترین ستاره کیفیت هستند، بیشترین آلایندگی را برای محیط‌زیست دارند. خودروهایی مانند نیسان وانت، پژو ٤٠٥ و پژو آردی نمره منفی را در تست‌های معاینه فنی به دست آورده‌اند.

نیمی از خودروها در امتحان اول قبول شدند

گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان می‌دهد بر اساس آمارها در سال ٩٦، یک‌ میلیون و ٥٥٠ هزار و ١٢ دستگاه خودرو به مرکز معاینه فنی تهران  مراجعه کردند که از این تعداد ٦٩‌ درصد مربوط به مراجعه اول و ٣١ ‌درصد مربوط به مراجعات مجدد بوده است. براساس این آمار حدود ٥٥‌ درصد این خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی شده و ٤٥ ‌درصد از خودروها پس از رفع ایراد، معاینه فنی را اخذ کردند.

آلوده‌ترین خودروها کدامند؟

در میان خودروها می‌توان وانت نیسان را آلاینده‌ترین خودروی کشور دانست. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد براساس ‌درصد فراوانی خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران از بین خودروهای‌ سال ٨٤ به بعد، ٥٠,٣٢‌ درصد وانت نیسان‌ها در تست آلایندگی مردود شدند. اما بعد از وانت نیسان می‌توان پیکان‌وانت و پژو آردی را آلاینده‌ترین خودروها دانست. گزارش‌های ستاد معاینه فنی حکایت از این دارد که ٤٧.٢١‌ درصد پیکان‌وانت و ٤٢.٨‌ درصد پژو آردی در تست آلایندگی مردود شدند. اما در خودروهایی که ‌سال ساخت آنها ٨٣ و قبل از آن بوده و عمدتا کاربراتوری هم هستند، پیکان در صدر فهرست خودروهای آلاینده قرار دارد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد ٧٠.٣٣‌ درصد دارندگان خودروی پیکان در تست معاینه فنی رد شده‌اند.

ترمزهای پژو ٤٠٥ بدتر از پراید

برخلاف تصور همه وضع ترمزهای پراید چندان هم اسفبار نیست، به‌طوری که بررسی‌های انجام‌شده در ستاد معاینه فنی نشان می‌دهد تنها ٦,٦٦‌ درصد پرتیراژترین خودروهای داخلی موفق به پاس‌کردن تست عدم توازن ترمز نشده‌اند و خودروهایی همچون نیسان وانت، وانت مزدا، پیکان وانت، پژو آردی، سی‌ال‌او و پژو ٤٠٥  مردودی بیشتری در این تست داشته‌اند.

جالب است بدانید در آزمون ترمزها ٣٩.٤٧‌ درصد نیسان وانت، ٢٠.٧٩‌ درصد وانت مزدا و ١٥.٤٧‌ درصد پیکان از آزمون سرشکسته بیرون آمدند.

قبولی‌های معاینه فنی کدام خودروها هستند؟

براساس ارزیابی ٢١ خودرو با بالاترین ‌درصد فراوانی که این تعداد حدود ٨٥‌ درصد خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران را شامل می‌شود، بیشترین نمره قبولی معاینه فنی به مگان تعلق می‌گیرد. براساس گزارش ستاد مرکزی معاینه فنی تهران، ٨٨‌ درصد دارندگان مگان موفق به دریافت تاییدیه معاینه فنی شده‌اند، بعد از آن سوناتا با ٨٦ درصد، مزدا ٣ با ٨٥ درصد، کمری با ٨٣ ‌درصد، پژو ٢٠٧ با ٨٣ درصد، رنو ال ٩٠ با ٨١‌ درصد و ماکسیما با ٨١‌ درصد بیشترین قبولی را در مراکز معاینه فنی از آن خود کرده و مردودی کمتری داشته‌اند.

خودروهایی که چرخ‌هایشان تراز نیست

جزئیات گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان می‌دهد که تیبا که خریدنش از بازار آزاد برای مشتریان ٣٥ تا ٤٢‌ میلیون تومان آب می‌خورد، با سهم ١٢,٨‌ درصدی بیشترین مردودی را به لحاظ لغزش جانبی در بین خودروها داشته است. MVM١١٠  و پژو آردی را می‌توان دو خودروی دیگری دانست که  چرخ‌هایشان دارای ناهمراستایی بالایی در میان  ٢١ خودرویی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، بوده است.

خودروهای تک‌ایراد را بشناسید

٣١,١٧‌ درصد مراجعه‌کنندگانی که پژو آردی داشته‌اند، خودرویشان تنها یک ایراد داشته و پیکان و MVM ١١٠  در رتبه دوم و سوم از ‌درصد بالا در خودروهای با یک ایراد قرار دارند. اما خودروهایی که ایرادشان بیش از ٢ مورد بوده و حتی در برخی موارد به ١١ مورد هم می‌رسد، به ترتیب نیسان وانت با سهم ٣٨.٢ درصد، وانت مزدا با ٢٩.٤٣‌ درصد و پیکان با ٢٣.٨٣‌ درصد بوده‌اند.

بازار داغ  اجاره قطعات آلاینده

آبان ٩٥ بود که مرحله اول طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی توسط دوربین در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک انجام شد. حدود دو ‌سال بعد از آن سوت اجرای مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط کلیه دوربین‌های سطح شهر دوباره به صدا درآمد. براساس این طرح،  خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در شهر روزانه مبلغ ٥٠‌ هزار تومان توسط پلیس اعمال قانون و جریمه می‌شوند. با تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه، برخی افراد سودجو اقدام به اجاره‌دادن لوازم یدکی مورد نیاز از جمله لاستیک و کاتالیست برای اخذ معاینه فنی به خودروها کرده‌اند. برای دریافت معاینه فنی برتر، تعویض برخی از این لوازم اولویت دارد و افزایش قیمت لوازم خودرو موجب رونق بازار این سودجویان شده است.

سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، خبر تقلب در معاینه فنی خودروها را به صورت رسمی تأیید کرده و درباره تفاوت قیمتی اجاره و خرید کاتالیست خودروها گفته است: «قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا حدود ۶۰۰‌ هزار تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۵۲۰ هزار تومان و پراید ۴۰۰ هزار تومان است که علاوه بر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و ... نیز سبب می‌شود که حدود یک‌ میلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید هزینه در بر داشته باشد و به همین دلیل برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند. این در حالی است که به جای آنکه مالکان خودرو ۷۰۰ هزار تومان هزینه خرید بدهند، به تعمیرگاه‌های مشخص رفته و با ۱۰۰ هزار تومان، کاتالیست اجاره می‌کنند!»

بازار لاستیک اجاره‌ای داغ شد

لاستیک از دیگر قطعه‌هایی است که این روزها بازار اجاره آن برای گرفتن معاینه فنی حسابی داغ شده است. البته مدیر عامل ستاد معاینه فنی می‌گوید: «مردم بیشتر  در قطعه‌هایی که مربوط به آلایندگی خودرو می‌شود، سراغ موارد امانی می‌روند و در مواردی که به ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان ربط پیدا می‌کنند، در صدد رفع ایراد آن برمی‌آیند.»

حسینی‌منش  به وجود آمدن چنین بازاری را ناشی از خلأهای فرهنگی جامعه ایرانی و نه خلأهای قانونی می‌داند و می‌گوید: «اینکه برخی افراد برای دریافت گواهی معاینه فنی، کاتالیست اجاره می‌کنند موضوع فرهنگی است. در حقیقت آنها باید بدانند کاتالیست یکی از ارکان اصلی خودرو است که از خروج گازهای سمی موتور به بیرون جلوگیری می‌کند و اگر این اقدام به‌درستی انجام نشود در حقیقت در درجه اول به خودشان و بعد خانواده‌شان و شهروندان آسیب می‌رسد.»

وقتی خودروسازان در گارانتی هم مشتری‌مدار نیستند

خودروهای تولید داخل تا ٢ ‌سال مشمول گارانتی می‌شوند، در حالی‌که تا ٤‌ سال  از دریافت معاینه فنی معاف هستند، اما سوال اینجاست چرا در شرایطی که خودروسازان حاضر به تضمین محصول خود بعد از ٢٤ ماه نیستند، فکر می‌کنیم تا ٤٨ ماه  این خودروها مشکلی که به لحاظ ایمنی جان خود و دیگر هموطنان را به خطر بیندازد، ندارند؟

مدیر روابط‌عمومی ستاد معاینه فنی در این‌باره می‌گوید: «بهتر است سن گارانتی را بیشتر کنیم یا سن معاینه فنی را کمتر. در واقع در این حالت اگر خودرویی با مشکلی مواجه شود، خودروساز خود را متعهد به تعویض و تعمیر قطعه می‌کند و این‌گونه  امکان تأیید فنی بیشتر می‌شود.»


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار