خودروکار بررسی می کند؛
دور زدن معاینه فنی با کاتالیست های اجاره ای/ زیر گرفتن طرح کاهش آلودگی با کاتالیست های تقلبی
برخی از مراکز معاینه فنی در پی اجباری شدن اخذ معاینه فنی از ابتدای آبان ماه با پدیده جدید و موضوع کاتالیست های اجاره ای و غیر استاندارد مواجه شده اند که به نوعی سبب دور زدن معاینه فنی می شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، موضوع اخذ معاینه فنی خودورها این روز ها به یکی از دغدغه های رانندگان در کلان شهر تهران مبدل شده است. علت آن هم این است که سیاستهای کاهش آلودگی هوا با تأکید بر کاهش ذرات معلق تنظیم شده است که عموما ناشی از وسایل نقلیه موتوری به ویژه ناوگان خودروهای دیزلی، خودروهای سواری فرسوده دودزا و موتورسیکلتها هستند و مقرر شده است تا از ابتدای آبان ماه خودرو های بدون معاینه فنی مجوز تردد نداشته باشند و اگر هم تردد داشتند با جریمه 50 تومانی رو به رو خواهند شد.
یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش میدهد و کارکرد صحیح آن در مراکز معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرد. این قطعه یک واکنشگر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل میکند. این قطعه در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو۲ به بعد نصب شده است.
اما اخیرا برخی از راننده ها با کاتالیست اجارهای قصد دور زدن معاینه فنی را دارند و بحث کاتالیست های تقلبی و غیر استاندارد و اجاره ای به بحث داغ این روز ها مبدل شده است. بازار پررونق اجاره کاتالیست نیز در اطراف مراکز معاینه فنی نیز به این موضوع دامن زده است. از سویی دیگر بنا به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حالحاضر یک کارخانه اگزوزسازی در نزدیکی شهر تهران شروع به ساخت کاتالیستهای غیر استاندارد کرده است که این کارخانه به مراجع قضایی معرفی شده و به دنبال حکم قضایی برای تعطیل کردن آن هستند.
این پدیده کاتالیست های تقلبی و غیر استاندارد و حتی اجاره ای در آستانه فصل زمستان اگر تدابیر مناسبی برای آن اندیشیده نشود نه تنها طرح کاهش را با شکست مواجه می کند که حتی صدرو گواهی های معاینه فنی دیگر سودی نخواهد داشت.
در همین رابطه عباس مجیدی نژاد رییس انجمن معاینه فنی به خبرنگار خودروکار می گوید: «وقتی می خواهیم موضوعی را بررسی کنیم، باید علت ها را ببینیم و با بررسی معلول به جایی نخواهیم رسید. کاتالیست قطعه بسیار کارآمدی است اما وقتی مبلغ آن به 700 الی 800 هزارتومان قیمت گذاری و بعد از آن کمیاب می شود عملا بعضی از افراد را دچار معضل می کند. هیچ کسی وجود ندارد که دلش نخواهد خودرویش سالم و درست باشد اما اگر گاهی می بینیم که مردم مجبور می شوند با بعضی از مسائل روی بیاورند این اتفاقات از روی اجبار است نه اختیار. اگر صرفا بخواهیم فکر کنیم که مردم متخلف اند صورت مسئله را به شکل درستی ندیده ایم.»
او ادامه می دهد:« مشکل اولی که وجود دارد این است که اعداد و ارقامی که از سوی سازمان های متولی برای معاینه فنی در حال مطرح شدن است اعداد و ارقام مبتنی بر استاندارد ها نبوده است و مشکل دوم این است که اگر ما هم موضوعی را مطرح می کنیم برای معاینه فنی، مردم با مبالغ بسیار گرانی از قطعات و تجهیزات خودرو رو به رو می شوند به همین سبب ما مشکلات را برای مردم بیشتر از حد و ظرفیتی که دارند زیاد کرده ایم.»
او در پاسخ به این سوال که مراکز معاینه فنی چگونه می توانند با این گونه تخلفات مقابله کنند می گوید:« در کنار کار اصلی برخی کارهای کاذب به وجود می آید و معاینه فنی هیچ دخل و تصرفی در این سیستم نمی تواند انجام دهد. چون در زمانی که تست انجام می شود آن زمان خودروها دارای آن تجهیزات هستند. اما در دستور العمل به تاکید آمده است اگر کسی بخواهد معاینه فنی را به این شکل اخذ کند چون در خودروی خود دستکاری کرده است معاینه فنی از اعتبار ساقط است. اما پیگیری بعد از این برای معاینه فنی هایی که به این صورت از اعتبار ساقط می شود را باید در سازمان های متولی جستجو کنیم. زمانی که خودرو در حال حرکت است خودرو به شکل استاندارد 8192 ، باید تست ها به شکل چشمی در جاده و خیابان انجام بگیرد اما چون آن ها پیگیری های مشخصی ندارند این موضوع در این قسمت هم ابتر باقی مانده است.»
او تصریح می کند : « هرگاه زمستان می شود مسوولان به فکر آلودگی هوا می افتند. آیا مدیریت شهری نباید این موضوع را به شکل مداوم و با برنامه ریزی پیش ببرد تا بتواند چاره ای برای هوای تهران پیدا کند؟
مجیدی نژاد با طرح این سول که اکنون که طرح ضربتی معاینه فنی گذاشته شده اگر فیدبکی از این حرکت حادث نشود یعنی معاینه فنی کار خود را به درستی انجام نداده است؟ می افزاید:« اصلا این گونه نیست بلکه علت آن فقدان مدیریت شهری در کلان شهر تهران است. ما هیچ برنامه مشخصی را نسبت به آلودگی هوای تهران نداشته ایم. هر زمان که زمستان می شود این موضوع را مطرح می کنیم و مراکز معاینه فنی را به طور کاذب شلوغ می کنیم و کیفیت لازم را هم در این سیستم پایین می آوریم، بنابراین نتیجه درستی را هم در این سیستم نخواهیم گرفت.»
او در مورد کاتالیست های غیر استاندارد و تقلبی که تنها سه ماه عمر می کنند نیز بیان می کند:« کاتالیست های تقلبی و غیر استاندارد به سازمان استاندارد مربوط است هنگامی که قرار است این محصولات به فروش برسند باید از مبانی و مجاری خاصی گذر کنند از آنجایی که این مبانی در کشور ما نظارت های مستقیم دولتی را ندارد در نهایت برخی از محصولات وارد بازار می شود. از سویی برخی از جنس های نا مرغوب از کشور های خارجی وارد کشور می شود و واردات قاچاق گونه این محصولات غیر استاندارد اصلا کار سختی نیست و به این موضوع دامن زده است.»
رییس انجمن معاینه فنی اضافه می کند:«کاتالیست ها در هر دوشکل آن یعنی هم در تولید و هم در توزیع باید مورد بررسی قرار بگیرد، باید بر این موارد نظارت دولتی وجود داشته باشد اما این نظارت دولتی به شکل مثمر ثمری کارایی خود را نداشته است.»
به گزارش خودروکار، به گفته سیدنواب حسینیمنش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران، داخل ساختار کاتالیست، فلزات گرانبهایی وجود دارد که با افزایش قیمتها و نوسانات بازار، برخی سازندهها این فلز گرانقیمت را از داخل کاتالیست برمیدارند که سبب میشود کاتالیست از کارکرد اصلی خود خارج شود؛ چرا که با برداشتن آن فلز گرانبها، فقط یک فیلتر توری در داخل قوطی کاتالیست باقی میماند و تعمیرگاهها نیز این کاتالیست معیوب را با نصف قیمت بر روی خودروها نصب میکنند . از آنجایی که این کاتالیست ها در بازار پخش شده اند به نظر می رسد مسوولان نظارتی باید نظارت خود را بر بازار این محصول بیشتر کنند تا شاید طرح هایی همانند طرح کاهش برای آلودگی هوای کلان شهرهایی همانند تهران بتواند مفید فایده واقع شود.
گزارشگر خودروکار؛ سپیده قاضی نژاد
انتهای پیام/