به گزارش خودروکار، طبق آمار اعلامی، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو بهعنوان سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۵۵۰ هزار و ۲۴ دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان مهر امسال تولید کردهاند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، کاهشی ۲۲ درصدی را تجربه کنند. آمار اما از افزایش حدودا ۵۰ درصدی تیراژ خودروهای سواری در مهر و نسبت به شهریور خبر میدهد، چه آنکه غولهای جاده مخصوص توانستهاند ۷۰ هزار و ۲۹۸ دستگاه محصول سواری را در اولین ماه پاییز تولید کنند. این در شرایطی است که آمار ماهانه خودروسازان طی سه ماه تابستان نزولی بود و با توجه به وجود تحریمها و کمبود قطعات (به گفته خودروسازان) انتظار میرفت تیراژ مهر نسبت به شهریور نیز افت کند. با این حال آمار میگوید خودروسازان توانستهاند تولید خود را در اولین ماه پاییز و نسبت به آخرین ماه تابستان بالا ببرند، هرچند مشخص نیست چه تعداد از محصولات تولیدی، با کسری قطعه مواجه است.
در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۸۴ هزار و ۹۲۱ دستگاه انواع خودروی سواری در هفت ماه امسال، کاهش تیراژ ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۱۶۹ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع محصولات سواری را در هفت ماه امسال به تولید رسانده، کاهشی ۴/ ۱۱ درصدی را به خود میبیند. همچنین از پارسخودرو نیز خبر میرسد این شرکت با تولید ۹۵ هزار و ۲۴۷ دستگاه انواع خودروهای سواری تا پایان مهر امسال، ۸/ ۲۴ درصد کاهش تولید را نسبت به هفت ماه سال گذشته تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، تیراژ ماهانه ایرانخودرو در مهر به ۳۷ هزار و ۹۰۵ دستگاه رسیده و این رقم نشان از رشد حدودا ۵۷ درصدی تولید محصولات سواری این شرکت در مقایسه با شهریور دارد. همچنین گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارسخودرو) هم افزایش تیراژی حدودا ۴۱ درصدی را به خود میبیند. این گروه خودروسازی در مهر امسال ۳۲ هزار و ۳۹۳ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است.
نکته دیگر درباره آمار تولید هفت ماه امسال خودروسازان، ورود یک محصول جدید به خطوط تولید است. بنابر آمار اعلامی، سایپاییها تولید «رهام» را بهعنوان جدیدترین محصول خود کلید زدهاند، به نحوی که در مهر امسال، پنج دستگاه از این محصول تولید شده است.
تداوم روند نزولی تولیدنگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات سواری در هفت ماه امسال نشان میدهد غولهای جاده مخصوص چه افتوخیزی در این بازه زمانی داشتهاند. طبق آمار اعلامی، ایرانخودروییها در تولید بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ مواجه شدهاند. آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد در بین محصولات ایرانخودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۷۹ هزار و ۲۶۹ دستگاهی را طی هفت ماه امسال از خود بهجا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱/ ۱۸درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۱۱ هزار و ۳۱۷ پژو ۲۰۶ اتومات نیز به ثبت رسیده و این در حالی است که ایرانخودرو مدتهاست ۲۰۶ اتومات تولید نمیکند؛ بنابراین بهنظر میرسد این آمار به پژو ۲۰۶ پلاس یا همان پژو ۲۰۷آی مربوط است که در مدل اتومات تولید میشود.
در بین دیگر محصولات پژویی ایرانخودرو پژو ۴۰۵ هم با کاهش تولید در هفت ماه امسال مواجه شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۵۰ هزار و ۶۳۲ دستگاهی، ۸/ ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. ۴۰۵ در حالحاضر تنها در سایت خراسان ایرانخودرو به تولید میرسد و تولید آن در تهران متوقف شده است.
در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایرانخودرو به نام پارس نیز در هفت ماه امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۴۲ هزار و ۱۸۹ دستگاهی را تا پایان مهر به خود اختصاص داده و نسبت به هفت ماه سال گذشته ۴/ ۳۸ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. از پارس که بگذریم، آبیهای جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هفت ماه امسال، ۳۷ هزار و ۲۱۳ دستگاه سمند را به تولید رسانده، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حالحاضر سمند تنها در سایتهای مرکزی و مازندران ایرانخودرو تولید میشود، هرچند تیراژ در سایت مرکزی طی هفت ماه امسال، فقط ۱۴۷دستگاه بوده است. اما آنطور که آمار تولید منتشره روایت میکند، ایرانخودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا دارد. طبق آمار منتشره، در هفت ماه امسال، ۲۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایرانخودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان مهر امسال، ۳/ ۴۱ درصد نزول را نشان میدهد. بنابر آمار منتشره، ایرانخودروییها در هفت ماه امسال دو هزار و ۴۰۸ دستگاه رانا را به تولید رساندهاند.
نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایرانخودرو، محصولاتی که با وجود تحریمها، سرنوشتشان برای ادامه تولید طی ماههای آتی مشخص نیست. آنطور که آمار میگوید، آبیهای جاده مخصوص تا پایان مهر امسال دو هزار و ۹۴ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کردهاند. این آمار نشان میدهد شاسیبلند مونتاژی و ژاپنی ایرانخودرو در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، ۵/ ۳۸ درصد کاهش تولید داشته است. ایرانخودرو همچنین توانسته ۹ هزار و ۱۰۶ دستگاه هایما را تا پایان مهر امسال مونتاژ کند و بنابراین تیراژ این شاسیبلند چینی، ۴۰ درصد نسبت به هفت ماه سال گذشته افزایش داشته است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایرانخودرو به نام دانگفنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحتبررسی به خود میبیند. دانگفنگ آماری ۱۴ هزار و ۲۴۳ دستگاهی را تا پایان مهر امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس، نسبت به هفت ماه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد تولید قرار دارد، اما با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودرو پسابرجامی پژو در ایران بهشمار میرود، تا پایان مهر امسال تیراژی چهار هزار و ۱۸۷ دستگاهی داشته است؛ با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به هفت ماه سال گذشته، رشد ۴۹۵ درصدی را به خود میبیند. مشخص نیست ایرانخودروییها در نهایت میتوانند ۱۶ هزار دستگاه پژو ۲۰۰۸ ثبت نامی را تحویل مشتریان بدهند یا مجبور به معرفی خودرو جایگزین و پس دادن پول مشتریان خواهند شد.
سبقت دوباره تیبا از پرایدبه سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هفت ماه امسال بهجا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپاییها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحتلیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شدهاند. بر این اساس تا پایان مهر امسال ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش۳۰ درصدی تیراژ این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابلتوجهی در حال تولید است، تیراژی ۹۴ هزار و ۶۶ دستگاهی را طی هفت ماه امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.
این در شرایطی است که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید در هفت ماه امسال نزول کرده و سایپاییها تنها ۹۲ هزار و ۶۳۷ دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. این رقم نشان میدهد تولید پراید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳/ ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به این آمار، تیبا بار دیگر از پراید سبقت گرفته و به پرتیراژترین خودروی داخلی تبدیل شده است.
از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارسخودرو بهعنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۲۶ هزار و ۷۹ دستگاه برلیانس را در هفت ماه امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۸/ ۱۳درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپاییها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی هشت هزار و ۱۵۳ دستگاهی را تا پایان مهر امسال از خود بهجا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱/ ۵۴ درصدی را به خود میبیند. دیگر محصول چینی سایپا، آریو نام دارد که فعلا در سایت بنرو به تولید میرسد و آمار اعلامی از مونتاژ ۴ هزار و ۲۱۸ دستگاهی آن حکایت میکند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به هفت ماه سال گذشته ۶/ ۱۷ درصد کاهش تولید را به خود میبیند.
خداحافظی تدریجی با رنونگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال۹۰ تا پایان مهر امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت وخیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آنطور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی هفت ماه امسال به ۳۷ هزار و ۷۸۸ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۵۵ درصد کاهش را به خود میبیند.
اگر آمار تولید خانواده تندر۹۰ را بهصورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص میشود هر دو شرکت ایرانخودرو و پارسخودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شدهاند. بر این اساس، ایرانخودروییها با توجه به تیراژ هشت هزار و ۲۹۹ دستگاهیشان در تولید تندر۹۰، با کاهش ۹/ ۶۸ درصدی مواجه شدهاند. این خودروساز، تندر۹۰ را در مدلهای معمولی و اتومات به تولید میرساند. با توجه به آمار، ایرانخودرو در مهر امسال یک هزار و ۳۷۵ دستگاه تندر۹۰ تولید کرده است.
در پارسخودرو نیز آمارها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر۹۰ میدهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۹ هزار و ۴۸۹ دستگاه انواع تندر۹۰ و ساندرو در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸/ ۴۸ درصد کاهش را نشان میدهد. در این بین، پارسخودروییها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر۹۰) را در هفت ماه امسال به ۱۵ هزار و ۳۰۷ دستگاه رساندهاند که این آمار از کاهش تولید ۷/ ۴۶ درصدی این خودرو حکایت دارد. در بین دیگر محصولات، پارستندر تیراژی هفت هزار و ۱۱۷ دستگاهی را تا پایان مهر امسال به ثبت رسانده که این آمار از کاهش تولید حدودا ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
تندر معمولی هم با تیراژی هفت هزار و ۶۵ دستگاهی در هفت ماه امسال، ۵۷ درصد کاهش تولید را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته نشان میدهد. در مجموع روند تولید محصولات رنو در ایران نشان میدهد خودروسازان داخلی بهتدریج با خانواده تندر ۹۰ و ساندرو وداع خواهند کرد.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/