نمایشگاه بین المللی خودرو گوانجو (۱۰)
بازار خراب شرکای خودروسازان ایرانی در چین
برخی از شرکتهای بزرگ خودروسازی اروپا که اتفاقا حضور چشمگیری در بازار ایران دارند، تا کنون نتوانسته اند در بازار بزرگ چین موفق عمل کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی خودروکار به گوانجو، شرکتهای بزرگ خودروسازی اروپا و به خصوص فرانسوی هایی که شریک خودروسازان ایرانی هستند، تاکنون نتوانسته اند حضور پر رنگی در بازار چین داشته باشند.
بر اساس این گزارش، رصد خیابانهای شهرهای مختلف چین، از شانگهای و پکن گرفته تا گوانجو و دیگر شهرها، نشان می دهد که خودروسازان اروپایی و به خصوص فرانسوی های پررنگ در بازار ایران، توفیق چندانی در بازار بزرگ چین نداشته اند.
اکثر خودروهای در حال تردد در خیابانهای شهرهای بزرگ چین، آئودی، فولکس واگن، بنز، ب ام و، فورد و هوندا است و خودروهای فرانسوی، از رنو گرفته تا پژو و سیتروئن حضور بسیار کمرنگی در چین دارند.
نکته قابل توجه در بازار خودروی چین، استقبال کم مردم از خودروهای چینی است و آنها تا می توانند از خودروهای وارداتی استفاده می کنند و کم کسی خودروی چینی زیر پای خود دارد.
البته این نکته ناگفته نماند خودروسازان چینی دست کم در شهر خود بازار خوبی دارند و از روی خودروهای چینی حاضر در خیابانها می توان حدس زد کدام خودروساز چینی در این شهر تولید دارد.
بر اساس این گزارش، شرکتهای خودروساز فرانسوی که تقریبا بازار ایران و شمال آفریقا را قبضه کرده اند، نه تنها در بازار بزرگ چین حضور پر رنگی ندارند بلکه در نمایشگاههای خودرو این کشور هم فقط برای حضور و اینکه نامشان در لیست شرکت کننده ها باشد حضور پیدا می کنند و نسبت به رقبای آلمانی و ایتالیایی خود بسیار محدودتر و کمرنگ تر در نمذیشگاه های چین حاضر می شوند.
در این بین رنو حضور پر رنگ تری را نسبت به پژو و سیتروئن داشت اما باز هم در مقابل رقبای دیگر خود در قاره سبز، با تمام قوا به میدان نیامده بود.
البته شرکای چینی خودروسازان بخش خصوصی ایران، حضورشان دست کم در نمایشگاه های خودروی چین(شانگهای، پکن، گوانجو) پررنگ بود و گاهی محصولاتی را به نمایش گذاشته بودند که هنوز در بازار ایران عرضه نشده است و قرار است به زودی بلیط سفر به ایران را بگیرند.
انتهای پیام/