کد خبر: ۱۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
تعمیرکار خود باشید - قسمت چهل و هشتم

چگونه چراغ های روشنایی را تعویض کنیم؟

پاره‌ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن‌ها نیز آسان است. "تعمیرکار خود باشید" با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سوختن گاه به گاه لامپ های روشنایی خودروهای رایج روز (به غیر از نمونه های LED) معمولا چند دلیل مشخص بیشتر ندارد که یافتن دلیل آن چندان پیچیده و وقت گیر نیست. اما آگاهی از میزان اهمیت سیستم روشنایی خودرو در هنگام تاریکی ما را برآن می دارد که در اولین فرصت به تعویض چراغ سوخته اقدام کنیم تا ضمن پیشگیری از حوادث محتمل در هنگام تاریکی یا مه گرفتگی، زیبایی بصری خودرو خود را نیز حفظ کنیم.




لامپ خودروهای امروزی جز در نمونه های پیشرفته تر LED و یا انواع نمونه های گازی مثل زنون، به روش افزایش دما در فنر فلزی مخصوص به واسطه افزایش اختلاف پتانسیل میان دو سر فنر مخصوص ایجاد می شود. فنر پس از برقراری جریان الکتریکی به دلیل برافروخته شدن تبدیل به نقطه ای نورانی شده و از طریق قاب با رفلکتور های چراغ های جلو و عقب ایجاد روشنایی می کند که ضمن روشن ساختن مسیر پیش رو باعث دیده شدن خودرو از سوی دیگران می شود.




چراغ های فنردار که معمولا با نام تنگستن شناخته می شوند تا حد زیادی در برابر اختلاف پتانسیل تولید شده در سیستم های برقی مقاوم هستند و تا مقدار قابل توجهی افزایش ولتاژ را بدون هیچ مشکلی تحمل می کنند و افزایش ولتاژ در آن ها تنها با داغ تر شدن و افزایش میزان نوردهی همراه است.

اما این پایان داستان نیست. افزایش بیش از حد دما در فنر چراغ های تنگستن به معنای نرم تر شدن فنر و حساسیت بیشتر آن نسیت به ضربه و تکانه ها است. از آنجایی که خودرو دائم درحال حرکت بر سطوح ناهموار و جذب ضربات مسیر است تنها کمی افزایش دما در فنر تنگستن به هنگام تکان خوردن خودرو باعث فروریختن فنر و سوختن لامپ می شود. در نتیجه خودروهایی که بنا به دلایل مختلفی چون برق دزدی، اختلال در عملکرد دینام و یا مدارات داخلی دچار افزایش ولتاژ ناگهانی می شوند معمولا به کرات دچار سوختگی لامپ در خودرو می شوند. توالی و تعداد دفعات این سوختگی می تواند نشانگر محل خرابی باشد.



از سویی دیگر چراغ های تنگستن در برابر حرارت بیش از حد اشباع شده داخل حباب بسیار حساس هستند. وجود کوچکترین آلودکی بر روی حباب لامپ، نظیر خاک، روغن، نزدیکی بیش از حد جسم خارجی به حباب و یا گرفتگی مجرای ورود و خرود هوا تازه به داخل قاب چراغ می تواند باعث افزایش دمای درونی حباب لامپ شود و از این رو به شدت از عمر مفید فنر تنگستن کم کند.

از این رو به یاد داشته باشید که تا جای ممکن قاب چراغ خودرو و مجرای ورود و خروج هوا به داخل قاب و از همه مهم تر سطح حباب لامپ را کاملا تمیز نگه دارید. در برخی موارد ورود اب و رطوبت به داخل قاب چراغ و یا پاشیدن آب بر روی حباب چراغ روشن باعث ترکیدن حباب و سوختن چراغ می شود.

وسر انجام تنها راه درمان، جایگزین کردن چراغ سوخته با چراغ نو است. از آنجایی که برخی ازاین چراغ ها قیمت بالایی دارند ، باید درصورت آگاهی از تکرار این واقعه پیش از صرف هزینه مجدد محل مشکل را یافته و آن را حل کنید در غیر این صورت سوختن چراغ به یک مشکل روتین برای خودرو شما بدل خواهد شد.

همچنین توجه داشته باشید که با کاربرد خاص این چراغ ها؛ درصورت استفاده از چراغ های غیر فابریک و بی کیفیت ممکن است این سوختگی ها با سرعت بیشتری روی دهند. از این رو استفاده از لامپ های تولید برندهای معتبر یا توصیه شده از سوی خودروساز بهترین انتخاب است.




جایگزین کردن چراغ های خودرو در هر جا که باشد کار چندان دشواری نیست. در بسیاری از خودروهای روز و مدل های قدیمی تر قاب چراق با تعدادی پیچ و خار از جای خود بیرون می آید و یا خود لامپ با یک فیش پلاستیکی در جای خود محکم می شود که با بیرون کشیدن آن لامپ نیز از جای خود خارج می شود.

توجه داشته باشید که بیشتر این چراغ ها به صورت چرخشی در جای حود محکم شده و به صورت چرخشی نیز خارج می شوند. همچنین پایه آن ها به گونه ای طراحی شده اند که  تنها در یک جهت جا رفته و از این رو احتمال بروز خطا در نصب را به صفر می رسانند. از این رو هر لامپ را دقیقا همانطور که از جای خود خارج کرده اید مجددا در جای خود نصب کنید.

در هنگام نصب لامپ پایه کانکتورهای لامپ را با دقت نگاه کنید. وجود خال جوش و یا ذوب شدگی در بخش سربی انتهای پایه های چراغ نوید از اتصال ناقص و یا افزایش شدید ولتاژ می دهد. در این صورت محل قرارگیری چراغ باید پیش از نصب با سمباده از آلودگی پاک و سطح آن هموار شود چرا که اتصال کوتاه یکی از دلایل افزایش شدید دما در حباب لامپ است. درصورت آسیب دیدگی شدید، سوختگی و یا لقی در پایه، حتی ممکن است مجبور شوید پایه لامپ را به کلی تعویض کنید.



سوختگی، کم نور شدن یا تغییر رنگ نور چراغ در نمونه های گازی و زنون معمولا در اثر سوختگی یا نیم سوز ترانس یا مدار راه انداز این سیستم روشنایی رخ می دهد که متفرقه و بی کیفیت بودن جنس آن بی شک اولین دلیل خرابی آن است. تعویض این ترانس ها نیز کار چندان دشواری نیست اما از آن جایی که این سیستم با اختلاف پتانسیل بسیار زیاد کار می کند بهتر است کسی اقدام به تعویض آن کند که با سیستم برق خودرو و چراغ های زنون آشنایی نسبی داشته باشد.

خوشبختانه با ورود تکنولوژی نوین LED به بازار سیستم روشنای خودروها اتفاقاتی نظیر سوختگی، کم نوری و یا خرابی بر اثر اختلاف پتانسیل به حداقل ممکن رسیده است و این سیستم روشنایی نوین درصورتی که از جنس خوب و از برندی معتبر انتخاب شود طول عمر بسیار قابل توجه بالایی دارد مگر آنکه از ساخته های کشور چین و با قطعات بی کیفیت باشد.

خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار