به گزارش خبرنگار خودروکار، دونالد ترامپ تصمیم گرفت تا تعرفه تمامی خودروهای واردتی و قطعات آنها از 20 به 25 درصد افزایش دهد. به گفته کاخ سفید تردد خودروهایی مانند نیسان و ب ام و در سطح شهرهای آمریکا بیش از پس شده است. آیا این افزایش تعرفه به نفع کارگران آمریکایی است و آیا نتیجه خواهد داد؟
تاریخ نشان داده است که محدود کردن معاملات خودرویی هیچ گاه نتیجه بخش نبوده و به ثمر ننشسته است. برای مثال در سال 1970 ایالات متحده معاملات خودرویی با شرکتهای ژاپنی مانند هوندا و تویوتا را محدود کرد. اما بر اساس یافتهها، این امر موجب کاهش 10 تا 15 میلیاردی سطح رفاه مصرف کنندگان آمریکایی بین سالهای 1982 تا 1985 شد.
این تحقیقات همچنین نشان میدهد که سود حاصل از تولید خودروهای داخلی در آن زمان، کمتر از هزینه شرکتها بود و این سیاستها یک سیاست باخت تمام عیار برای اقتصاد آمریکا بوده است. درست مثل افزایش تعرفه واردات آهن در سال 2002 توسط جورج بوش.
اما چیزی که نسبت به زمان اجرای سیاستهای خودرو در دهه 70، 80 و سال 2000 متفاوت نشان میدهد، این است که امروزه، با توجه به زنجیرههای تامین جهانی، بسیار سخت است که تعیین کنیم کدام خودرو ساخت کدام کشور است. برای مثال، برای ساخت یک خودرو آمریکایی مانند فورد، آهن از کانادا، قطعات از سنگاپور، بخش الکتریکی از آلمان تامین میشود و نهایتا این خودرو در مکزیک تولید میشود.
اما این بار افزایش تعرفههای ترامپ نه تنها شامل خودروسازان میشود، بلکه قطعات خودرو را هم در بر میگیرد و همین امر موجب میشود تا هزینه تولید خودرو در آمریکا افزایش یابد.
آمریکا با داشتن 50 میلیارد دلار حاصل فروش خودرو در سراسر دنیا، سومین صادرکننده خودرو جهان پس از آلمان و ژاپن است و همین سیاستها ممکن است به ضرر صنعت خودرو آمریکا باشد. دلیلی این که خودروسازان این کشور مخالف سیاستهای جدید ترامپ هستند عقب ماندن و شکست در رقابت جهانی است.
بر اساس تحقیقات موسسه اقتصادی پیترسون، این افزایش پنج درصدی در تعرفهها میتواند موجب افزایش هزینههای تولید خودرو در آمریکا شود و باعث شود تا دو درصد از جمعیت کارکنان مشغول در صنعت خودروسازی کم شود و از کار بیکار شوند. این دو درصد شامل بیکار شدن 600 هزار نفر خواهد شد.
تحقیقات دیگری توسط موسسه "Trade Partnership" نشان میدهد که این افزایش تعرفه میتواند باعث اشتغال 92 هزار کارگر جدید در صنعت خودرو شود اما از طرف دیگر باعث از بین رفتن 250 هزار شغل دیگر در سایر بخشهای صنعت شود و تولید ناخالص ملی را در آمریکا به میزان 0.1 درصد کاهش دهد.
این افزایش تعرفهها باعث میشود تا هزینه خرید یک خودرو جدید تا چیزی حدود دو هزار دلار افزایش یابد که برای یک خانواده، رقم کمی نیست. احتمال دارد بسیاری از خانوادهها خرید خودرو جدید را به تعویق اندازند یا تصمیم بگیرند تا خودروهای قدیمی را نگه دارند.
بر خلاف تمامی گفتهها، تاریخ نشان داده است که این اقدامات به هیچ وجه برای اقتصاد خوب نیست و تنها راه برای نجات دادن صنعت خودروسازی آمریکا، ایجاد فضای رقابتی بین خودروسازان آمریکایی به منظور بهبود کارکرد آنها در بازار جهانی است. اما از طرفی تمامی سیاستهای ترامپ موجب بهبود بسیار سریع وضع صنایع در آمریکا شده است. حال باید دید که آیا این سیاستها در رابطه با صنعت خودرو جوابگو است یا خیر.
مترجم خودروکار: مازیار جعفریه
منبع: واشنگتن تایمز
انتهای پیام/