خودروکار بررسی میکند؛
پایان روزه سکوت وزارت صنعت/ کوپنهای جدید خودرویی چه بلایی بر سر بازار میآورند؟
پس از مدتی سکوت دولتی، در نهایت دولت نسبت به افزایش قیمت خودرو در بازار واکنش نشان داد و خودروسازان نیز از عرضه تعدادی خودرو به بازار خبر دادند. حال صرف نظر از مشکلات میان خودروسازان و قطعه سازان مبنی بر چگونگی تولید خودرو و عرضه آن به بازار، این پرسش مطرح است که آیا عرضه تعداد زیادی خودرو برای تنظیم بازار همچون تصمیمات گذشته عجولانه خواهد بود یا به نفع بازار است؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، بالاخره سکوت دولتی در واکنش به قیمت بازار خودرو شکسته شد و آنها نسبت به بازار خودرو و افزایش قیمتها واکنش جدی نشان دادند و علاوه بر ورود فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، نامه نگاریهای وزیر صمت نیز درباره افزایش قیمت خودرو مشاهده شد.
همچنین از طرفی دیگر عرضه حدود 40 هزار خودرو برای تنظیم بازار به گوش میرسد و گفته میشود عرضه این خودروها به بازار، از التهابات اخیر میکاهد. حال این پرسش مطرح است که آیا تصمیم گیریهای اخیر به نفع بازار خواهد بود یا همانند تصمیمهای اخیر عجولانه و تنها برای آرام شدن بازار مطرح شده است؟
هفته گذشته سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از فروش ۴۰ هزار خودرو طی هفتههای آینده خبر داد و این خبر باعث شد تا امروز خودروسازان و از طرفی دیگر برخی مسئولان دولتی نسبت به افزایش قیمت خودرو واکنش نشان دهند.
اکنون با گذشت بیش از یک هفته از وعده این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی مبنی بر عرضه 40 هزار خودرو با تحویل 45 میگذرد و هنوز خبری از چگونگی عرضه این خودروها نیست. اما نه تنها این وعده برای تنظیم بازار اعلام شد، بلکه مقرر شد تا مشتریان نسبت به نقل و انتقال خودرو نیز محدود شوند.
از سویی دیگر شنیده میشود که خودروسازان اصلا برنامهای برای فروش و پیشفروش جدید نداشته و به اصطلاح روحشان از این ماجرا خبر نداشته است و حالا در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتهاند چرا که اکنون تعداد زیادی خودرو ناقص تولید شده در کف کارخانهها باقی مانده است.
حال این پرسش مطرح است که آیا تصمیم گیریهای روزهای اخیر، همچون دیگر تصمیم گیریهای دولتی و عجولانه خواهد بود یا اینکه به تنظیم بازار منتهی خواهد شد؟
در همین زمینه نیز برخی کارشناسان به خودروکار میگویند که مطمئنا این نوع رفتارها بازار را دچار شوک میکند و اگر تاکنون خودروهای دست دوم چندان در بازار جولان نمیدادند، اکنون بیش از پیش جولان خواهند داد. از سویی دیگر هرچه عرضه در بازار کمتر شود، شرایط نیز بدتر خواهد شد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، طی یکسال اخیر، تصمیم گیریهای عجولانه دولتی همچون بسته شدن ثبتارش، ممنوعیت واردات خودرو، قطع ارز مبادلهای برای قطعهسازان و غیره بازار و صنعت خودروسازی را با چالشهایی همراه کرده است. از این رو به نظر میرسد بهتر است دولت در تصمیم گیریهایی همچون تزریق خودرو به بازار تا حدی محتاط عمل کند.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید میکند که با تزریق تعداد زیادی خودرو به بازار، در نگاه اول بازار هیچ واکنشی نخواهد داشت. البته لازم به ذکر است که توزیع فعلی خودرو در شرایط اقتصادی بسیار عادلانه است و حتی این روش میتوانست در تنظیم بازار سکه و ارز نیز اجرایی شود. اما در حال حاضر برای بازار خودرو کمی دیر بازده است.
او میافزاید که در شرایط فعلی شاید تقسیمهای عادلانه صورت گیرد، اما کوپنی و موقتی است و دردی از بازار دوا نمیکند.
به گزارش خودروکار، آخرین ماه نیمه اول سال 97 در حالی سپری میشود که از ابتدای امسال تاکنون قیمت خودروهای داخلی و وارداتی با حداقل 50 درصد افزایش قیمت مواجه شدهاند، از این رو برخی کارشناسان صنعت و فعالان بازار خودرو بر این باورند اگر اکنون قیمتها کنترل یا تنظیم نشوند، نیمه دوم سال مهار قیمتها امکان پذیر نخواهد بود و بازار خودرو با رشد غیر قابل انتظار در قیمتها مواجه خواهد بود.
گزارشگر خودروکار؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/