به گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی که مجلس در اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 رأی به حذف کارت سوخت داده بود، با طرح یک فوریتی به فکر حفظ کارت سوخت خودرو است، کارتی که حدود 9 سال از عمر آن میگذرد و برای آنکه بتوان سامانه کارت سوخت خودرو را نگهداری و ارتقا داد باید 80 تا 90 میلیارد تومان هزینه کرد.
کارت سوخت خودرو در سال 1386 برای مدیریت مصرف، قیمت گذاری و مبارزه با قاچاق کالا طراحی و اجرا شد، این طرح در ابتدای امر قرار بر آن بود تا عمری پنج ساله داشت اما در حال حاضر چهار سال بیش از عمر قانونی خود میزیستد.
در 16 ماهه اخیر با یکسان سازی نرخ بنزین که طی 9 سال قیمت هر لیتر بنزین با رشد 1000 درصدی مواجه شده است، با وجود آنکه کارت سوخت در اقتصاد ایران زندگی میکند اما کمتر کسی به کارت سوخت شخصی وسیله نقلیه خود توجه میکند و در اکثر موارد در سوخت گیری از کارت سوخت جایگاه داران استفاده میکنند.
در سالهای اولیه اگر فردی از کارت سوخت جایگاه دار استفاده میکرد باید بنزین را با نرخ آزاد خریداری میکرد که دیگر در 16 ماهه اخیر این موضوع برچیده شده است.
در شرایط فعلی بیان میشود که از اطلاعات کارت سوخت میتوان استفاده مفید داشت اما سامانه کارت سوخت برخی اطلاعات همچون میزان سوخت گیری یک خودرو در یک شهرستان را اعلام میکند، اطلاعاتی که آنچنان در تصمیم گیریها و شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد تأثیر گذار نیست.
همچنین برخی موافقان حفظ کارت سوخت بر این باورند که کارت سوخت از قاچاق این محول با ارزش جلوگیری کرده است اما در این رابطه رئیس سندیکای جایگاه داران، بر این باور است که کارت سوخت تأثیر آنچنانی در کاهش قاچاق سوخت نداشته و کاهش بین المللی قیمت نفت و به طبع آن فرآوردههای نفتی عامل اصلی قاچاق سوخت بوده است.
بیژن حاجمحمدرضا در رابطه با تأثیر کارت سوخت به خودروکار گفت: دولت باید فضای حمل و نقل عمومی را به گونهای طراحی کند تا افراد به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند و اولویت اصلی مردم برای جابجایی در سطح شهر، حمل و نقل عمومی باشد، چنین رفتاری در مجموع میزان بنزین خودروهای شخصی را کاهش خواهد داد و دیگر نیازی به کارت سوخت نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که در سالهای ابتدایی اجرای این طرح خودروهای قدیمی همچون پیکان در سطح کشور زیاد بود و در حال حاضر خیابان زیر چرخ خودروهای به روز است، آیا تغییر کیفیت خودروها بر میزان مصرف سوخت تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: در کنار کاهش قیمت فرآوردههای نفتی در سطح جهانی، کاهش قدرت خرید مردم در روند کند رشد میزان مصرف بنزین تاثیرگذار بوده است.
رئیس سندیکای جایگاه داران، افزود: خودروهای به روز بر مصرف بنزین تأثیر گذار هستند اما نکته قابل توجهان است که خودروهای داخلی کاملاً منطبق یر استانداردهای یورو 4 ساخته نمیشود و خودروهای یورو 4 نیاز به یک کیت بنزین دارند که متاسفانه در خودروهای تولید داخلی این کیت وجود ندارد.
حاجمحمدرضا در رابطه با کیفیت مصرف بنزین خودورهای وارداتی، یادآور شد: خودروهای وارداتی به روز مصرف سوخت قابل قبولی دارند و کیت مورد نظر نیز در آنها وجود دارد اما احتیاج است بعد از یک دوره مصرف این کیت تعویض شود که در سرویسهای بازرسی آنچنان به این کیت اهمیت داده نمیشود.
وی گفت: در حال حاضر در سطح جهانی خودرو با کیفیت سوخت بسیار بالا تولید میشود و در سالهای آینده سوختهای فسیلی جای خود را به سوختهای دیگر همچون سوختهای تجدید پذیر میدهد.
با این تفاسیر به نظر میرسد ماندگاری کارت سوخت خودرو آنچنان تاثیری در میزان مصرف و مدیریت سوخت ندارد و از سوی دیگر به نظر میرسد به جای هزینه کرد 90 میلیارد تومانی نگهداری از سامانه سوخت، این هزینه در ارتقا کیفیت خودروهای مونتاژی و تولیدی کشور صرف شود.
انتهای پیام/