کد خبر: ۱۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸

تشدید نوسان داخلی‌ها، ثبات وارداتی‌ها

طبق گفته دست‌اندرکاران بازار خودرو، بازار همچنان در رکود به‌سر می‌برد و خرید و فروش به‌ندرت انجام می‌گیرد.
به گزاش خودروکار، با این حال طی هفته جاری شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار بودیم. در این زمینه روز گذشته، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا از بزرگ شدن حباب قیمت خودرو در بازار سخن گفته و پیشنهاد کرده که مصرف‌کنندگان از خرید خودرو در شرایط فعلی صرفنظر کنند.

این مقام صنفی، افزایش نرخ ارز را در هفته جاری عامل اصلی بزرگ شدن حباب قیمت خودرو خوانده است. به این ترتیب نوسانات نرخ ارز در حالی از سوی این مقام صنفی به‌عنوان دلیل افزایش قیمت خودرو معرفی شده است که بازار خودروهای وارداتی برخلاف دو هفته گذشته روزهای آرامی را سپری می‌کند. به‌نظر می‌رسد قیمت در این بازار به سقف خود رسیده و بیش از این کشش افزایش قیمت در وارداتی‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر اما فعالان بازار دلیل اصلی افزایش قیمت در محصولات داخلی را عرضه محدود خودروسازان به بازار می‌دانند. دست‌اندرکاران بازار معتقدند چنانچه عرضه خودرو به روال قبل بازگردد، حتی در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات داخلی چندان تاثیری از این موضوع نمی‌پذیرد.

حدود یک ماه پیش بحث احتکار خودروسازان و همچنین کاهش عرضه هدفمند از سوی آنها در بازار مطرح شد، البته این ادعا در حالی از سوی مسوولان صنعتی رد شد که هنوز نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه اظهارنظر قطعی نکرده‌اند با این شرایط سوال اینجاست در شرایطی که تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه صنعت خودرو کشور از هفته آینده آغاز خواهد شد و از طرف دیگر رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع اعلام کرده خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را تا پایان سال تامین کرده‌اند، چرا همچنان عرضه خودرو به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود؟

رکوردشکنی محصولات داخلی

همان‌طور که گفته شد به‌دنبال افزایش نرخ ارز در بازار طی هفته جاری، حباب قیمت‌ها در بازار خودرو نیز بزرگ‌تر شد این در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران به متقاضیان خودرو توصیه کرده که قیمت‌های فعلی غیرواقعی است و به‌طور حتم کاهش پیدا می‌کند. اما در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی در بازار حاکم بود. در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را ۲۰۷ به خود اختصاص داد، به‌طوری‌که هفته قبل این خودرو در بازار ۷۶‌میلیون تومان قیمت داشت اما این هفته قیمت آن در بازار به ۹۰‌میلیون نیز رسید. پژو ۲۰۶ تیپ۵ هم ۷‌میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به ۵۷میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ۲ به قیمت هفته گذشته تیپ۵ این خودرو رسید و از سوی فروشندگان با قیمت ۵۰‌میلیون تومان به بازار عرضه شده است. رانا که در ۲ هفته گذشته تاحدودی قیمتش در بازار تثبیت شده بود، در هفته جاری قیمتش با ۲میلیون افزایش به ۴۳میلیون تومان رسید.

سمند EF۷ هم در هفته جاری قیمت ۴۲‌میلیون تومان را تجربه کرد. دنا و دناپلاس با افزایش قیمت همراه بودند به‌طوری‌که دنا به قیمت ۷۰میلیون تومان رسید و دنا پلاس هم که هفته گذشته ۷۰‌میلیون قیمت خورده بود این هفته افزایش ۱۰‌میلیونی را تجربه کرد و به قیمت ۸۰‌میلیون تومان رسید. در هفته جاری همچنین، بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولات خانواده رنو بوده است. دلیل این مساله را می‌توان در سخنان جمعه گذشته یکی از مدیران اجرایی شرکت رنو در ارتباط با خروج این شرکت از بازار ایران به دلیل تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا جست‌وجو کرد. این سخنان سبب شد تا قیمت رنو ساندرو استپ‌وی به بالای ۱۰۰‌میلیون برسد ولی در نیمه دوم هفته و با انتشار خبر ماندن رنو در ایران که از سوی منابع داخلی اعلام شد، دوباره به زیر ۱۰۰‌میلیون برگشت. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار با افزایش ۹‌میلیونی به قیمت ۹۹‌میلیون تومان رسیده است. رنو ساندرو هم که قیمتش به بیش از ۹۰‌میلیون رسیده بودهم اکنون با قیمت ۸۸‌میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.

در میان خانواده تندر ۹۰، تندر اتومات بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت این خودرو با افزایش ۱۵‌میلیونی به ۸۰‌میلیون تومان رسید. پارس تندر و تندر E۲ با افزایش ۱۴ و ۱۱‌میلیون تومانی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. قیمت پارس تندر به ۷۵‌میلیون و تندر E۲ به ۷۰‌میلیون تومان در بازار رسیده است. خودروهای ارزان قیمت بازار هم در هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند. پراید ۱۳۱ که هفته قبل ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد در هفته جاری با افزایش قیمت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۲۶‌میلیون تومان رسید. تیبا۲ و ساینا  هم از نوسان قیمت بی‌نصیب نماندند.

تیبا۲ مانند پراید ۱۳۱، افزایش یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۳۳‌میلیون تومان رسید. همچنین ساینا کمترین رشد قیمتی را در هفته جاری در میان محصولات تولید داخل به خود اختصاص داد، این خودرو در هفته جاری با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی در حال حاضر با قیمت ۳۴‌میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. دو محصول مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ می‌شوند هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نبودند. پژو ۲۰۰۸، اولین محصول پسابرجامی که در هفته جاری بار دیگر قیمتی بیش از ۲۰۰‌میلیون تومان را تجربه کرد، در حال حاضر با قیمت ۱۹۵‌میلیون تومان در بازار موجود است. قیمت سراتو هم در بازار با افزایش ۵‌میلیون تومانی از ۱۵۵‌ به ۱۶۰‌میلیون تومان رسیده است.

آرامش در بازار وارداتی‌ها

بازار خودروهای وارداتی برخلاف داخلی‌ها، در هفته جاری نوسان کمی را به خود دید. در این بازار شاهد ثابت ماندن قیمت برخی از خودروها به نسبت هفته گذشته بودیم و البته برخی از خودروها هم افزایش نسبی را تجربه کردند. در این بازار در هفته گذشته از خانواده هیوندایی تنها النترا افزایش قیمت ۳۰‌میلیون تومانی را تجربه کرد. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار ۳۳۰‌میلیون تومان است.

دیگر محصولات این برند یعنی توسان، سوناتا هیبرید و سانتافه بدون تغییر قیمت، به ترتیب با ۴۳۰‌، ۴۵۰‌ و ۴۸۰‌میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شوند. در میان محصولات برند کیا تنها یک خودرو با کاهش قیمت روبه‌رو شده است و سایر محصولات تغییر قیمتی نداشتند. سراتو در هفته جاری ۱۵‌میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد و در بازار ۲۹۵‌میلیون تومان قیمت خورد. اسپورتیج، اپتیما و سورنتو به‌عنوان دیگر محصولات این برند در هفته جاری بدون تغییر ماندند.

قیمت این سه محصول به ترتیب ۴۴۰‌، ۴۵۰‌و۵۱۰‌میلیون تومان از سوی فروشندگان اعلام شده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV۴ و کمری هیبرید افزایش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کردند و به ترتیب ۶۵۰‌ و ۴۷۰‌میلیون تومان قیمت خوردند. نیسان جوک هم در هفته جاری با قیمت ۲۷۰‌میلیون تومان به مشتریان عرضه شد. این خودرو در این مدت افزایش ۱۰‌میلیون تومانی را تجربه کرده است.


منبع:دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار