یادداشت/
توسعه صنعت خودرو نیازمند حرکت به سوی دانشبنیانها
بخش زیادی از روزآمدی صنعت خودرو به دانشبنیانها برمیگردد. ما نیز به عنوان کشوری فعال در صنعت خودرو خواهیم توانست به این دانش دستیابیم و منعی برای ورود به مباحث دانشبنیان وجود ندارد اما به شرط آنکه آموزشها و تخصصها هدفمند باشد.

خودروکار- سرمایهگذاری برای طرحهایی که تنها در حد نمونهسازی باقی میماند برای صنعت و تولید آسیبرسان خواهد بود. برای نمونه، ممکن است خودرویی برقی با سرمایهگذاری در یکی از دانشگاهها ساخته شود که دومی ندارد و تنها با یک نمونه پروژه پایان مییابد. اما گاهی با همکاری و همراهی دولت، صنعت و دانشگاه و نیز با سرمایهگذاری مناسب خط تولیدی راهاندازی میشود که فعالیتهای تحقیقی تنها با یک نمونه پایان نگیرد زیرا باقی ماندن در یک نمونه مطالعاتی هدررفت سرمایه، زمان و انرژی است در حالی که خروجی هم ندارد.
امروز ترجیح تولیدکنندگان سرمایهگذاری بر محصولاتی است که ارزشافزوده بالایی دارند زیرا با این کار نهتنها صنعت مادری مانند خودرو رشد خواهد کرد بلکه سایر صنایع نیز رشد میکنند و چه بسا این صنعت راهگشای دانش علمی کشور نیز باشد اما تحقق این امر مستلزم کار گروهی است.
امروز با اقدام به تولید خودروهای جدید باید خود را محک بزنیم و از فرصت بهدست آمده بیشترین بهره را ببریم. تحلیل بسیاری از کارشناسان درباره بازار ایران، توانمندی و حجم بالای قشر تحصیلکرده کشور است که به نوعی ایران میتواند به عنوان هاب منطقه خاورمیانه مطرح شود. اما دوباره تاکید میکنم به شرط آنکه نقشه راه در یک سیاستگذاری کلان رصد شود. از این رو، سیاست صنعت خودرو و قطعه کشور باید بر این اساس باشد و همگام با برنامهریزیها نتایج حاصل شده نیز با دقت رصد شود تا بدانیم کجا هستیم و تا اهداف تعیینشده چقدر فاصله داریم.
امید رضایی/عضو هیاتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور
منبع:گسترش صنعت
انتهای پیام/