کد خبر: ۱۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
خودروکار گزارش می دهد؛

وقتی ترکش های جنگ واردات خودرو به لیزینگ ها می رسد/ چه نهادی بر فعالیت لیزینگ نماها نظارت دارد؟

نگاه سرمایه ای مردم به خودرو سبب شده است تا این روزها بازار خرید و فروش خودرو بسیار داغ باشد، برخی هرچه در حساب های بانکی شان دارند را صرف پیش خرید خودرو های خارجی از شرکت های پیش فروش خودرو و وارد کنندگان می کنند تا سرمایه شان را چند برابر کنند، اما سوال اصلی اینجاست شرکت های لیزینگی با ممنوع شدن واردات خودرو چگونه می خواهند به تعهدات خود عمل کنند؟
 به گزارش خبرنگار خودروکار، صنعت خودرو کشور چندی است با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می کند. بسته شدن ناگهانی سایت ثبت سفارش و تداوم بسته بودن آن به مدت شش ماه  و اعلام تعرفه های جدید واردات از سوی دیگر ، ابتدا بازار خودرو های خارجی را تحت تاثیر قرارداد پس از آن  با آغاز سال جدید و نوسانات نرخ ارز بازار خودرو های داخلی دچار نوسان شد و قیمت خودرو های داخلی نیز روند صعودی به خود گرفتند، تقریبا سه ماه از سال گذشت تا شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو های زیر 45 میلیون تومان را صادر کرد و در همین زمان  قرار بود، طرح ساماندهی بازار خودرو و بحث قیمت خودرو های زیر 45 میلیون تومان  و همچنین بحث تعرفه های واردات در کمیسیون صنایع مجلس  مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد. اگرچه مجلسی ها با  برگزاری جلسات مختلف با خودروسازان و مسئولان دولتی و همچنین وزیر صنعت معدن و تجارت تلاش کردند تا گره از کار این صنعت پر چالش باز کنند اما به نظر می رسد کاری از پیش  نبردند و این طرح ساماندهی بازار هم به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

از سویی خروج ترامپ از برجام و فشار هایی که عنوان کرده است صنعت خودروسازی ایران را درگیر خواهد کرد مزید بر علت شده است تا حباب موجود در بازار خودرو های داخلی و خارجی همچنان در حال بزرگ تر شدن باشد. نگاه سرمایه ای مردم به برخی کالاها همانند خودرو سبب هجوم آن ها به بازار خودرو های صفر و دست دوم شده است و هرکسی در حد توان خود تلاش می کند تا برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه اش با خرید یک خودرو خارجی  و حتی داخلی آن هم با امید گران تر شدنش گره ای از مشکلات اقتصادی که در آینده و پس از اعمال تحریم های جدید بر سرش خواهد آمد باز کند.

در این میان برخی به سوی شرایط فروش هایی که خودروسازان داخلی برای محصولات خود گذاشته اند گرایش پیدا می کنند و گروهی دگر در بازار خودرو ، خودروی مورد نظر خود را می یابند و آن را خریداری می کنند. اما گروهی دیگر هم وجود دارد که با اعتماد بر شرکت های پیش فروش و یا به ظاهر لیزینگی، خودرو های خارجی را پیش خرید می کنند و در انتظار تحویل این خودرو ها باقی می مانند. اگر چه که به نظر می رسد اعتماد مردم به  اینگونه شرکت ها نسبت به گذشته کمتر شده است اما عده ای هنوز برای خرید خودرو سرمایه هایشان را به این شرکت ها می سپارند.

اما مشخص نیست کدام ارگان  با وجود  اینکه واردات خودرو نیز ممنوع شده است، عدم اجرای تعهدات شرکت های  پیش فروش خودرو و لیزینگ نماهای بدون مجوز را پیگیری خواهد کرد. و نکته دیگری که در خصوص این شرکت ها وجود دارد این است که مردم چگونه می توانند شرکت های لیزینگی مجاز و غیر مجاز را از هم تشخیص دهند تا سرمایه شان را دستی دستی از دست ندهند.


در همین رابطه  محمدهادی موقعی دبیر کل انجمن ملی  لیزینگ ایران به خبرنگار خودروکار می گوید:« شرکت های لیزینگی تعهدات انجام نشده  یا معوق به مشتریان ندارند، لیزینگ هایی که مدنظر ما هستند دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند، این شرکت ها هیچ تعهد انجام نشده به مشتری ندارند چرا که ثبت نام نمی کنند، ثبت نام را خودروسازان و واردکنندگان اصلی خودرو  و یا کسانی که مجاز یا غیر مجاز در بازار اقدام به ثبت نام می کنند، انجام می دهند و آن ها به مشتریان متعهدند.»

شرکت لیزینگ فروشنده خودرو نیست

او ادامه می دهد:« زمانی که مشتریان اقدام به انتخاب خودرو و خرید آن از  خودروساز می کنند، از طریق شرکت های لیزینگ تامین مالی می شوند، لیزینگ تامین کننده مالی برای خرید است و کاری به فروش خودرو ندارد، شما وقتی خودرویی را خریداری می کنید به خودروساز یا نمایندگی خودروساز یا به کسی که خودرو را می فروشد مراجعه می کنید. حتی اگر به لیزینگ مراجعه کنید،شرکت لیزینگ طرف قرارداد همکاری با شرکت خودروساز یا وارد کننده ای است که خودرو را موجود داشته باشد. در صورتی که خودرویی موجود نباشد شرکت لیزینگ از شما مبلغی را دریافت نمی کند و اگر شما مبلغی را پرداخت کنید که ماهیت پیش پرداخت داشته باشد تعهد آن با فروشنده خودرو است نه شرکت لیزینگ زیرا شرکت لیزینگ فروشنده خودرو نیست»

او در رابطه با شرکت هایی که به تعهدات خود در قبال فروش خودرو عمل نمی کنند و گاها شاهد  تجمع مردم برای گرفتن حق و حقوق شان هستیم عنوان می کند:« شرکت هایی که ثبت نام خودرو انجام می دهند لیزینگ نیستند، شرکت هایی که واژه لیزینگ در عبارت اسمی شان وجود ندارد و در سربرگ شان نشانی از کلمه لیزینگ نیست شرکت های لیزینگ نیستند .»

موقعی در ادامه بیان می کند:« کم کم جامعه، نهاد ها و سازمان ها به این نکته پی می برند که تفاوت وجود دارد بین شرکت های لیزینگ رسمی، و شرکت هایی که کار لیزینگ انجام می دهند، ولی لیزینگ نیستند و در اسمشان هم کلمه لیزینگ وجود ندارد. اگر شرکتی را پیدا کردید که دراسمش لیزینگ بود قطعا مجوز بانک مرکزی را دارد.»

چه نهادی برشرکت های غیر مجاز نظارت می کند؟

دبیر کل انجمن ملی لیزینگ در رابطه با اینکه چه نهادی باید بر این شرکت هایی که لیزینگ نیستند و از این عنوان سوء استفاده می کنند  نظارت می کند می گوید:« وزارت صنعت، معدن و تجارت، وظیفه پایش معاملات خودرو را در تمام سطوح از واردات، توزیع، قیمت گذاری و خدمات پس از فروش را بر عهده دارد. همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان یکی از سازمان های ناظر بر این عملیات است و این دو نهاد این چنین موضوعاتی را نظارت می کنند و به نوعی هم سازمان تعزیزات نیز  در این مهم نقش دارد»


چگونه شرکت های لیزینگی مجاز را بشناسیم؟

او در پاسخ به این سوال که مردم چگونه شرکت های لیزینگ مجوز  دار را از غیر لیزینگ ها تشخیص دهند بیان می کند:  اگر مردم قصد خرید لیزینگی و استفاده از خدمات شرکت لیزینگ را دارند؛ باید دقت کنند تا نام لیزینگ  یا واسپاری در عبارت عنوان یا نام  آن ها وجود داشته باشد. اما برای فهمیدن اینکه این شرکت ها لیزینگ هستند یا خیر می توانند به دو سایت بانک مرکزی در قسمت موسسات مجاز ودیگری سایت انجمن ملی لیزینگ ایران که اعضای انجمن ملی لیزینگ همان شرکت های دارای مجوز هستند مراجعه کنند. اگر نام دقیق این شرکت ها در سایت وجود داشت این ها می توانند اطمینان پیدا کنند که این شرکت ها مجاز هستند و حتما باید نام دقیق را مطابقت دهند. شماره مجوز این شرکت ها و تاریخ صدور و مهلت مجوز نیز در این سایت ها نوشته شده است. همچنین نام مدیرعامل ها نیز قید شده است. و حتی تلفن و سایت آن شرکت در این دو سایت قابل دسترسی است در نتیجه حتی اگر ابهامی هم وجود داشت می توانند با انجمن لیزینگ تماس بگیرند و سوال کنند این شرکت جز شرکت های مجاز لیزینگ هست یا خیر؟

موقعی در مورد اقداماتی که در برابر شرکت های غیر مجاز صورت گرفته است خاطر نشان می کند:«سازمان حمایت در دو سه مرحله اقداماتی انجام داد و نام شرکت هایی که مجاز به پیش فروش هستند را منتشرکرد. وزارت صمت  هم نیز چندین بار نام شرکت های مجاز فروش و واردات خودرو را اعلام کرده است. اما اینکه چه اقداماتی را علیه پیش فروش های  های غیر مجازانجام داده اند اطلاعی ندارم.»



*****

به گزارش خودروکار، با توجه به آن چه امروز بسیاری از خریداران خودرو در بازار آشفته خودرو با آن مواجه هستند بهتر است پیش از هر اقدامی برای خرید خودرو با شرایط لیزینگ حتما از مجاز بودن آن شرکت ها کسب اطمینان کنند تا مبادا اسیر شرکت های فرصت طلبی که در شرایط  فعلی از آب گل آلود ماهی می گیرند و سر مردم کلاه می گذارند شوند و شاید حتی بهتر باشد تا زمانی که شرایط بازار خودرو به ثباتی نسبی برسد دست از خرید خودرو بکشند تا در این آشفته بازار متحمل ضرر نشوند.


گزارشگر خودروکار: سپیده قاضی نژاد


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار