کد خبر: ۱۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
خودروکار بررسی می‌کند؛

لزوم شفاف‌سازی در مورد ذینفعان واردات خودرو/ چند درصد ارزهای دولتی به واردکنندگان خودرو رسید؟

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ برای روشن شدن میزان سود حاصل از محل واردات خودرو برای دولت و واردکنندگان بهتر است لیست های شفاف تری عرضه شود. حال این پرسش مطرح است که با اعلام جدیدترین لیست تخصیص ارز دولتی، چند درصد ارزهای دولتی به واردکنندگان خودرو رسیده است؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، دو روز گذشته لیست نهایی دریافت کنندگان ارز دولتی در بخش واردات خودرو منتشر شد. این لیست درست در زمانی منتشر شد که در مدت دو ماه گذشته دولت بارها اعلام کرد ارز دولتی  تخصیص داده شده به واردات خودرو چشمگیر بوده است. این در حالی است که برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که میزان ارز تخصیص داده شده و تعداد خودروهای وارداتی حتی کمتر از سال های اخیر  و حدود یک درصد بوده است.

حال این پرسش مطرح است که در لیست ارائه شده چند درصد از ارزهای دولتی به واردکنندگان خودرو تخصیص داده شده است؟

علی شکوهی - مدیر بازاریابی هلدینگ آرین موتور- در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « با نگاهی به لیست واردات خودرو از سال 87 تا پایان 96 به طور متوسط از کل خودروهای وارد شده در هر سال،  واردات خودرو سهم 5.4 درصدی را به خود اختصاص داده است».

او می افزاید:« برا این اساس در یک دوره 10 ساله حدود 10 میلیون و 976 هزار دستگاه خودرو تولید شده که در همان زمان، حدود 590 هزار و 44 دستگاه وارد شده است. از این رو این آمار موجود بیانگر این است که 5.4 درصد از کل بازار به واردات اختصاص یافته است که رقم چندان زیادی نیست».

شکوهی با اشاره به لیست منتشر شده مبنی بر میزان ارز دریافت شده از سوی واردکنندگان خودرو اظهار می کند: « بر اساس این آمار برآورد می شود، درآمد دولت از کل تولید و واردات خودرو حدود 32 درصد از محل همین 5.4 درصد بوده است. از این رو اعلام این آمارها نیازمند شفافیت بیشتری از سوی دولت و ذینفعان است».

مدیر بازاریابی هلدینگ آرین سرمایه تصریح می کند: « همواره نگاه بر گران بودن خودروهای وارداتی وجود داشته، اما آیا کسی پرسیده است که این گرانی از کجا نشأت می‌گیرد؟ و چرا ورادات خودرو درآمد بزرگی برای دولت دارد؟ باید توجه شود که واردات خودرو برای دولت درآمد زیادی دارد. چرا که اگر قرار بود خودروهای وارداتی بدون دخالت دولت وارد شوند، قطعا با رقمی بسیار کمتر در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته می‌شد».

شکوهی ادامه می دهد:« به طور مثال درآمدهای حاصل از واردات خودرو که نصیب دولت خواهد شد، شامل هزینه‌های گمرکی، عوارض گمرکی، هزینه 10 درصدی شماره گذاری خودروها، هزینه‌های نوسازی ناوگان، ردیف بودجه‌ای 10 درصدی که امسال افزوده شد. در نهایت همگی حدود 90 درصد به قیمت نهایی می‌افزاید».

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« لازم به ذکر است که در این میان نه چیزی در اختیار وارد کننده و نه در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. از این رو بهتر است که مسیر قیمت‌گذاری مشخصی تدوین شود. همچنین به نظر می‌رسد می توان با شفافیت بیشتری اینگونه لیست‌ها را منتشر کرد و در اختیار مردم قرار داد تا مشخص شود که قیمت هر خودرو چه میزان بوده و هزینه‌های افزوده شده برای واردات به کشور چه میزان بوده است». 

او ادامه می‌دهد:« به نظر می‌رسد به واسطه مسیر شفاف قیمت گذاری، هزینه‌های افزوده شده بر اساس ساختار قیمتی تعریف و مشخص شود تا مشخص شود که هر حوزه چه سودی می برد و هزینه‌های دولت و واسطه‌ها چه میزان خواهد بود».

شکوهی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امیدواری برای شفاف سازی و تعدیل ارزهای واردات خودرو در آینده  وجود دارد؟، اظهار می کند:«کل مبلغ تخصیص داده شده به واردات خودرو در این لیست 120 میلیون یورو بوده است. حال با فرض متوسط  قیمت هر خودرو وارداتی 22 هزار یورو، حدود پنج هزارو 500 دستگاه خودرو را شامل می شود».

به گفته او، این آمار در حالی منتشر می‌شود که متوسط  واردات خودرو در 10 سال اخیر نشان می دهد  550هزار دستگاه وارد شده است.

این کارشناس صنعت خودرو می افزاید:«  همین رقم نشان می‌دهد آمار واردات خودرو در این لیست، تنها 10 درصد کل واردات طی 10 سال اخیر را شامل می‌شود».

شکوهی اظهار می‌کند:« اما واردات اقلام CKD بسیار متفاوت‌تر است. چرا که اقلام عمده وارداتی از سوی گمرک نشان می‌دهد، واردات سال گذشته در بخش CBU حدود یک میلیارد و 450 میلیارد دلار بوده؛ اما در بخش CKD حدود دو میلیارد و 476 میلیارد بوده است».

مدیر بازاریابی هلدینگ آرین سرمایه می‌افزاید: «در حال حاضر حجم واردات متعلق به CKD، چندین برابر CBU است. اما CBU همواره به دلیل ویترین خوبی که داشته؛ به عنوان  ابزاری برای فشار بر اذهان جامعه استفاده شده است. از این رو عدد واردات آن بیشتر به چشم می‌آید».

به گفته شکوهی، باید بررسی شود تا این تعداد واردات چه میزان به کیفیت تولیدات داخلی و استانداردها افزوده است تا همه این عوامل  به رفع مشکلات زیست محیطی و افزایش کیفیت و استاندارد خودروها منتج شود».

به گزارش خودروکار، روز سه شنبه هفته جاری و در راستای شفافیت اطلاعاتی، بانک مرکزی در ادامه انتشار فهرست شرکت‌هایی که از ابتدای سال جاری، پس از ثبت سفارش در سامانه سازمان توسعه تجارت، ارز به نرخ رسمی دریافت کرده‌اند و نیز در راستای شفافیت اطلاعاتی، اسامی و اطلاعات مربوط به واردکنندگان خودرو را منتشر کرد.

گزارشگر خودروکار؛ نگار میرکریمی

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار