کد خبر: ۱۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
خودروکار ابعاد مختلف ترافیک تهران را بررسی می کند (1)؛

تهران سیاه چاله خودروها/ سرنوشت ترافیک تهران چه می شود؟

معابر تهران بدون افزایش مساحت آنچنانی هر روزه خودروهای بیشتری نسبت به سابق را به خود می‎بیند و گره ترافیک تهران روز به روز کورتر از دیروز می‎شود تا ترافیک سنگین به پایه ثابت خیابان‎های پایتخت تبدیل شده باشد. حال سوال اینجاست که با این افزایش روزافزون خودروها عاقبت ترافیک و پاکیزگی هوای تهران چه خواهد شد؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، سیاه چاله در ساده‎ترین تعریف، نقطه‎ای از فضا به شمار می‎رود که دارای بیشترین نیروی گرانشی بوده و این نیرو به قدری بالا است که هیچ چیزی نمی تواند از آن فرار کند و همه چیز به داخل آن کشیده می‎شود. حال با اندکی به خرج دادن آرایه تشبیه می توان تهران را به مثابه سیاه چاله‎ای دانست که جاذب خودروها است و روز به روز خودروهای بیشتری را به درون خون می‎بلعد تا به پارکینگی متحرک بدل شده باشد.

آمارها نشان می‎دهد تعداد خودروهای پلاک شده در کل کشور از مرز 20 میلیون دستگاه گذشته است و از این میان سهم تهران معادل یک پنجم یعنی 4 میلیون دستگاه خودرو است. بنابر اعلام رئیس پلیس راهور ناجا در سال گذشته قریب به یک میلیون و 800 هزار خودرو جدید در کشور شماره گذاری شده و روز به روز نیز بر این تعداد افزوده می‎شود که بالطبع تهران به خاطر مرکزیت و پایتخت بودن به عنوان بزرگترین میزبان این خودروها به شمار می‎رود.

همچنین سازمان حمل‎ونقل و ترافیک شهرداری تهران میزان ظرفیت شهر تهران را به اندازه 750 هزار وسیله اعلام کرده است و این در حالی است که روزانه بیش از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از شش برابر ظرفیت در خیابان‎های تهران در حال تردد هستند.

با بررسی آمارهای سال گذشته به خوبی ‎می‎توان بر روند فوق سریع افزایش خودروها در تهران واقف شد، چرا که در سال 84 تعداد خودروهای پلاک تهران حدود 1.5 میلیون بود اما در حال حاضر این میزان به حدود چهار میلیون خودرو رسیده است و این فقط آماری است که خودروهای پلاک تهران را شامل می شود و موتورسیکلت‌ها و دیگر خودورهای پلاک شهرستان را در بر نمی گیرد.

بی‎شک همه کارشناسان بر اینکه تعداد خودروهای تهران چند برابر ظرفیت معابر است اتفاق نظر دارند و آمار مرکز مطالعات ترافیک شهرداری تهران نیز که از اضافه شدن روزانه 1033 خودرو به معابر تهران حکایت دارد، گواهی بر وخامت اوضاع و تبدیل تمام ساعات روز به ساعات اوج ترافیک در آینده بسیار نزدیک است.

در همین راستا علیرضا اسکندری- کارشناس حوزه حمل‎و‎نقل در گفتگو با خبرنگار خودروکار می‎گوید: « تعداد چندین برابر خودروها نسبت به ظرفیت معابر تهران را می‎توان از جهات مختلف مورد موشکافی قرار دارد و اصلی‎ترین آن به سیستم حمل‎ونقل عمومی در تهران بر می‎گردد. به عنوان مثال حتی در مناظق 21 و 22 تهران هیچگونه خطوط ریلی وجود ندارد و در دیگر مناطق که از ایستگاه های مترو بر خوردارند نیز تعداد قطارها و زمان ورود قطار به ترتیب به قدری ناکافی و با تاخیر است که باعث ازدحام در قطار و روی آوردن مردم به استفاده از خودروهای شخصی می‎شود. سیستم حمل‎و‎نقل عمومی در سطح شهر تهران شامل مترو و اتوبوس‎ها باید به سمتی برود که مردم نه از روی ناچار بلکه با میل و رغبت به سمت این قبیل حمل‎ونقل‎ها بروند.»

اسکندری در ادامه می‎گوید: «سازمان حمل‎ونقل و ترافیک شهرداری تهران باید در هوشمند سازی تقاطع‎های تهران مدیریت بهتری از خود نشان دهد و در حال حاضر طبق آمار، نزدیک به 6 هزار تقاطع در تهران وجود دارد و تنها کمتر از هزار تقاطع از آنها به صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‎شوند. مدیریت و کنترل صحیح همین تقاطع‎ها تا حدود زیادی می توان در بهبود عبور و مرور خودروها تاثیرگذار باشد.»

این کارشناس حوزه حمل‎و‎نقل در ادامه به هزینه‎های پایین خودروداری در ایران اشاره می‎کند و می‎گوید: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته قیمت خودرو ارزان است و درعوض هزینه استفاده از خودرو بالاست و همین باعث می‎شود که استفاده از خودرو شخصی در این کشورها به دور از ذهن اقصادی باشد و بالابودن کیفیت حمل‎ونقل عمومی، هم میزان ترافیک را کاهش داده و هم مسئله آلودگی ناشی از حجم کثیر خودروهای در حال تردد را برطرف کرده است. اما متاسفانه تمام این موارد برخلاف وضعیت کنونی کلانشهرهای ما علی‎الخصوص تهران است و قیمت یارانه‎ای بنزین و کیفیت پایین سیستم‎ حمل‎ونقل عمومی، مردم را برآن داشته است که رو به خودروهای شخصی برای تردد در سطح شهر بیاورند.»

اسکندری با تاکید بر تبعات زیست محیطی ناشی از سیل کثیر خودروهای در حال تردد در خیابان‎های تهران می‎گوید: «بی‎شک با وضع کنونی معابر تهران، چیزی جز روزهای آلوده و تعطیلی مدارس در فصول مختلف، عاید تهران نمی‎شود و جدای از خودروهای فرسوده، روز به روز با افزایش تعداد خودروها به قافله کنونی خودروهای تک سرنشین، سلامت مردم و محیط زیست نیز بیش از همیشه تهدید می‎شود.»

این کارشناس در پایان با تاکید بر اتخاذ تصمیمات و مدیریتِ اصلاحی برای کنترل معضل کنونی شهر تهران می‎گوید: «باید اولویت نخست مراکز و نهادهای مرتبط با حمل‎و‎نقل عمومی، بهبود و توسعه این ناوگان‎ها باشد تا استفاده راحت مردم از حمل‎و‎نقل ارزان و پاک‏‎تر رواج پیدا کند و نباید از بحث آموزش و فرهنگ‎سازی در مدارس در ارتباط با فواید استفاده از حمل‎و‎نقل عمومی و مضررات خودروهای تک سرنشین غافل ماند تا بلکه در سالیان پیش رو به معضل ترافیک سنگین در معابر و آلودگی هوا تهران پایان داده شود.»


خبرنگار خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار