خودروکار گزارش می دهد؛
طرح ترافیک جدید، مشوق تردد موتورسیکلت های آلاینده
اجرای طرح ترافیک جدید از سوی شهرداری تهران جدای از کاهش ترافیک خودروها در محدوده طرح، طبیعتا روی آوردن مردم به استفاده از موتورسیکلتهایی را در پی دارد که از عوامل اصلی آلودگی شهر به شمار میروند؛ وسایل نقلیهای که برای رفتوآمد در محدوده طرح بسیار مقرون به صرفهترند و میتوانند انتخاب مردم در قبال کاهش سهمیهها و افزایش تعرفههای طرح ترافیک باشند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طرح ترافیک جدید پس از وقفه ای یک و نیم ماه از 15 اردیبهشت ماه کلید خورد و حال دومین هفته از اجرای آزمایشی خود را پشت سر میگذارد. طرح جدید با محدودیت هایی همچون افزایش نرخ تعرفهها و کاهش سهمیهها همراه است و دیگر بههیچوجه امکان فروش سالیانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز براساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه میشود تا بنا به اعلام شهرداری تهران گامی مهم در جهت کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هوای تهران برداشته شده باشد.
طرح ترافیک جدید که درحال سپری کردن اجرای آزمایشی خود به سر میبرد کارشناسان بسیاری بر مزایا و معایب آن تاکید کردهاند. اجرای این طرح به صورت مستقیم بر افزایش نرخ سفرهای آژانسهای مسافربری و روی آوردن مردم به رفتوآمد در مناطق طرح از طریق ارزانترین روشهای ممکن، تاثیرگذار است. این امر میتواند مروج و مشوق استفاده از موتورسیکلتهایی باشد که بخش عمده آنها کاربراتوری هستند و از عوامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران به شمار میروند.
یکی از تبعات مستقیم اجرای قانون جدید طرح ترافیک روی آوردن بیشتر مردم به استفاده از موتورسیکلت است. نمودی کوچک از آن را نیز می توان در اعتراض اقشار مختلف همچون هنرمندان به کاهش سهمیهها و روی آوردن آنها به استفاده از موتورسیکلتها نظاره کرد.
طبق آمار، 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت شمارهگذاری شده در تهران وجود دارد که حدود یک میلیون دستگاه از آنها همزمان در خیابانهای شهر درحال تردد هستند و روزانه 380 تن آلاینده به هوای تهران می فرستند.
معضل روی آوردن مردم به استفاده از موتورسیکلتها چه از نوع شخصی و چه از نوع سفر با مسافرکشان موتورسیکلتسوار، نسبت به دیگر تبعات اجرای طرح ترافیک جدید خطرات بیشتری برای شهروندان در پی دارد چرا که آلودگی موتورسیکلتهای آلاینده به مشکل آلودگی هوای پایتخت دامن می زند.
بدین ترتیب طرح ترافیک می تواند آب سردی بر پیکر تمهیداتی همچون استانداردهای اجباری 25 گانه و توقف تولید موتورسیکلتهای فاقد استاندارد یورو 4 برای کاهش حجم آلایندگی ناشی از موتورسیکتها در پایتخت باشد.
حال در همین راستا ژما جواهریپور- دبیر قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر مفید بودن طرح ترافیک جدید به خبرنگار خودروکار می گوید: « طرح ترافیک جدید که از سوی شورای شهر به تصویب رسیده است از نظر کلیات طرح خوبی است و اینکه همه اقشار را در واگذاری طرح یکسان دیده و بر معاینه فنی خودروها تاکید ورزیده شده است از نقاط مثبت طرح به شمار میآید. اینکه مردم به تردد در مرکز شهر نیاز دارند بدیهی است و از سویی نیز اجرای چنین طرحی نیز معقولانه و به جا به نظر میآید. باید بحث حملونقل مقدمتر از بحث طرح ترافیک مورد برسی و توجه قرار گیرد چرا که در کنار اجرای طرح و محدودسازی تردد خودروهای شخصی در ناحیه مرکزی و پر ازدحام تهران، بهترین راهکار موجود برای رفاه مردم در عبور و مرور در ناحیه طرح ترافیک تقویت و گسترس سیستم حملونقل عمومی شامل مترو و اتوبوسهای عمومی است که رسیدن آن به حد اعلی می تواند حتی نیاز مردم به استفاده از خودرو شخصی برای تردد در مرکز شهر را به حداقل برساند و حتی دیگر نیاز آنچنانی به خرید مجوز عبور و مرور نباشد. »
دبیر قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه اظهار میکند: «بحث موتورسیکلتهای آلاینده در چند سال اخیر به جد مطرح شده است. هر چند سال گذشته اجرای طرح ترافیک برای موتورسیکلتها نیز الزامآور شد و بنا بر ثبت نام موتورسیکلتسواران در سامانهای مختص طرح ترافیک گذاشته شد، اما وجود موتورسیکلت های آلاینده فراوان در سطح شهر متاسفانه به دلیل عدم وجود قوانین سختگیرانه و بازدارنده به معضل کنونی هوای تهران تبدیل شده است، من خوشبینم و معتقدم که شورای شهر تهران پیرو مطرح شدن قوانین سختگیرانه در قبال موتورسیکلتها در سال گذشته، بی شک در قبال کنترل عبور و مرور موتورسیکلتها متناسب با طرح ترافیک جدید به زودی مصوبات جدیدی را البته با ضمانت اجرایی بالاتر به تصویب خواهد رساند و نباید از این نکته قافل شویم که طرح ترافیک جدید در مرحله اجرای آزمایشی است و مطمئنا تلاش بر رفع نواقص و کارآیی هر چه بهتر این طرح صورت خواهد گرفت. »
جواهری پور در پایان با تاکید بر لزوم گسترش و توسعه حملونقل عمومی اظهار می کند: «میزان استفاده از موتورسیکلتها رابطه عکس با توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی دارد و هر چه برای مردم امکان رفتوآمد از طریق حملونقل عمومی سهلتر باشد بالتبع با روی کار آمدن قوانین سختگیرانه تر در قبال موتورسیکلتها، میزان تردد موتورسیکلتها به حداقل خواهد رسید. »
خبرنگار خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/