نکته فنی 22 اردیبهشت ماه خودروکار؛
جنس سپر خودرو از چیست؟
سپر خودروها قطعهای برای حفاظت از قسمت جلو و عقب بدنه خودرو است و معمولا در صورت برخورد تا یک سرعت معین در صورت تصادف آسیبی به آنها نمیرسد. جنس این قسمت از چیست؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، سپر خودروها نقش محافظتی دارند، از جنسهای مختلفی ساخته شده اند. نخستین سپرهایی که برای خودروها ساخته میشدند فلزی بودند. این سپرها دارای استحکام بسیار زیادی بودند نکات منفی هم داشتند. یکی از این نکات وزن بسیار زیاد آن است و نکته دیگر این که این سپرها ضربه را به خوبی مهار نمیکنند و به سایر قسمتها از جمله اتاق خودرو منتقل میکنند.
همچنین خودروهای دیگر در صورت تصادف با خودروهای سپر فلزی آسیب بسیار زیادی میبینند و ترمیم آنها هم کار بسیار سختی بود.
با پیشرفت تکنولوژی مواد پلاستیکی جایگزین فلزها شد و از کامپوزیتهای مختلف ساخته میشود.
در حال حاضر سپرها از ترکیبی از مواد پلاستیکی، فلزی و فیبر کربن مقاوم ساخته میشوند که به صورت جدا از بدنه یا متصل به بدنه و یکپارچه طراحی میشوند.
جنس آنها از دو نوع پایه پلیمری (PMC) و پایه فلزی (MMC) تشکیل میشود. در خودروهای شهری بیشتر از جنس پلاستیک برای سپرها استفاده میشوند اما برخی خودروهای شاسی بلند که دارای ویژگیهای آفرود هستند از جنس فلز برخوردار هستند.
گفتنی است که سپرها علاوه بر استحکام باید دارای ویژگیهای آیرودینامیکی نیز باشد.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/