نکته فنی 21 اردیبهشت ماه خودروکار؛
تفاوت میان پیشرانههای OHV و DOHC چیست؟
پیشرانههای بسیار متنوعی تا کنون ساخته شدهاند که از نظر آرایش دارای دو نوع رایج OHV و DOHC هستند که تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پیشرانه خودرو مانند قلب تپنده آن است که از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر کار میکنند. پیشرانهها از نظر طراحی و آرایش به چهار دسته تقسیم میشوند: OHV، OHC، SOHC و DOHC.
در میان این چهار نوع، OHV در خودروهای قدیمی و امروزه نیز DOHC در میان خودروهای مدرن بسیار محبوب هستند.
OHVOHV مخفف کلمه Over Head Valve است که یعنی در این پیشرانه، پیستونها در بالای سیلندر قرار دارند و میل سوپاپها در درون بلوک سیلندر قرار دارند. به این پیشرانهها "پوشراد" هم گفته میشود که بیشتر در میان خودروهای آمریکایی محبوب هستند.
بزرگ ترین ایراد این پیشرانهها دشواری کنترل زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها در این خودروها است. همچنین در این پیشرانهها نمیتوان در هر سیلندر بیش از دو سوپاپ نصب کرد و دارای یک میل سوپاپ هستند.
از مزایای آن میتوان به هزینه کم ساخت، عمر زیاد و همچنین ابعاد کوچکتر این پیشرانهها اشاره کرد.
DOHCDOHC معادل کلمه Dual Over Head Cam است که به آن ها Twin Cam هم گفته میشود. اکثر خودروهای جدید از این سیستم آرایش پیشرانه بهره میبرند.
این پیشرانهها، به ازای هر سیلندر دارای 4 سوپاپ و میل سوپاپ هستند.
یکی از مزیتهای این آرایش پیشرانه بزرگ تر بودن اندازه سوپاپ ها نسبت به OHV است و همین امر باعث میشود تا اکسیژن به میزان بیشتری وارد بشود و به اصطلاح دارای تنفس بهتری باشند. تنفس بهتر به معنای اسب بخار بیشتر است.
همچنین سیستمهایی مانند VVT، VVL و پاشش مستقیم سوخت هم بر روی این پیشرانهها استفاده میشوند.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/