نکته فنی 12 اردیبهشت ماه خودروکار؛
ترمز دیسکی خنک شونده چیست؟
ترمز دیسکی خنک شونده از جریان هوا برای خنک کردن کردن مکانیزم خود استفاده میکند و یکی از مزایای این امر، سرعت عمل آن است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، ترمزهای دیسکی خنک شونده به کمک جریان هوا خنک میشوند. این سیستمها به راحتی بعد از ترمز گیری و در صورت حرکت خودرو، می توانند کمی از گرمای خود را با مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف آن ها تعبیه شده است، از دست بدهند و از گرمای دیسک و کالیپر ترمز بکاهند.
این عمل باعث به خودرو این قابلیت را میدهد که فواصل بیشتری را بدون نیاز به توقف برای خنک شدن دیسک ترمز، طی نماید .
این نوع از دیسکها دارای چندین مدل است.
برخی از مدلها شیار دا رهستند و برخی دیگر دارای سوراخ هایی برای خنک کنندگی است.
جنس این نوع دیسکها از آلیاژهای متفاتی ساخته میشوند که شامل فولاد آلیاژی، دیسکهای سرامیکی، دیسکهای فیبر کربنی و انواع مختلف دیگر است.
برای برخی از انواع ترمزهای دیسکی خنک شونده با هوا، یک سیستم داخلی تهویه تعبیه شده است که در این صورت نیازی به ساخت دیسکهای ترمز با شکلها و طرحهای خاص نیست. سیستم تهویه به طور موثری موجب کاهش گرمای سیستم ترمز میشود.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/