یادداشت/
آقای وزیر، به بخش خصوصی اجازه تنفس بدهید/ صنعت خودرو چیزی بیش از نمایشگاه می خواهد
امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکباره تصمیم گرفت خبری غافلگیرکننده منتشر کند تا خدایی نکرده خلاف سنت یکسال گذشته حرکت نکرده باشد و اقدامی را با مشورت کارشناسان انجام ندهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، امروز خبری منتشر شد مبنی براینکه وزارت صنعت تصمیم گرفته نمایشگاه خودرو تهران را در اردیبهشت ماه و آن هم در محل نمایشگاه های دائمی تهران یعنی یکی از مراکز پر ترافیک تهران برگزار کند. نمایشگاهی که مشخص نیست براساس کدام ایده، یک شبه دوباره تصمیم گرفته تا در دل وزارت صنعت متولد شود. چند نکته در این باب قابل بررسی است که به نظر می رسد، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیشتر ازهمه باید مسوول پاسخگویی به آنها باشد البته اگر به شیوه چند ماه اخیر دولت، چشم بر رسانه ها و انتقادات بسته نباشد.
نکته نخست؛ گفته می شود که این نمایشگاه پس از چندین سال وقفه قرار است برگزار شود. خبری که از همین ابتدا قابل تکذیب است چرا که نمایشگاه خودرو تهران، با متولی بخش خصوصی اش در آذر ماه سال 95 برگزار شد و در آذر ماه سال 96 دومین سال خود را پشت سر گذاشت و نکته مهمتر در این میان این است که دومین نمایشگاه خودرو تهران در شهر آفتاب، با حضور منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و رییس هیأت عامل ایدرو افتتاح شد. پس چگونه می شود چنین ادعایی را درست خواند که این نمایشگاه پس از چند سال وقفه مجددا برگزار می شود؟ یا آقای معظمی، معاون وزیر صنعت محسوب نمی شوند یا شهر آفتاب بخشی از تهران نیست.
نکته دوم؛ دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی، از همان ابتدا شعار حمایت از بخش خصوصی سر داده اما کارنامه این دولت به ویژه در بخش صنعت نشان می دهد، سیاست ها همیشه به گونه ای چیده شده که نه تنها نفس بخش خصوصی بازتر نشده بلکه دستگاه های دولتی تا آنجا که توانسته اند، نفس این بخش را به شماره انداخته اند. آخرین نمونه هم همین برگزاری نمایشگاه خودرو تهران. در حالیکه بخش خصوصی جدا از انتقادات کوچک وارده، در حد یک نمایشگاه بین المللی توانست اقدام به برگزاری کند، اما دولتی ها همین را هم نادیده گرفته و امروز می خواهند کاری را از دست بخش خصوصی بگیرند که خودشان 12 سال از انجامش بازماندند.
نکته سوم؛ برهیچ کس پوشیده نیست که ترافیک بزرگترین مشکل پایتخت است. ترافیکی که برای حل آن، سالها پیش مقرر شد نمایشگاه های پرطرفدار از اتوبان چمران به شهرآفتاب کوچ کنند. حالا شهرداری تهران بر چه اساس و ضابطه ای به چنین نمایشگاه پرطرفداری، آن هم در اوج ساعت ترافیک یعنی 6 عصر، مجوز برگزاری داده؟ در حالیکه بخش خصوصی نتوانست چنین امتیازی را از شهرداری بگیرد؟
نکته آخر؛ صنعت خودروی ایران به دلیل سیاست های نادرست دولتی مبنی بر عدم توانایی در کنترل بازار ارز، محدودیت های واردات خودرو، عدم توانایی برای خصوصی سازی این صنعت و وجود بازاری غیر رقابتی از مشکلات زیادی رنج می برد که اگر قرار باشد درباره هر یک بنویسیم به مدت ها زمان نیاز دارد. بنابراین بهتر است وزارت صنعت به جای ورود به موضوعاتی که ضرورتی ندارد، به برنامه ریزی های کلان تر و مهمتر فکر کند.
عسل داداشلو- سردبیر
انتهای پیام/