کد خبر: ۱۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
خودروکار بررسی کرد؛

مقایسه سدان‌های لوکس/ ب ام و 328 و لکسس IS 250

هنگامی که بحث خودروهای لوکس در میان است، انتخاب‌ کمی سخت می‌شود به این دلیل که همه خودروسازان بهترین خودشان را در خودروهای لوکس خود ارائه می‌دهند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، ژاپنی‌ها در ساخت خودروهای بی نقص شهرت دارند و آلمانی‌ها در ساخت خودروهایی با مشخصات فنی و عملکرد بسیار خوب. هنگامی که خودروهای این دو کشور در برابر هم قرار می‌گیرند، انتخاب میان یکی از این دو بسیار سخت می‌شود.

این مثال درباره دو سدان خوش تراش ب ام و 328 و لکسس IS 250 نیز دقیقا صدق می‌کند. این دو سدان لوکس در بازار ایران قیمتی تقریبا مشابه یکدیگر دارند، اما کدام یک را می‌توان بهتر از دیگری دانست؟

لکسس IS 250
نسل سال 2014 لکسس IS 250 با ظاهری کاملا جدید و کمی ساختار شکن وارد بازار شد. همواره این سری یکی از پرطرفدارهای لکسس مخصوصا در میان قشر جوان و میانسال بوده است.

طراحی بدنه این خودرو عاری از نقص است اگرچه به نوعی یک طراحی صفر و یک محسوب می‌شود. یعنی یا می‌توان طراحی خودرو را عاشقانه دوست داشت و یا کاملا دوست نداشت. چراغ‌های روشنایی در روز لکسس به شکلی کاملا متفاوت از سایر برندها و مانند سایر اعضای خانواده‌اش به صورت جدا از چراغ جلو قرار گرفته است. همچنین خطوط شکسته آوانگارد بدنه این خودرو، ظاهری خشن و تاثیر گذار به آن می‌دهد.

چراغ‌های عقب این خودرو هم که به نوعی بخش جذاب طراحی آن است که به زیبایی طراحی و ساخته شده است. با داشتن این خودرو می‌توان از سوار شدن یک خودرو خاص کاملا مطمئن باشید. به طوری که حتی در شب بدون هیچ چراغی در جاده می‌توان تشخیص داد که یک لکسس در حال عبور از کنار شما است.

طراحی اتاق این خودرو کاملا منسجم است و با نشستن درآن حس می‌کنید در یک فضای زیبا و لوکس قرار دارید. لکسس در نسل جدید با اضافه کردن 7 سانتی متر به طول خودرو و 6 سانتی متر به فاصله دو محور، فضای زیادتری در اختیار سرنشینان قرار داده است. در طراحی کنسول و همچنین ساعت آنالوگ اصالت لکسس رعایت شده و تمامی عناصر در دسترس شما هستند. جنس چرم صندلی‌ها، بوی مطبوع درون خودرو و طراحی فرمان همگی شما را وادار به تحسین می‌کند.

لکسس IS 250 دارای یک پیشرانه 2.5 لیتری شش سیلندر اسن که حداکثر قدرتی معادل 207 اسب بخار و گشتاور 249 نیوتون.متر تولید می‌کند و با داشتن یک جعبه دنده 6 سرعت خودکار شتاب 0 تا 100 معادل 8 ثانیه دارد.

مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی معادل 6.5 لیتر در هر 10 کیلومتر است که رقمی قابل قبول است.

همچنین استاندارد آلایندگی این خودرو "یورو 5" است.

از جمله امکانات این سامورایی خشن می توان به فرمان تلسکوپی - آینه‌ها با قابلیت تنظیم در دنده عقب و تاشوندگی برقی - پرده شیشه عقب - سنسور باران - چراغ‌های زنون در جلو مجهز به تنظیم خودکار - چراغ‌های LED مخصوص روز - سیستم شستشوی چراغ‌ها - سقف پانوراما - رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی - سیستم TPMS برای نشان دادن فشار باد لاستیک‌ها - انتخاب نوع رانندگی به سه حالت اکو، نرمال و اسپرت - سیستم‌های پایداری VSC - کنترل لغزش خودرو TRC - سیستم مدیریت کنترل پویا خودرو VDIM - سیستم کمکی در سربالایی HAC - کروز کنترل - سیستم هوشمند استارت و ورود به خودرو - سنسور پارک - کلید کارت هوشمند - آینه میانی الکتروکرومیک - سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو - صندلی برقی در 8 حالت اشاره کرد.












ب ام و 328
سری 3 ب ام و یکی از اصیل‌ترین تولیدات این شرکت است و از سال 1975 به نوعی مانند یک سمبل محسوب می‌شود. اگر قصد داشته باشیم ب ام و را به کسی معرفی کنیم، بهتر است ابتدا سری 3 را به او نشان دهیم.

طراحی نسل جدید این خودرو که با کد "F 30" شناخته می‌شود، از همه نظر بهبود یافته‌تر و زیبا تر از نسل قبل است. طراحی چراغ‌های جلو مثل همیشه اصالت خود را در عیب زیبایی حفظ کرده است. طراحی بدنه هم بر اساس همان اصالت همیشگی، پیچیدگی زیادی ندارد اما با یک نگاه تصویر یک سدان خشن و با وقار را رو به روی خود می‌بینید. به نسبت دیگر محصولات آلمانی در این سگمنت مانند آئودی و مرسدس بنز، واضح است که سری 3 ب ام و جوان پسند‌تر است.

اتاق این خودرو زیاد تغییری نداشته است. این همان مساله‌ای است که در این چندین سال اخیر مورد انتقاد بوده است و کارشناسان معتقدند که طراحی اتاق این شرکت تکراری شده است. اما، حتی با وجود تکراری بودن هیچ ایرادی به آن نمی‌توان گرفت. این خودرو در عین سادگی، تمامی امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین خطوط شکسته روی داشبود و کنسول مرکزی حس اسپرت بودن بیشتری را منتقل می‌کند.

از نظر فنی، این خودرو نسبت به رقیب ژاپنی و به طور کل نسبت به تمامی رقبای هم رده، یک سر و گردن بالاتر است. زیر کاپوت این آلمانی زیبا، یک پیشرانه 2 لیتری TwinPower توربو چهار سیلندر قرار دارد که دارای 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون.متر گشتاور است. این خودرو با جعبه دنده 8 سرعت اتوماتیک شتاب 0 تا 100 خیره کننده‌ای برابر 6.1 ثانیه دارد.

این در حالی است که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر، تنها برابر 6.3 لیتر است که کمتر از لکسس محسوب می‌شود. همچنین این خودرو دارای استاندارد آلایندگی "یورو 5" است.

از جمله امکانات این خودرو: سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 - سیستم RDS - ورودی iPod و USB - سیستم رادیوی HD - بلوتوث - سیستم iDrive با صفحه نمایش 6.5 اینچی - تغییر سیستم رانندگی به Eco Pro، Comfort و Sport - گیربکس 8 سرعته Steptronic مجهز به سیستم ATC - سیستم نشان دهنده باد لاستیک ها - تنظیم صندلی های جلو در 8 جهت - روکش چرمی صندلی ها و فرمان - کروز کنترل - گرمکن صندلی - سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو - خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب - آینه الکتروکرومیک - تاشوندگی آینه های جانبی به صورت خودکار - سیستم Dynamic Cruise Control - روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها (سنسور نور) - سنسور باران - سیستم محافظتی HPS.













نتیجه گیری
در بی نقص بودن این دو سدان لوکس هیچ شکی نیست اما اگر کسی به دنبال خودنمایی و تجمل‌گرایی بیشتر باشد، لکسس می‌تواند برای او گزینه بهتری باشد.

اما چیزی که تمامی رقبای هم رده ب ام و سری 3 را می‌ترساند، عملکرد این خودرو است. از نظر قدرت و فنی، ب ام و یک سر و گردن از سایر خودروها در این سگمنت بهتر است و همچنین هندلینگ این خودرو را در هیچ مدل دیگری نمی‌توان یافت.

قیمت
لکسس IS 250 در بازار ایران قیمتی بین 320 تا 445 میلیون تومان و ب ام و 328 قیمتی بین 360 تا 440 میلیون تومان دارد.



خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار