نکته فنی 21 اسفند ماه «خودروکار»؛
کمربند ایمنی «محدود کننده نیرو» چگونه عمل میکند؟
کمبربند ایمنی نقش یک منجی را برای سرنشینان در تصادف دارد که البته تا چندین سال قبل کسی آن را جدی نمیگرفت. اکنون با پیشرفت فناوری، سیستمهای جدیدی برای کارکرد بهینه کمربند ایمنی ساخته شده است.
به گزارش حبرنگار خودروکار، پیشرفت تکنولوژی باعث ورود تکنولوژیهای گوناگون برای ساخت قسمتهای مختلف خودرو شده است و کمربند ایمنی هم از این قاعده مستثنا نیست. همانطور که گفته شد سیستم پیش کشنده یکی از تکنولوژیهایی است که موجب آسیب دیدگی کمتر در سرنشینان در تصادفات میشود.
اما یکی دیگر از سیستمهای بسیار موثر که در تصادفات از آسیب دیدن سرنشینان جلوگیری میکند، سیستم کمربند ایمنی محدود کننده نیرو است.
سیستم محدود کننده نیرو مانع از قفل شدن کمربند هنگام بروز تصادفات میشود. اغلب کمربندهای ایمنی هنگام بروز تصادف قفل میشوند تا از حرکت سرنشینان به سمت جلو خودداری کنند و در واقع اینرسی(نیروی لَختی) را مهار میکنند. اما این قفل شدن خود میتواند موجب آسیب رسیدن به نواحی مانند قفسه سینه و قسمتهای داخلی شود.
در این سیستم کمربند ایمنی لحظهای قفل نمیشود و بر اساس میزان فشاری که به آن وارد میشود نیروی بازدارنده بیشتری را اعمال میکند تا سرنشین به سمت جلو نرود.
هنگام تصادف، سیستم محدود کننده نیرو که در قرقره کمربند ایمنی نصب شده است، از حرکت کمربند جلوگیری میکند اما نه به طوری که آن را قفل کند. این سیستم کمی به کمربند برای حرکت آزادی عمل میدهد اما نه به طوری که امنیت سرنشین به خطر بیافتد.
قفل شدن لحظهای کمربند ایمنی مانند این است که بدن شما سرعتی معین با یک جسم سخت مانند دیوار برخورد میکند که این سیستم با جلوگیری از قفل شدن آنی، نیروی وارد شده بر بدن را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.
این مقاومت در حدی نیست که مانع از حرکت کمربند شود اما در عین حال آنقدر هم کم نیست که کمربند بتواند آزادانه به جلو برود.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/