کد خبر: ۱۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
«خودروکار» بررسی کرد؛

آشنایی با دو شاسی بلند‌ محبوب ایران/ «چری تیگو 5» بخریم یا «سانگ یانگ تیولی

شاسی بلند‌های نسبتا زیادی در بازار خودرو ایران وجود دارند که در این میان تعداد انگشت شماری از آن‌ها هستند که نامشان بر سر زبان ها است. «تیگو 5» و «تیولی» دو مدل از این شاسی بلندهای مجبوب انگشت شمار هستند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، دو شرکت خودروسازی چری و سانگ یانگ به تازگی و با ارائه مدل‌های جدید خود توانستند بازار بسیار خوبی برای خود در ایران مهیا کنند. مدل تیگو 5 از چری و مدل تیوولی از سانگ یانگ به نوعی برگ برنده این دو شرکت در ایران محسوب می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند.

چری تیگو 5
تیگو نامی است که مختص کراس اوورهای چری است که اولین بار این کلاس را با مدل "X33" در ایران معرفی کرد که با فروش نسبتا خوبی هم مواجه شد. اما مدل "تیگو5" که در بازار ایران وجود دارد یکی از محصولات موفق و تقریبا لوکس این شرکت است.

غیر قابل انگار است که چری در طراحی محصولاتش از خودروهای دیگر الهام می‌گیرد و تیگو 5 هم از این قاعده مستثنا نیست. طراحان چری سعی کردند تا این خودرو ترکیبی از تویوتا فورچونر 2008 و رنج روور (در قسمت جلو پنجره و چراغ‌ها) داشته باشد. طراحی بدنه پیچیدگی خاصی ندارد اما در کل ظاهر این خودرو می‌تواند خریدار را ترقیب به خرید آن کند.

اتاق این خودرو هم به نوعی شگفتی آفرین است. طراحی داخلی این خودرو شباهت زیادی به شاسی بلندهای به روز در دنیا پیدا کرده است و چیزهایی مانند طراحی به روز صفحه نمایش، صفحه کیلومتر و چیزهایی از این قبیل، حس خوبی به راننده منتقل می‌کند.

این کراس اوور دارای یک پیشرانه 2 لیتری تنقس طبیعی است که در دور موتور 5700، حداکثر قدرتی معادل 136 اسب بخار تولید می‌کند که در حقیقت نیروی زیادی برای یک کراس اوور محسوب نمی‌شود. حداکثر گشتاور این خودرو در 4500 دور در دقیقه، چیزی معادل 182 نیوتون متر است. این خودرو شتاب صفر تا صد را در 13 ثانیه می‌پیماید.

نیروی پیشرانه تیگو توسط یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، به این معنا که این خودرو دو دیفرانسیل نیست.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.






سانگ یانگ تیولی
سانگ یانگ شرکتی است که ایران آن را با مدل "موسو" برای اولین بار شناخت. این شرکت کره‌ای نسل جدید تیولی را وارد بازار کرده است که دارای قیمتی زیر 200 میلیون است و ویژگی‌های این خودرو موجب شد تا با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه شود.

تیولی در کلاس خودروهای کراس اوور قرار دارد و از نظر ظاهری در میان رقیب‌های خود، دارای حرفی برای گفتن است. ظاهر این خودرو کاملا به روز است و این را برش‌های زیبای بدنه و چراغ‌های LED بیان کننده این موضوع هستند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این خودرو نمای آن از نیم رخ است. خطوط به کار رفته در بدنه آن را تبدیل به یک کراس اوور جذاب می‌کند. دو برجستگی که یکی از جلو و یکی از عقب به انتهای خودرو ختم می‌شود، یکی از نقاط قوت طراحی این خودرو است.

هنگامی که در داخل این خودرو می‌نشینیم، کیفیت مواد به کار رفته و طراحی داخلی کاملا می‌تواند شما را راضی نگه دارد. رعایت ارگونومی در طراحی بدنه، خطوط زیبا، رنگ چرم صندلی‌ها، داشبورد و کنسول خوش فرم از جمله ویژگی‌های این رقیب سرسخت کره‌ای است.

قلب تپنده این خودرو 1.6 لیتر حجم دارد و دارای حداکثر توان 124 اسب بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتون متر است. این قدرت توسط یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعت تیپ تروتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد تیولی 12 ثانیه در کاتالوک ذکر شده است.

این خودرو از نظر استاندارد NVH یکی از بهترین‌ها در میان رقبا است به این معنا که این خودرو کمترین میزان صدا و لرزش را به درون اتاق منتقل می‌کند.

اما از نظر مصرف سوخت تیولی دارای استاندارد یورو 6 است و به صورت ترکیبی تنها 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که به نسبت وزن این خودرو عدد نسبتا خوبی است.

نتیجه گیری
با وجود کراس اوور بودن هر دوی خودرو "تیولی" و "تیگو 5" اختلاف قیمت این دو خودرو تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد و آن هم به دلیل اختلاف در کیفیت و امکانات موجود در این خودروها است.
سانگ یانگ تیولی با قیمتی بین 130 تا 160 میلیون در بازار وجود دارد اما این در حالی است که محوده قیمتی چری تیگو 5 بین 95 تا 105 میلیون است.

اگر کسی بودجه‌ای بالای 130 میلیون داشته باشد قطعا سانگ یانگ تیولی یکی از گرینه‌ای احتمالی او خواهد بود اما اگر این بودجه کمتر از 130 میلیون باشد، قطعا چری تیگو 5 یکی از خودروهایی است که در میان رقبا خودنمایی خواهد کرد.





خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار