به گزارش خودروکار؛ قدرت ایران در مذاکرات صنعتی و سیاسی از همان ابتدای کار با تغییر نام برند ویلیز به شهباز به اثبات رسید و این شرکت در سال ۱۳۳۸ رسما کار تولید جیپ ویلیز (شهباز) را آغاز کرد. تاریخ پر فراز و نشیب این شرکت نقاط عطف بسیاری را تجربه کرد که از مهمترین آن ها می توان به همکاری با شرکت جنرال موتورز آمریکا و تولید دومین مدل پیشرفته کدیلاک در آن دوران، یعنی مدل سویل و اشاره کرد که غیر از آمریکا تنها در ایران به تولید رسید. البته همکاری تنگاتنگ با رنو و نیسان را نیز نباید از یاد برد چرا که به تولید محصولات برتری چون نیسان ماکسیما، تیانا، قشقایی و رنو کولئوس نسل اول انجامید.
۱۳۳۵: تاسیس شرکت بازرگانی جیپ
۱۳۳۸: آغاز تولید جیپ شهباز (ویلیز) و سیمرغ (گلادیاتور)
۱۳۴۶: آغاز تولید آریا و شاهین (رمبلر) و جیپ آهو (واگونییر)
۱۳۵۲: آغاز همکاری با شرکت جنرال موتورز آمریکا و تغییر لوگو و نام به "جنرال موتورز ایران”
۱۳۵۳: آغاز تولید شورولت ایران ۲۸۰۰ (اوپل کومودور)
۱۳۵۵: آغاز تولید شورولت ایران (شورولت نووا) و بیوئیک ایران (بیوئیک اسکای لارک)
۱۳۵۶: آغاز تولید کدیلاک ایران (کدیلاک سِویل) و شورولت وانت (شورولت C/K)
۱۳۵۹: تغییر لوگو و نام به "شرکت خودروسازی ایران” و سپس "پارس خودرو” – آغاز همکاری با ماهیندرا و تولید جیپ توسن (ماهیندرا جیپ CJ-3B)
۱۳۶۲: آغاز همکاری با سانتانا اسپانیا و تولید لندروور سانتانا
۱۳۶۵: آغاز همکاری با نیسان موتورز و تولید سری و مدل های مختلف نیسان پاترول در سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹
۱۳۶۷: تغییر لوگو به لوگو امروزی
۱۳۶۹: آغاز همکاری با میتسوبیشی و تولید جیپ صحرا و تغییر لوگو
۱۳۷۸: آغاز تولید سپند ۲
۱۳۷۹: فروش ۵۱ درصد سهام به سایپا و پیوستن به زیرمجموعه های گروه صنعتی سایپا – آغاز تولید پراید GTX و سایپا ۱۴۱
۱۳۸۰: تولید PK به همراه رنج جدید محصولات نیسان چون سافاری Z24، ماکسیما و پیکاپ
۱۳۸۵: آغاز تولید تندر ۹۰ (داچیا لوگان/L90)
۱۳۸۶: آغاز تولید رنو مگان ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰
۱۳۸۹: آغاز تولید نیسان تیانا
۱۳۹۰: آغاز تولید نیسان قشقایی و رنو کولئوس
۱۳۹۳: آغاز همکاری با برلیانس چین و تولید دو سری H200 و H300/آغاز تولید رنو ساندرو پس از رفع تحریم ها
۱۳۹۴: آغاز تولید رنو ساندرو استپپ وِی
پارس خودرو در حال حال حاضر با شرکت های رنو، برلیانس، جیمبی و دانگ فنگ قرارداد مشترک تولید دارد و در تاریخ پر فراز و نشیب خود خودروهای مطرح بسیار زیادی را به بازار کشور معرفی کرده است. نقطه درخشان دیگر کارنامه پارس خودرو، انتخاب پیاپی به عنوان یکی از با کیفیت ترین خودروسازان کشور است که شهرت تولیدات با کیفیت آن همچنان میان مزدم زبان زد است. هرچند بهبود روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده موضوعی غیر ممکن است اما درصورت ممکن شدن این مهم، پارس خودرو بدون شک گزینه اول انتخاب خودروسازان آمریکایی به عنوان مناسب ترین شریک تجاری خواهد بود.
گردآورنده؛ مصطفی انیسی
انتهای پیام/