استفاده از سیاست های هند در اسقاط خودروهای فرسوده
دولت هند برنامه های ویژه ای برای تسهیل روند اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته است. با اجرای این برنامه ها میزان انتشار گازهای آلاینده به میزان ۲۵ درصد کاهش می یابد و سالانه ۳ میلیارد لیتر از مصرف سوخت این کشور کاسته می شود.
به گزارش خودروکار، سال گذشته کمیته ای در کشور هند با هدف تسریع در روند خروج خودروهای فرسوده تشکیل شد. طی اعلامیه ای افرادی از وزارتخانه های امور مالی، محیط زیست، فولاد، صنایع سنگین، راه و وزارت خارجه را به عنوان اعضا این کمیته منصوب شدند.
کاهش آلایندگی با خروج خودروهای با میانگین سن ۱۵ سال
بر اساس تصمیم های گرفته شده در این کمیته بنا بر این شد که برای خروج خودروهای فرسوده تجاری که عمری بیش از ۱۵ سال دارند، مشوق های اسقاطی در نظر گرفته شود.
بر اساس برآوردهای دولت هند به موجب اعمال این سیاست اسقاطی جایگزینی چندین میلیون خودرو با استاندارد آلایندگی نوین با خودروهای فرسوده محقق شد. در نهایت انتظار می رود اجرای سیاست های این کمیته، به کاهش گازهای آلاینده در کلان شهرهای هند منجر شود.
تخفیف ۱۵% درصدی خرید خودروی جدید نتیجه اعمال سیاست انگیزشی اسقاطی
دولت هند با اعمال سه سیاست مالکان خودروهای فرسوده را تشویق به جایگزینی خودروهای قدیمی خود با محصولات جدید کرده است. این سیاست ها عبارتند از:
کاهش ۵۰ درصدی عوارض جاده و مالیات بر ارزش افزوده خودروهای جدید نسبت به محصولات قدیمی
افزایش قیمت خودروهای فرسوده
تخفیف محصولات جدید خودروسازان به مالکان خودروهای فرسوده
لازم به ذکر است این سیاست های تشویقی منجر به تخفیف ۱۵ درصدی خرید خودروی جدید در هند برای مالکان محصولات قدیمی شد و قدرت خرید این افراد را افزایش داد. همچنین طبق تصمیمات گرفته شده کمبود کسری عوارض جاده را دولت هند پرداخت می کند.
مالکان خودروهای فرسوده با مراجعه به مراکز اسقاط و تحویل خودرو خود یک گواهی اسقاط از این مراکز دریافت می کنند. این افراد برای گرفتن تخفیف های لازم به منظور خرید محصولات جدید بایستی این گواهی اسقاط را ارائه کنند.
کاهش ۲۵% انتشار گازهای آلاینده و صرفه جویی سالانه ۳.۲ میلیارد لیتر سوخت
بنا به آمارهای منتشر شده از سوی دولت هند، در صورت اعمال این سیاست هوشمندانه اسقاطی، انتشار گازهای آلاینده، که عمده آن ها توسط وسایل نقلیه صورت می گیرد، به میزان ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین صرفه جویی قابل توجهی به ارزش ۳.۲ میلیارد لیتر در مصرف سوخت صورت خواهد گرفت.
گفتنی است این سیاست اسقاطی در ابتدا شامل تمام خودروهای با سن ۱۲ سال و بیشتر می شود. همچنین اولویت این طرح اسقاطی شامل خودروهای تجاری سنگین نظیر اتوبوس ها و کامیون ها است.
ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده در ایران
بر اساس گزارشات منتشر شده، معضل اصلی آلودگی هوای کلان شهرها در ایران ذرات معلق است؛ منبع ۷۰ درصد این ذرات معلق وسایل نقلیه هستند. بنابراین با افزایش تقاضای گواهی اسقاط میزان انتشار گازهای آلاینده و در نهایت آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.
از طرفی در صورت افزایش روند اسقاط خودروهای فرسوده صرفه جویی قابل توجهی در مصرف بنزین صورت خواهد گرفت. با توجه به مصرف بالای خودروهای فرسوده، به ازای اسقاط هر ۱۰۰ هزار خودرو فرسوده، بین ۱۵۰-۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در سال صرفه جویی خواهد شد.
تا سال ۱۴۰۴ لازم است سالیانه بیش از ۱.۴ میلیون خودرو از چرخه خارج شوند و این به معنی صرفه جویی سالانه ۲.۱ تا ۲.۸ میلیارد لیتر بنزین در سال خواهد بود.
منبع: سامانه ملی اسقاط خودرو
انتهای پیام/