معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید تجارب بینالمللی در زمینه کاهش آلودگی هوا را با توجه به شرایط خاص کشور منطبق کرده و از آنها درس بگیریم تصریح کرد: قطعا بدون همفکری و استفاده از دانش جهانی به تنهایی نباید راهکارهای جدید را آزمایش کنیم.
پور سید آقایی ادامه داد: آلودگی تهران مسئلهای نیست که قابل رفع نباشد؛ بلکه با برنامه ریزی و سیاستگذاریهای درست میتوانیم آلودگی تهران را رفع کنیم.
وی با بیان اینکه آنچه که در تهران اتفاق افتاده است سهل انگاری در مقابل جان مردم است، گفت: در طول این سالها هزینههای زیادی در شهر صرف شده است و مطالعات ما نشان میدهد که اگر اندکی از این هزینهها را با اولویت در جهت رفع منابع آلودگی خرج کرده بودیم وضعیت امروز تهران بهتر بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه منابع لازم برای رفع آلودگی هوای تهران وجود دارد، تصریح کرد: مسئله مهمتر گفتمان ملی و اولویتبندی مسائل است. ما دو مشکل اساسی در تصمیم گیریها داریم. اول اینکه همه چیز را در اولویت قرار میدهیم. به طور مثال امروز آلودگی هوا در اولویت است و فردا اشتغال و تولید. بنابراین چون همه مسائل را اولویت میدانیم بودجهها را به بودجههای کوچک تقسیم کرده و در نهایت نمیتوانیم هیچ کدام از معضلات را حل کنیم.
پور سید آقایی افزود: اگر به سلامت مردم توجه میکردیم اولویتهای مناسبی برای خود انتخاب میکردیم. البته اتفاقات خوبی در گذشته برای بهبود کیفیت هوای تهران انجام شده است که از جمله آن میتوان به بهبود کیفیت سوخت در تهران اشاره کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه ضمن اشاره به برنامه چهار ساله پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: در این برنامه شش پروژه برای رفع منابع تولید آلایندگی تعریف شده است. مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که 70 درصد آلودگی در تهران متعلق به خودروهاست. در این برنامه به گونهای برنامه ریزی شده است که این سهم 70 درصدی خودروها ظرف چهار سال آینده به 50 درصد کاهش پیدا کند.
پورسید آقایی در ادامه اظهار کرد: پروژه چهار ساله کاهش آلودگی هوای تهران معطوف به منابع انتشار است و در مورد صنایع، نیروگاهها و محیطهای خارج از حمل و نقل برنامهای تدوین نشده است.
وی درباره بخش اول پروژه چهار ساله شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: بخش اول این پروژه درباره نوسازی و بهسازی اتوبوسهای شهر تهران شامل حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی است. در این برنامه پیش بینی شده است که 2000 اتوبوس شرکت واحد در سال اول جایگزین شوند و 1000 دستگاه اتوبوس دیگر در سال دوم. همچنین 2000 دستگاه اتوبوس سرویس را الزام به جایگزینی در سال اول کردهایم. در مجموع طی دو سال 6000 دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل خارج میشوند. همچنین در این برنامه 2000 اتوبوس تهران را به نصب فیلتر دوده ملزم کردهایم. در نهایت میتوانیم 9 درصد از انتشار ذرات معلق را با این اقدام کاهش دهیم.
وی درباره چگونگی تامین بودجه از رده خارج کردن اتوبوسهای فرسوده و نصب فیلتر دوده توضیح داد: برای این کار نیاز به یارانه سود تسهیلات داریم. هزینهای که برآورد شده مجموعا 554 میلیارد تومان است. 1350 میلیارد تومان نیز بانکها با نرخ سود متعادل وام در اختیار ما قرار میدهند که سه میلیارد تومان نیز دارندگان خود اتوبوسها باید هزینه کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به بخش دوم این برنامه گفت: بخش دوم آن نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون باری است که بناست 30 هزار دستگاه کامیون در تهران نوسازی شوند. نصب فیلتر دوده در کامیونها مجموعا 22 درصد انتشار ذرات معلق را کاهش میدهد و ما با نوسازی 30 هزار دستگاه کامیون میتوانیم مجموعا 13 درصد از انتشار ذرات معلق را کاهش دهیم.
پورسید آقایی ادامه داد: بخش سوم این برنامه در رابطه با جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی و موتورسیکلتهای برقی است. پیش از این فکر میکردم که چنانچه طرح ترافیک برقرار کنند موجب کاهش آلودگی هوا میشوند ولی به این فکر نکرده بودند که با اجرای طرح ترافیکی عده زیادی به استفاده از موتورسیکلتهای کاربراتوری روی میآورند. سهم انتشار موتورسیکلتها در آلایندگی 10 درصد است در صورتیکه سهم انتشار اولیه خودروها دو درصد است.
وی درباره سهم دو درصدی انتشار اولیه خودروها در تولید آلایندگی توضیح داد و ادامه داد: این 2 درصد مرتبط با انتشار دود از اگزوز است. انتشار آلایندگی از موتورسیکلتها پنج برابر خودروهاست. باید حتما با برنامه ریزی، موتورسیکلتهای کاربراتوری را حذف کرده و سمت موتورسیکلتهای برقی و یا حداقل انژکتوری برویم.
در ادامه پورسید آقایی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم موتورسیکلتهای کاربراتوری را مانند خودروهای کاربراتوری حذف کنیم در کاهش انتشار آلایندهها بسیار موثر خواهد بود، گفت: علیرغم مصوبه دولت همچنان شاهد فروش موتورسیکلتهای کاربراتوری هستیم. سیستم نظارتی و افکار عمومی باید در این رابطه دقیقتر عمل کند. هیچکس نباید به خود اجازه دهد که به این دلیل که موتورهای کاربراتوری پیش از مصوبه تولید شده آن را به فروش برساند. برنامه ما در پروژه کاهش آلودگی هوای تهران این است که از مجموع 3000 موتورسیکلت موجود در تهران 800 هزار عدد از آنها تبدیل به موتورسیکلت برقی شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به بخش چهارم برنامه پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: این بخش در ارتباط با مینی بوسهای فرسوده است و برنامه ما این است که 3000 دستگاه مینیبوس را جایگزین مینیبوسهای فرسوده کنیم.
وی درباره بخش پنجم این برنامه که در رابطه با جایگزینی سواری کاربراتوری و فرسوده است توضیح داد: در این برنامه 380 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری که در شهر باقی ماندهاند را حذف میکنیم. همچنین پروژه ششم مربوط به تعویض کاتالیست تاکسیهاست. تاکسیها به دلیل تردد زیاد در شهر 10 برابر خودروی سواری آلودگی دارند.
وی درباره بودجهای که برای اجرای برنامه پیشنهادی چهار ساله شهرداری تهران جهت کاهش انتشار آلودگی هوا لازم است گفت: به طور مجموع 1500 میلیارد تومان برای سال اول این پروژه اعتبار نیاز داریم و به طور کلی در طول چهار سال 7500 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این برنامه نیاز است.
وی با اشاره به مجوزهایی که دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع برخی از مسائل گرفته است تصریح کرد: آلودگی و جان مردم کم اهمیت تر از رسیدگی به سایر مسائل نیست. برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای رفع آلودگی تقاضای زیادی نیست. البته باید درنظر داشته باشیم که 51 درصد مالیات کشور حاصل از تهران است در صورتی که بودجه شهر تهران رقم ناچیزی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: عملا مردم تهران هزینه مسائل کشور را پرداخت میکنند و خود محروم از یک هوای پاک هستند. دولت میتواند با پولی که از نفت در اختیار دارد کشور را اداره کند و حداقل به اندازه مالیاتی که از تهران دریافت میکند به آن خدمات دهد.
در پایان وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای
تهران تصریح کرد: برنامه چهار ساله شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا در
رابطه با انتشار آلایندگی است و بر منابعی که سبب انتشار آلایندگی میشود
تمرکز کرده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
انتهای پیام