کد خبر: ۱۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 26 دی ماه «خودروکار»؛

چرا از گاز نیتروژن در تایر خودرو‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود؟

تایر‌های خودروهای مسابقه‌ای، بر خلاف خودروهای عادی که با اکسیژن پر می‌شوند، معمولا توسط گاز نیتروژن پر می‌شوند. مزیت‌های نیتروژن نسبت به اکسیژن چیست؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، قابلیت انبساط و انقباض گاز نیتروژن نسبت به اکسیژن بیشتر است. در طول مسابقه، دمای تایر و پیست مسابقه‌ می‌تواند متغییر باشد و در نتیجه هوای داخل تایر منقبض و منبسط می‌شود. در این موارد گاز نیتروژن کارایی بهتری نسبت به اکسیژن دارد.

به علاوه، اکسیژن به دلیل داشتن مقداری رطوبت دارای فشاری متغییر است؛ دقیقا همان چیزی که نیتروژن فاقد آن است. ثبات فشار گاز نیتروژن نسبت به اکسیژن بیشتر است و در نتیجه شرایط آب و هوایی تاثیر کمتری بر روی تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده‌اند، دارند.

همچنین نیتروژن در تایر‌های هواپیما‌ها نیز استفاده می‌شود.


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار