کد خبر: ۱۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
نکته فنی 18 دی ماه «خودروکار»

نشانه های خرابی کمک فنر چیست؟

کمک فنرها یکی از مهم ترین بخش های خودرو محسوب می شود و در صورت بی توجهی به آن ها ممکن است با عواقب جبران ناپذیری مواجه شوید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، یکی از مهم ترین تاثیراتی که خرابی کمک فنرها می تواند بر یک خودرو بگذارد کاهش کیفیت سواری است و در صورت عدم توجه به این مورد ممکن است ایراداتی حتی در سایر بخش های خودرو نظیر شاسی نیز به وجود آید. شاید بسیاری، بروز ایراد در کمک فنرها را جدی نگیرند اما کمک فنرها ارتباط بسیار مهمی با ایمنی خودرو دارند و در صورت بروز ایراد در این بخش و حاد شدن آن ممکن است مواردی نظیر عدم پایداری و یا حتی چپ شدن خودرو نیز رخ دهد. در این نوشتار به مهم ترین نشانه های خرابی کمک فنرها می پردازیم که عبارت اند از:

1- تغییر ظاهری: در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات، کمک فنرها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنر ها و تشخیص تغییر در ظاهر آن ها می توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد.

2- نشتی: سیال روغنی باید در کمک فنرها وجود داشته باشد اما در صورت  مشاهده نشتی در کمک فنرها، حتما باید آن ها تعویض شوند.

3- تکان های نامتعارف: اگر در جاده های هموار تکان های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنرها است.

4- رقصیدن چرخ ها: اگر در حین عبور از پستی بلندی ها چرخ ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محورها و چرخ ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنرها است.

5- کشیده شدن به یک سمت: اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها، فنرها و کمک فنرها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود.

6- فرسودگی نامتعارف تایرها: در صورتی که تایرها به صورت غیرعادی فرسوده شوند نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرها است.

7- صدای اضافه: خرابی کمک فنر می تواند باعث ایجاد صدای تقه مانندی در هنگام عبور از دست اندازها شود به صورتی که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود. یکی از موارد ایجاد این صدا می تواند ناشی از شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود باشد. 

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
اسیا فنر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
مشخصه که فنر فشاری های قدرتمند تری هم میشه روی ماشین های ایزانی سوار کرد
هیتر هدف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
0
0
مطلب مفید و کاربردی ای بود. سایت خوبی دارین. ممنون میشم از سایت ما هم دیدن فرمایید.
اسدیانزاده
|
United States of America
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
0
0
سلام
اگه کمک عقب پراید را وقتی از روی ماشین پیاده کردیم وبعد آنرا بکشیم تا کاملا باز شوددر حالت کاملا باز آنرا به ضورت عمودی نگه داریم آیا باید آرام آرام جمع شود؟
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار