به گزارش خودروکار، سال 2012 کمپانی فرانسوی پژو از 208 در کلاس خودروهای هاچ بک مینی خود در ژنو رونمایی کرد. 208 در تیپ های 3 درب و 5 درب و با پیشرانه های بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می شود.
ابعاد پژو 208 به ترتیب ۳.۹۶، ۱.۷۴ و ۱.۴۶ طول، عرض و ارتفاع بوده و به منظور افزایش فضای پای سرنشینان عقب ۵ سانتیمتری فضا در این بخش افزایش یافته و مانند نسل های قبلی خود یعنی ۲۰۶ و ۲۰۷ مشکلی در این زمینه وجود ندارد .
نسخه ی PureTech82 پژو ۲۰۸ از پیشرانهی ۳ سیلندری و حجم معادل با ۱۲۰۰ سیسی برخوردار است. این موتور تنفس طبیعی ۸۲ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۱۸ نیوتنمتر را تولید می کند.
مصرف سوخت این نسخه با یک جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی در داخل شهر ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در خارج شهر ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و به صورت ترکیبی ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
موتور تیپ PureTech110 پژو 208 همانند نسخه قبلی بوده اما در این نسخه چاشنی یک توربو شارژر به آن اضافه شده که سبب می شود توان خروجی ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور آن ۲۰۵ نیوتنمتر شود. مصرف سوخت این مدل با گیربکس 5 سرعته دستی 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است.
نسخه ی GT-Line از پیشرانهای برخوردار بوده که دوستداران هیجان به دنبال آن می گردند. این موتور ۱۶۰۰ سیسی، ۴ سیلندر که به یک توربوشارژر تجهیز شده ۱۶۵ اسب بخار قدرت و گشتاور 240 نیوتن متر تولید می کند. این تیپ با جعبه دندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به ۷.۴ ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت آن در شهر 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر، در خارج از شهر 4.6 و سیکل ترکیبی ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
پیشرانهی 1.6 لیتری نسخه ی (GTi (1.6 THP ، با ۴ سیلندر و تجهیز شده به توربوشارژر ۲۰۸ اسب بخار و گشتاور۳۰۰ نیوتنمتر را تولید می کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این مدل ۶.۵ ثانیه بوده و با گیربکس ۶ سرعتهی دستی مصرف سوخت ۷ لیتر در شهر، ۴.۵ لیتر در خارج شهر و ۵.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی را ثبت کرده است.
تهویه خودکار دوگانه، برف پاککن خودکار، ترمز خودکار، کمک پارک، سیستم درخواست کمک اضطراری، غربیلک و دسته دندهی چرم، خروجی اگزوز دوتایی، چراغ جلوی خودکار، چراغ مه شکن تطبیقی، گرم کن صندلی ، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی همراه نقشههای ناوبری، آینهی عقب الکتروکرومیک و آینههای جانبی تاشوی برقی، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری از جمله امکانات 208 است.
طراحی ظاهری خودرو از جلوپنجره و دماغهی برجستهای تشکیل شده برعکس هم رده های خود خبری از طراحی شکسته و تیز نیست .به طور کلی پژو، 208 را با خطوط ملایم و انحناهایی در قسمت های مختلف بدنه طراحی کرده که البته هدف کمپانی فرانسوی جذب اقشار جوان بوده که به نوعی موفق هم عمل کرده است.
غربیلک فرمان اندازهی کوچکی دارد و پایینتر از نشاندهندهها قرار گرفته است. طراحی داشبورد تفاوت زیادی با سایر خودروهای هم دوره دارد به همین سبب شاید به نظر برخی افراد جالب توجه نباشد اما محل قرارگیری نشاندهندهها و کنسول میانی، کابین پژو ۲۰۸ را از سایر رقبا مجزا میسازد.
همانطور که یاد شد 208 در کلاس خودروهای هاچ بک شهری قرار می گیرد و به تبعیت از نسل های قبلی خود با اینکه کمپانی سعی کرده که فضای داخلی اندکی افزایش یابد اما همچنان افرادی که قد بلندی دارند برای نشستن در صندلی های عقب با مشکل مواجه خواهند بود.حجم صندوق ۲۰۸ برابر با ۲۸۵ لیتر بوده که با تاشدن صندلیهای عقب این حجم به ۱۰۷۶ لیتر افزایش مییابد.
در بخش کنترل و پایداری این هاچ بک فرانسوی با ترمزهای جلو دیسکی و مجهز به سیستمهای ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی الکتریکی EBD، کنترل پایداری ESP و ترمز اضطراری EBA مواجه خواهیم بود؛ همچنین برای ایمنی سرنشینان در نسخههای فول، پژو ۲۰۸ به ۶ کیسهی هوا تجهیز شده که شامل نمونهی جلوی راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/