نکته فنی ۹ آبان ماه «خودروکار»؛
نحوه عملکرد ترموستات خودرو چگونه است؟
ترموستات دستگاه کوچکی است بین موتور و رادیاتور و وظیفه آن مسدودکردن مسیر جریان مایع خنککننده به سمت رادیاتور در زمان سردی موتور است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هنگامی که موتور به دمای کاری ایدهآل خود میرسد که معمولا حدود ۹۵ درجه سانتیگراد است، ترموستات باز میشود. ترموستات باعث میشود که موتور در سریعترین زمان ممکن به دمای ایدهآل برسد و از این طریق فرسایش موتور، تشکیل رسوبات در موتور و آلایندههای خروجی را کاهش میدهد.
راز عملکرد ترموستات به سیلندر کوچکی که در سمت موتور قرار میگیرد مربوط میشود. داخل این سیلندر از موم پر شده است که تقریبا در دمای ۸۲ درجه سانتیگراد بهتدریج به مایع تبدیل میشود.
ترموستاتهای مختلف در دماهای متفاوتی باز میشوند ولی دمای رایج آنها ۸۲ درجه است. یک میله که به سوپاپ ترموستات متصل است داخل این موم قرار گرفته است. وقتی موم به مایع تبدیل میشود به اندازه قابل توجهی منبسط شده و میله را به سمت خارج سیلندر هدایت میکند و در نتیجه سوپاپ باز میشود. اگر با نحوه کار دماسنجها آشنا باشید مشابه همین فرآیند را میبینید. هرچه دما بالاتر باشد، انبساط موم بیشتر بوده و سوپاپ بیشتر باز میشود.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیم/