کد خبر: ۱۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
نمایشگاه خودرو توکیو (22)؛

انقلاب هوش مصنوعی در صنعت خودرو

در نمایشگاه خودرو توکیو ، تولیدکنندگان ژاپنی از نمونه اولیه سیستم های مجهز به هوش مصنوعی رو نمایی کردند که قادر به تشخیص احساسات راننده است. این سیستم می تواند عواطف راننده را شناسایی کند و روی هدایت خودرو تاثیر بگذارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، رویای دوید هاسلوف در Knight Rider بالاخره به واقعیت پیوست. سی و پنج سال پس از پخش سریال کیت، خودروی پونتیاک فایربرد مشکی که بر اساس توانایی هوش مصنوعی با راننده حرف می زد، حالا تولیدکنندگان به کمک محققان و هوش مصنوعی این رویا را به واقعیت تبدیل می کنند. 

مدیر جدید استراتژی تولید میتسوبیشی موتورز، ونسان کوبه در این باره می گوید :« ما به سوی رانندگی پیشرفته می رویم.» گروه ژاپنی میتسوبیشی که سال گذشته تحت کنترل نیسان فعالیت می کرد، روز چهارشنبه در نمایشگاه توکیو از طرح e-Evolution خود رونمایی کرد.

این طرح نمونه اولیه یک SUV الکتریکی مجهز، به خصوص مجهز به سیستم و نرم افزار تشخیص فرکانس صداست که می تواند با سرنشینان خودرو مبادلات ساده ای را ترتیب دهد. هوش مصنوعی به کار رفته در این خودرو رفته رفته با راننده آشنا می شود تا بتواند کاملا با او ارتباط برقرار کند. البته میتسوبیشی هنوز جزئیات زیادی را ارائه نداده اما عنوان کرده است که تکنولوژی کمک راننده این خودرو، به کاهش تصادفات و ارائه حمل‌ونقل دوستانه با محیط زیست کمک می کند.

درک حرکات و احساسات

در غرفه تویوتا، ماکوتو اوکابه از کانسپت سری i رونمایی می کند که این مدل هم در جهت شناسایی و درک بهتر احساسات انسانی طراحی شده است. مدیر این پروژه می گوید :« این خودرو، فراتر از یک ماشین است. این خودرو به کمک مجموعه ای از سنسور ها، دوربین ها، میکروفون ها و نرم افزار ها قادر است برای درک وضعیت ذهنی راننده و مداخله در رفتار او در هدایت خودرو، عبارات مشخصی را تحلیل کند، تن صدا را شناسایی کند یا حرکت و زبان بدن او  را تحلیل کند. »  تویوتا تصمیم دارد از سال 2020 سیستم هوش مصنوعی خود را برای مدل های جاده ای تست کند که نشان می دهد این تکنولوژی می تواند بعدها در مدل های تولیدی این برند ارائه شود.

هوش مصنوعی در خودرو می تواند با توجه به عادات رفتاری راننده در رانندگی دارید عملکرد های متفاوتی داشته باشد. خودروی هوشمند می تواند راننده را در وضعیت استرس شناسایی کند و سعی کند با تنظیم نور داخل خودرو، دما و تهویه مناسب، حجم صدا و راحتی صندلی، وضعیت او را مساعد تر کند. در عملکردی مشابه، خودروی مجهز به هوش مصنوعی علائم خستگی را از روی حرکات ناخودآگاه صورت و بدن پانزده دقیقه پیش از خود راننده، احساس می کند. در چنین وضعیتی، خودرو با ارتعاش صندلی و تغییر حجم صدای موسیقی و رادیوی داخل خودرو در جهت هشیار کردن راننده عمل می کند و سپس نزدیک ترین استراحتگاه، کافه یا رستوران را به راننده برای رفع خستگی پیشنهاد می کند.

هوش مصنوعی در نسل آینده خودروهای هوشمند، خود را با سیستم پیام رسان گوشی همراه راننده، حساب کاربری او در توئیتر و فیسبوک و حافظه GPS خودرو مطابقت می دهد تا بیشتر و بهتر با سلیقه راننده در انتخاب موسیقی، غذا و علاقه مندی های او آشنا شود. البته مهندسان در این مورد، با تاکید بر روی موضوع حریم خصوصی، اجازه راننده را لازم می دانند.

برای هوندا، این هوش مصنوعی نقش یک مسافر انسانی را بازی می کند که مجهز به سیستم های نظارت بر رفتار راننده است. این هوش مصنوعی می تواند وضعیت استرس را در راننده تشخیص دهد و علائم خستگی را ضبط و در این باره به سیستم کنترل خودرو مشاوره دهد. هوندا می گوید :« در مفهوم خودروی NeuV الکتریکی ما، یک دستیار رانندگی که راننده خودران است، در مواقع خاص هدایت خودرو را به دست می گیرد. »

اکثر خودروسازان ژاپنی امیدوارند این نو آوری ها در خودروهای نسل آینده را بتوانند در رقابت های المپیک توکیوی سال 2020 به نمایش درآورند.

با توجه به پیشرفت های صنعت خودرو  و البته بکارگیری هوش مصنوعی جهت برطرف کردن نیاز های اساسی مصرف کنندگان ، انتظار می رود که هوش مصنوعی در آینده ای نه چندان دور بتواند تمام سیستم داخلی خودرو ها را از امنیت گرفته تا کنترل و هدایت به دست گیرد. همچنین انتظار می رود هوش مصنوعی در آینده برنامه ریزی های حرفه ای و دقیق تری را برای هوشمند سازی خودرو ها به ارمغان بیاورد. البته ونسان کوبه هشدار می دهد :« تولید کنندگان این فنآوری ها را به راننده تحمیل نمی کنند، بلکه این راننده است که تصمیم می گیرد سیستم های مجهز به هوش مصنوعی را به کار گیرد یا خیر.»

گردآوری و ترجمه : گلنوش محب علی


انتهای پیام /
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار